Passar nyare t5 motorer vid rakställning med orginalpiskan

gRiLLiS945 Allt i allo
27 maj 2014 · 183 Inlägg

Hej är de någon som vet om ja kan stoppa ner en 05a t5 motor i en 740 och sedan koppla de med jögga box och orginal piskan??
Behöver ja styrboxen från 05an lr kan man köra med den som sitter till piskan orginal 850 T5?

Volvo Pv 544 Favorit "Terapibilen" (1960)
Volvo 945 T "Bling Bling Snurbo Edition" (1998)
gRiLLiS945 Allt i allo
27 maj 2014 · 183 Inlägg

Ingen?

Volvo Pv 544 Favorit "Terapibilen" (1960)
Volvo 945 T "Bling Bling Snurbo Edition" (1998)
spokenratt
27 maj 2014 · 3 860 Inlägg

gRiLLiS945 skrev:
Hej är de någon som vet om ja kan stoppa ner en 05a t5 motor i en 740 och sedan koppla de med jögga box och orginal piskan??
Behöver ja styrboxen från 05an lr kan man köra med den som sitter till piskan orginal 850 T5?

Svenska?! tongue

Du behöver säkert org boxen ja.. typ inget som är det samma på de motorerna, men det antar jag att du viste redan eftersom du valt den GRYMMA motorn från 05 -> wink

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Arn87
27 maj 2014 · 402 Inlägg

Nu har jag inte skruvat vitmotor men är inte det inte i stort sätt samma block och topp som på 850 motorn? Är väl isf bara mecka dit alla givare och insug mm från 850 motorn på den nyare.

Dupond och Dupont
27 maj 2014 · 581 Inlägg

Hedlisch skrev:
Nu har jag inte skruvat vitmotor men är inte det inte i stort sätt samma block och topp som på 850 motorn? Är väl isf bara mecka dit alla givare och insug mm från 850 motorn på den nyare.

Misstänker även jag att det är typ samma block, men det är nog annat program som ger mer i den senare modellen. smile

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Marlboroman
27 maj 2014 · 8 229 Inlägg

Hedlisch skrev:
Nu har jag inte skruvat vitmotor men är inte det inte i stort sätt samma block och topp som på 850 motorn?

Man bytte utformning av block första gången 00, sen kom det ytterligare en ny variant 04/05 nån gång. Även topparna har gjorts om i olika omgångar under åren.

Senast redigerat av Marlboroman (27 maj 2014)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Marlboroman
27 maj 2014 · 8 229 Inlägg

gRiLLiS945 skrev:
Hej är de någon som vet om ja kan stoppa ner en 05a t5 motor i en 740 och sedan koppla de med jögga box och orginal piskan??

Det bör gå att koppla in härvan och få det att fungera så långt. Men det är en hel del tekniska skillnader mellan motorerna så räkna inte med att den kommer gå riktigt som den ska. Sen är ju frågan hur dem ställer sig till saken på bilprovningen också eftersom man då använder fel motorstyrning och då är ju inte motorn i sitt avgascertifierade skick.

gRiLLiS945 skrev:
Behöver ja styrboxen från 05an lr kan man köra med den som sitter till piskan orginal 850 T5?

05 har ett helt annat styrsystem så det räcker inte med att byta box. Och att plocka elsystemet från en 05 är inte så bara. Man lär nämligen plocka en lång rad komponenter från samma bil för att få det att fungera.

Senast redigerat av Marlboroman (27 maj 2014)

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
spokenratt
27 maj 2014 · 3 860 Inlägg

B5244 T5 motorn, dvs T5 motorn 05-08 har starkare kolvar och mycket starkare stakar än tidigare T5-modeller.
Den har nyare vevaxel (samma som R-modellen fast kolvar med 81mm borr istället för 83).
Den har även R-toppen med dubbel VVT och andra kamaxlar jämfört med T5 före -05.
Utöver detta så sitter det även grenrör och turbo från R-modellen, KKK K24 jämfört med Mitzus 16T som sitter i T5 modellen innan.
I stortsett är det bara block och oljetråg som delas med den äldre T5an.

Man gjorde rätt mycket mer än bara ändrade mjukvaran när T5an gick från 250Hk (00-04) till 260Hk (05-08) ...

Senast redigerat av spokenratt (28 maj 2014)

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
gRiLLiS945 Allt i allo
28 maj 2014 · 183 Inlägg

Hej
Anledning till att ja vill ha denna motor är att ja har en sådan ståendes i garaget.. Det är inte för att de är tufft utan för att dwn står o skräpar..
Det är inte häller nödvändigt att den är besiktad utan ja ska åka med bilenbpå isen o när ja får tid o lust:)
El-piskan från nyare var ja inte ute efter riktigt..Mer att den gamla skulle va kompatibel med nya motorn o vvt osv.. är bara ute efter att slippa byta till eftermarknads sprut.. lr så får ja la sälja den o köpa en gammaldags motor

Volvo 945 T "Bling Bling Snurbo Edition" (1998)
Volvo Pv 544 Favorit "Terapibilen" (1960)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang