Tona baklysen

moopith
3 juni 2014 · 356 Inlägg

Som rubriken lyder skulle ja vilja tona baklysena på fårrden. Så min fråga är om de är olagligt att sätta på biltemas rökfärgade strålkastarfilm som dem erbjuder http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ilm-33580/

Kan inte förstå varför de ska vara olagligt. Den svarta kan ja förstå att den är olaglig men den rökfärgade är inte alls mörk...

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
Seth
3 juni 2014 · 3 354 Inlägg

JA det är olagligt av den enkla anledningen att man inte får ändra på lyktorna då deras godkännande försvinner.
Du får inte göra någon åverkan på lyktor eller glödlampor.

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
TomBjorklund VAGIS Car Club
3 juni 2014 · 1 093 Inlägg

Finns en hel uppsjö angående detta så sök nästa gång.

Men ja, all åverkan på lyktor fram som bak (även blinkers!) är olaglig och leder troligen till att du får böter/besiktning. Det finns självklart utrymmet för bedömning vilket ger gråzoner, bilar med extra reflex monterad går lättare genom en kontroll då bedömningen går på att godtyckligt bedöma att tex bakljusen avger tillräckligt med ljus för att kunna vara original eller e-märkta.

Bäst möjlighet har du om du köper färdig-tonade stylingbakljus som ÄR e-märkta, då klarar du dig helt!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
patrik531
3 juni 2014 · 334 Inlägg

Haha jag hade kolsvarta bakljusen på min Audi o polisen godkände de så länge man ser att de blinkar gult.. framlyckterna får du tona ljusa färger. O gult är inte godkänt fram

Rösta gärna på mina bilar Mvh
Saab 9-5 (2007)
Saab 9-5 Aero "Svensken" (2002)
Seth
3 juni 2014 · 3 354 Inlägg

patrik531 skrev:
Haha jag hade kolsvarta bakljusen på min Audi o polisen godkände de så länge man ser att de blinkar gult.. framlyckterna får du tona ljusa färger. O gult är inte godkänt fram

Får och får, Lagmässigt får du inte tona alls. Och Jo gult är godkänt fram om lyktan i sig är gul.
så man kan även säga att polisen gjorde ett tjänstefel i detta fall.

Senast redigerat av Seth (3 juni 2014)

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
TomBjorklund VAGIS Car Club
3 juni 2014 · 1 093 Inlägg

Knas polis du stötte på!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
moopith
3 juni 2014 · 356 Inlägg

Varför säljer man då strålkastarfilm om de är olagligt låter ju väldigt korkat då uppviglar ju affärerna till att man ska vara olaglig för tänk om man nu inte tänker efter utan går inne på biltema o ser strålkastarfilm o tänker "Gud va fint det skulle se ut med att ha detta på lysena" För man tänker ju inte på en gång att de kan vara olagligt eller hur??

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
Lowpass
3 juni 2014 · 1 224 Inlägg

Vem bryr sig, köp det du vill ha och släng på det :p

i-vtec Do you?
it_mutt Avstängd
3 juni 2014 · 10 388 Inlägg

moopith skrev:
Varför säljer man då strålkastarfilm om de är olagligt låter ju väldigt korkat då uppviglar ju affärerna till att man ska vara olaglig för tänk om man nu inte tänker efter utan går inne på biltema o ser strålkastarfilm o tänker "Gud va fint det skulle se ut med att ha detta på lysena" För man tänker ju inte på en gång att de kan vara olagligt eller hur??

Det är under inga omständigheter -alls- Biltemas ansvar. De säljer turbos också (eller har gjort), ska vi då anse att Biltema (i detta fall), ska ta ansvar för om någon gör en olaglig turbokonvertering menar du?

Att kalla det "uppvigling" är bara rent trams, Biltema uppmanar knappast någon att begå brott.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
TomBjorklund VAGIS Car Club
3 juni 2014 · 1 093 Inlägg

moopith skrev:
Varför säljer man då strålkastarfilm om de är olagligt låter ju väldigt korkat då uppviglar ju affärerna till att man ska vara olaglig för tänk om man nu inte tänker efter utan går inne på biltema o ser strålkastarfilm o tänker "Gud va fint det skulle se ut med att ha detta på lysena" För man tänker ju inte på en gång att de kan vara olagligt eller hur??

Olagligt att dricka på allmän plats med, Systembolagets fel om du gör det också eller?! roll

Du kan sätta strålkastarfilmer på alla strålkastare som inte har med fordon som ska var i trafik, bana, skog etc...
Klart du har ett ansvar själv!

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
moopith
3 juni 2014 · 356 Inlägg

t_one21 skrev:

moopith skrev:
Varför säljer man då strålkastarfilm om de är olagligt låter ju väldigt korkat då uppviglar ju affärerna till att man ska vara olaglig för tänk om man nu inte tänker efter utan går inne på biltema o ser strålkastarfilm o tänker "Gud va fint det skulle se ut med att ha detta på lysena" För man tänker ju inte på en gång att de kan vara olagligt eller hur??

Olagligt att dricka på allmän plats med, Systembolagets fel om du gör det också eller?! roll

Du kan sätta strålkastarfilmer på alla strålkastare som inte har med fordon som ska var i trafik, bana, skog etc...
Klart du har ett ansvar själv!

Okej...

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
Seth
3 juni 2014 · 3 354 Inlägg

moopith skrev:
Varför säljer man då strålkastarfilm om de är olagligt låter ju väldigt korkat då uppviglar ju affärerna till att man ska vara olaglig för tänk om man nu inte tänker efter utan går inne på biltema o ser strålkastarfilm o tänker "Gud va fint det skulle se ut med att ha detta på lysena" För man tänker ju inte på en gång att de kan vara olagligt eller hur??

Vem har sagt att t.ex biltema säljer toningsfilm för bilar som ska färdas på vägar? wink

Diplomati är konsten att be någon dra åt helvete på ett sådant sätt att han ser fram emot resan
Att inneha körkort betyder inte att man kan köra... det betyder bara att man just vid ett enda tillfälle körde någorlunda bra
Skoda Fabia 1.6 TDI "Lätt optimerad" (2014)
moopith
3 juni 2014 · 356 Inlägg

Seth skrev:

moopith skrev:
Varför säljer man då strålkastarfilm om de är olagligt låter ju väldigt korkat då uppviglar ju affärerna till att man ska vara olaglig för tänk om man nu inte tänker efter utan går inne på biltema o ser strålkastarfilm o tänker "Gud va fint det skulle se ut med att ha detta på lysena" För man tänker ju inte på en gång att de kan vara olagligt eller hur??

Vem har sagt att t.ex biltema säljer toningsfilm för bilar som ska färdas på vägar? wink

Sant wink

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
granadadr
3 juni 2014 · 7 287 Inlägg

moopith skrev:
Som rubriken lyder skulle ja vilja tona baklysena på fårrden. Så min fråga är om de är olagligt att sätta på biltemas rökfärgade strålkastarfilm som dem erbjuder http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ilm-33580/

Kan inte förstå varför de ska vara olagligt. Den svarta kan ja förstå att den är olaglig men den rökfärgade är inte alls mörk...

tona bara blinkers å backljus LITE har 3-4 varv på mina,, om du kollar på min escrutt wink

Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Presidento Of World
3 juni 2014 · 3 324 Inlägg

https://www1.garaget.org/archive/140/139292/351251/351251-3378382.jpg

Biltemas toningspray på mina baklysen, gått genon bes utan problem 2 lager smile

visserligen finns denna opel med exakt likadana original lysen från -99 men ja.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
schnauz
3 juni 2014 · 1 758 Inlägg

Tror det står i biltemas katalog, på hemsidan och i varuhusen att det inte är lagligt att tona belysningen om bilen ska framföras på allmän väg.
Att förbjuda försäljning av allt som kan användas till olagligheter är förstås orimligt. En brödkniv är bra till frukostmackan, men det går även att sticka den i magen på folk. Och en Volvo går att köra betydligt fortare än 120 km/h...

moopith
4 juni 2014 · 356 Inlägg

granadadr skrev:

moopith skrev:
Som rubriken lyder skulle ja vilja tona baklysena på fårrden. Så min fråga är om de är olagligt att sätta på biltemas rökfärgade strålkastarfilm som dem erbjuder http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … ilm-33580/

Kan inte förstå varför de ska vara olagligt. Den svarta kan ja förstå att den är olaglig men den rökfärgade är inte alls mörk...

tona bara blinkers å backljus LITE har 3-4 varv på mina,, om du kollar på min escrutt wink

Är de biltemas röktonade film du har använt o inte spray?

opel_vectra_gts skrev:
http://www1.garaget.org/archive/140/139292/351251/351251-3378382.jpg

Biltemas toningspray på mina baklysen, gått genon bes utan problem 2 lager smile

visserligen finns denna opel med exakt likadana original lysen från -99 men ja.

Men ja har tänkt att använda strålkastarfilm o inte spray och använde den röktonade...

schnauz skrev:
Tror det står i biltemas katalog, på hemsidan och i varuhusen att det inte är lagligt att tona belysningen om bilen ska framföras på allmän väg.
Att förbjuda försäljning av allt som kan användas till olagligheter är förstås orimligt. En brödkniv är bra till frukostmackan, men det går även att sticka den i magen på folk. Och en Volvo går att köra betydligt fortare än 120 km/h...

okej så de är lagligt att tona lysena alltså?

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
TomBjorklund VAGIS Car Club
4 juni 2014 · 1 093 Inlägg

moopith skrev:

schnauz skrev:
Tror det står i biltemas katalog, på hemsidan och i varuhusen att det inte är lagligt att tona belysningen om bilen ska framföras på allmän väg.
Att förbjuda försäljning av allt som kan användas till olagligheter är förstås orimligt. En brödkniv är bra till frukostmackan, men det går även att sticka den i magen på folk. Och en Volvo går att köra betydligt fortare än 120 km/h...

okej så de är lagligt att tona lysena alltså?

Det är alltså olagligt även enligt Biltema om du tänkt köra din bil på allmän väg.

2005 A3 Sportback 3.2L -> DTM Facelift
Quattro | 18" OZ-Superturismo | 250Hk VR6 | TT seats (-16) | A3 2012 facelift console | 2DIN conversion
2012 Exterior Facelift | Black Optic | Full courtesy LED | 7" LED touch screen |
DTM-Exterior | RS3 spoiler |
Audi A3 Sportback 3,2L VR6 Q "DTM Facelift" (2006)
moopith
4 juni 2014 · 356 Inlägg

t_one21 skrev:

moopith skrev:

schnauz skrev:
Tror det står i biltemas katalog, på hemsidan och i varuhusen att det inte är lagligt att tona belysningen om bilen ska framföras på allmän väg.
Att förbjuda försäljning av allt som kan användas till olagligheter är förstås orimligt. En brödkniv är bra till frukostmackan, men det går även att sticka den i magen på folk. Och en Volvo går att köra betydligt fortare än 120 km/h...

okej så de är lagligt att tona lysena alltså?

Det är alltså olagligt även enligt Biltema om du tänkt köra din bil på allmän väg.

Okej.

Ford Focus "1.6tdci" (2009)
granadadr
4 juni 2014 · 7 287 Inlägg

jag kör spray,, allt är olagligt wink både spray å film,, men använder man sunt förnuft å ej har SVART så är det inga problem,, har nog haft tonade bakljus på alla mina bilar,, aldrig haft problem,, men jag kör ju ej svart heller

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang