Vad hände med vevaxeln?

-Henkie-
26 juni 2014 · 43 Inlägg

God kväll!

Lyckades nyss klanta mig rätt rejält. Har skruvat lite med Audin min (med 10v 2.2 liters turbofemma)
Tänkte starta den för första gången på 3 månader och var ivrig som tusan. Checka nollorna på svänghjulet och kammen och titta så att rotorn stod rätt i fördelaren (har bytt kam nyligen därav kontrollen)

Här kommer dock problemet... Klantig som jag var glömde jag spärrskaftet kvar på vevaxelns centrumbult. Märkte inte det så jag satt mig i bilen och vred om nyckeln. Lät konstigt, gick ut och kolla.... Satan! Spärrskaftet har tagit emot i backen och på så sätt skruvat ut centrumbulten när jag försökte starta...

Vad kan konsekvenserna av detta bli? Måste jag plocka isär hela botten för att räta till allt?

Mvh

JUSTer
26 juni 2014 · 451 Inlägg

nej, sätt tillbaka bulten med locktite och dra åt med rätt moment, sedan drar du runt motorn två varv och kollar alla markeringar

FLindgren
26 juni 2014 · 5 089 Inlägg

Ja sålänge markeringarna fortfarande är rätt är det bara att dra åt, och lägga spärrskaftet på bänken wink
Den sitter vll på splines eller någon slags kilspår så den borde väl inte flyttat sig?

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
-Henkie-
27 juni 2014 · 43 Inlägg

Tror att den sitter med 3 insexskruvar också om jag inte är helt ute och cyklar.

Tack för svaren!

Mvh

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang