Montering av lamell+tryckplatta+låda tvär nyper

XeptiQ Whatever :)
1 juli 2014 · 1 652 Inlägg

Ja, som rubriken lyder..

Vart bort till garaget och centrerat lamell med tryckplattan, och när jag trär på lådan, så glider den på fram till styrpinnarna, resten får jag skruva in..

men problemet är att det tvär nyper, kan inte dra runt motor med handkraft när jag fått på lådan. Spelar ingen roll om växel är i eller inte.
Kan de vara så simpelt att jag fått lamellen åt fel håll ? Just nu har jag "tjocka" delen mot tryckplattan.
Lamellen är 6-pucklad

Det är en omsvetsad Getrag 260 från bakaxeldelar..

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
scorpan6662
1 juli 2014 · 177 Inlägg

Brukar ju stå ganska tydligt på lamellen vilken sida som ska vara mot svänghjulet. Är väl bara ta ner lådan och kika om du är osäker? smile

XeptiQ Whatever :)
1 juli 2014 · 1 652 Inlägg

Står inget på lamellen  vilken sida som ska vara ut eller in. 

Ja lådan snurrar annars hade jag ju inte försökt att sätta dit en eller?

Senast redigerat av XeptiQ (1 juli 2014)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
1 juli 2014 · 1 652 Inlägg

Jo precis.  Men nu efter jag fått allt bättre centrerat så fick jag snurr på de men visade sig att de är en jävulsk kantförskjutning när Jonas svetsa på sprängkåpan på lådan så slipa ner på insidan är ingen idé vad jag mätte mig fram till så blir att skicka tillbaka skiten.. 

Som man säger  gör om, gör rätt.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
1 juli 2014 · 1 652 Inlägg

GreenDanger skrev:

XeptiQ skrev:
Jo precis.  Men nu efter jag fått allt bättre centrerat så fick jag snurr på de men visade sig att de är en jävulsk kantförskjutning när Jonas svetsa på sprängkåpan på lådan så slipa ner på insidan är ingen idé vad jag mätte mig fram till så blir att skicka tillbaka skiten.. 

Som man säger  gör om, gör rätt.

Okej fint att du hittade felet då fast tråkigt när de är fel svetsat :-S

En liten fråga hur gick du till väga för att passa in urtrampningslagret på din 940 har 765 tryckplatta å 6 puckad lamell å ska ha zf låda

Mvh

Ja de är ganska segt.,, men men vad ska man göra?`

Hmm passa in? De passar bara på ett sätt mig veterligen ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
1 juli 2014 · 1 652 Inlägg

Hehe ja de håller jag med om, 15.300kr är inte så skoj att bara betala å så funkar det inte.
Hmm okej, ja enligt Jonas då, så skulle detta inte behövas att skimsas.. Men det kan vara så att de behövs men svårt att få de att bli bra när att tvär nöp.. Kollade på tryckplattan med, så den har blivit in tryckt i kanten utav lådan när jag skruva på det så får balansera om eventuellt om de blir så att jag får slipa bort den kanten på plattan..

Lite segt att behöva vänta EN hel vecka på att få tag på denne Jonas.. Tydligen på Power Meet, men kan inte svara i tele.. gaaaah!!

GreenDanger skrev:
Jag hade kontaktat Jonas för de är ju inte gratis grejorna så de ska ju fungera :-)

Tänkte på spelet mellan lager å tryckplatta vissa behöver ju förlänga armen på kopplings cylindern





XeptiQ skrev:

GreenDanger skrev:

Okej fint att du hittade felet då fast tråkigt när de är fel svetsat :-S

En liten fråga hur gick du till väga för att passa in urtrampningslagret på din 940 har 765 tryckplatta å 6 puckad lamell å ska ha zf låda

Mvh

Ja de är ganska segt.,, men men vad ska man göra?`

Hmm passa in? De passar bara på ett sätt mig veterligen ?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
3 juli 2014 · 1 652 Inlägg

Här kommer de iaf ett par bilder , så ideer uppskattas smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89306/89306-5a203358e27d1cd16edfaee851080ef2.jpg
Bild uppifrån.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89306/89306-d234ba60b92474d98dfcf795d29398a5.jpg

Inne i lådan, strax innan svetsen.. Ser ut så, sågott som runt om.
https://www1.garaget.org/gallery/images/90/89306/89306-9828fbdc002cd96a3bdded7160b1de79.jpg

Lådan vill jag inte slipa i då godset inte är mer än 5 mm tjockt innan svets, så korkat att göra de tunnare. Men frågan är med tryckplattan. Kan man slipa till den där den är tryckt eller enklast att byta till de som ska vara där istället? smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang