Risk För blåsning, vad kan man göra?

AffeBoyen
29 november 2006 · 208 Inlägg

Tjenare jag har en polare som såldt sina fälgar i förrgår och nu till knepet..
Han gjorde upp med en köpare som han skulle skicka fälgarna till med bussgods som han lämnade sitt kontonummer åt, sen så visade det sig efter två dagar utan kontakt med den där killen så hade han fortfarande inte fått nå pengar så han sålde iväg fälgarna till en annan snubbe.. och nu idag så fick han pengar av den där första killen..

Nu till frågan, kan den "första" köparen sätta dit min polare på något sätt? han har ju inte lämnat någon garanti på att han ska skicka dom utan killen som skulle köpa litade blint på han och satte in pengarna på hans konto..!

BARA SERIÖSA SVAR!

/Mvh Anders

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)
kortmann
29 november 2006 · 8 Inlägg

tror det är best att lemna tilbaks pengarna vet jo inte vilken typ det är ,för han har vell adressen hans

Goffen Administratör
29 november 2006 · 2 975 Inlägg

Han ska givetvis lämna tillbaka pengarna till killen som inte fick några fälgar. Att du ens ställer frågan här om en sån sak.

En kopp av den svarta såsen...
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
AffeBoyen
29 november 2006 · 208 Inlägg

Självklart ska killen få tillbax pengarna men jag menar hur smart får man vara om man skickar in pengar sådär? man kan ju bli blåst.. dom hade inte ens haft telefon kontakt och ändå flyttade killen över pengar?? skulle vara kul att veta om killen kunde göra någon sorts anmälan på  min polare..

/mVh Anders

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)
kortmann
29 november 2006 · 8 Inlägg

det kan vell hende att det kommer andra på besök,och om han inte får tilbaks pengarna är han inte något bettre enn dom som lurade folk på blocket

Goffen Administratör
29 november 2006 · 2 975 Inlägg

Du skrev ju att dom hade gjort upp att han skulle skicka fälgarna och mottagaren skulle sätta in pengarna..... Låter som en helt normal affär i mina öron... Sen att det drog ut på tiden och när pengarna äntligen kom va fälgarna sålda till en annan är olyckligt men inte olagligt. Så länge den första killen får sina pengar är allt helt ok tycker jag.

En kopp av den svarta såsen...
Volkswagen Polo R-Line "Edition 40" (2017)
Audi A4 TDI quattro "Smurfen" (2021)
m_a_c X40 Nordic
29 november 2006 · 784 Inlägg

Din kompis skulle väll kanche ha tänkt på att pengaflyttar mellan olika banker kan ta upp till 3 dar.. och kollat om han hade skickat in pengar. Fick själv vänta på en betalning i 14 dagar inan dom kom köparen hade satt in pengarna men deras bank hade traslat till de..

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
AffeBoyen
29 november 2006 · 208 Inlägg

Ja det är klart han fick ju inte ens tag på killen som skulle betela och då trodde han att han inte var intresserad nå mer eller att han köpt andra fälgar...

Nu är iaf saken löst och pengarna är återbetalade...

Frågan återstår om man kan bli polisanmäld för sånna här saker, vet ju att det varit sånna här typer på blocket.se bland annat... men egentligen så borde ju "köparen" få skylla sig själv?

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)
m_a_c X40 Nordic
29 november 2006 · 784 Inlägg

Om köparen inte är kontaktbar så är de ju köparens problem och om man har betalt tillbax pengarna ser ja inte nån anledning till att han ska råka illa ut.

Volvo S40 T4 "Exclusive Edition" (1998)
AffeBoyen
29 november 2006 · 208 Inlägg

Nej han kmer inte råka illa ut men OM han behållt pengarna? vad hade kunnat hända?

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)
MilleN
29 november 2006 · 9 108 Inlägg

Nej det var ju ett ärligt misstag, tror absolut inte man kan bli anmäld om man betalar tillbaka pengarna. Det är säljarens marknad wink

kortmann
29 november 2006 · 8 Inlägg

jag hadde inte klarat av att inte betala tilbaks pengar till en jag inte kjenner

Machin Fartmissbrukare
29 november 2006 · 1 302 Inlägg

AffeBoyen skrev:
Nej han kmer inte råka illa ut men OM han behållt pengarna? vad hade kunnat hända?

ja vad hade du själv gjort om du betalat in pengar för en vara som hade hunnit säljas och sen inte fått tillbaka dom....


dum fråga ...

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
AffeBoyen
29 november 2006 · 208 Inlägg

Jodu det hade du om du hade tänkt på hur många som råkar ut för sånt där och hur illa upp du skulle ta om någon gjorde så mot dig..

Mds är inte skit! Volvo är inte skit! Vad som är skit är sånt man inte pratar om :)
Machin Fartmissbrukare
29 november 2006 · 1 302 Inlägg

vem svarar du åt? e inte me på vad du menar..

"I de blindas rike , är den enögde Kung"
Stefan Varberg Supraman
30 november 2006 · 2 300 Inlägg

I det fallet som det är nu så finns inga skäl till att han skulle bli anmäld.
Pengarna är återförda till köparen i god tid och köparen har inte lidit någon förlust.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
ghost_boy83 CREW
30 november 2006 · 2 594 Inlägg

i dettafall man är alltid skyldig att batala tillbaka! farsan fick en chock när han kolla saldot på sin bank där fans 300.000+ på kontot det var ett norsk oljebolag som satt in pengarna till fel person,

han ville ogärna lämna till baka pengarna så han väntade det tog en mån innan banken ringde och sa att han måste lämna tillbaka pengarna om han inte ville bli anmäld  sad

så samma gäller i dettafal skulle jag tro

OverBoosted AUTOBAHNRASER
30 november 2006 · 3 804 Inlägg

AffeBoyen skrev:
Nej han kmer inte råka illa ut men OM han behållt pengarna? vad hade kunnat hända?

Ja vi säger på skojj att jag skulle köpa ett par fälgar utav dig... så sätter jag in pengarna på ditt konto... men får inga fälgar för du sålt dom till någon annan ? och du tänker inte betala tillbaka mina pengar? ja då hade ja åkt raka vägen hem till dig med valfritt tillhygge


Bmw osv..
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
30 november 2006 · 1 852 Inlägg

UseDubbelTurbo skrev:

AffeBoyen skrev:
Nej han kmer inte råka illa ut men OM han behållt pengarna? vad hade kunnat hända?

Ja vi säger på skojj att jag skulle köpa ett par fälgar utav dig... så sätter jag in pengarna på ditt konto... men får inga fälgar för du sålt dom till någon annan ? och du tänker inte betala tillbaka mina pengar? ja då hade ja åkt raka vägen hem till dig med valfritt tillhygge

nja verkar dumt, att gå till polisen verkar bättre... man har ju hört om bedrägerier på blocket.se, betala först varan sen!

man lever bara en gång så lev väl!
hasse snikbyggare Fordfan
30 november 2006 · 39 Inlägg

Skulle definitivt inte chansa att förskottsbetala till okänd mottagare, knappt ens utan att inspektera noga och betala på plats, handlade en motor en gång som visade sig skuren i loppen när jag lossade topparna på den direkt och det var rätt nära hembesök tills killen insåg allvaret och gjorde rätt för sig - av detta kan man lära, var misstänksam som köpare och ärlig som säljare. Däremot lär knappast fälgkillen behöva oroa sig nu när han betalat tillbaka. 3 bankdagar (arbetsdagar) är standard för överföring när pengarna gått in i systemet, man ska aldrig räkna med att det går snabbare, men sällan längre heller.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang