wraax
4 augusti 2014
· 109 Inlägg
Tjenare, som titeln lyder så kan jag ha råkat bränt mitt slutsteg.. Hoppas ni orkar läsa för detta kommer bli långt!
Iallafall, för drygt 2 veckor sedan åkte jag och köpte nytt ljud hos företaget "BRL" jag bestämde mig innan att jag skulle köpa detta paket: http://www.brl.se/sv/artiklar/2st-gas-g … 20001.html
Vilket killen på BRL tyckte va ett bra val, känns också som att killen blåste mig på ett par 50mm kablar då det fanns en länk under till passande kabelkit "35mm". Vart fall så köpte jag då 50mm kablarna ( både till ström o jord) och det kändes bra. Det är nu vi kommer till de skumma, när jag väl hade betalat för grejerna så ritade han en ritning till hur jag skulle koppla basarna, självklart får ni en bild: http://gyazo.com/2b8fea8ed7bb4b1d6fb221d279a0b90c
4 ohm var detta alltså menat att kopplas till enligt han, ni kommer märka längre ner att jag tar upp ritningen igen. Jag började genast koppla in detta i min volvo 740 "atraktor" när jag kom hem, följde hans ritning "ritningen kommer igen senare", kopplade allt ordentligt. Allt fungerade prima i en vecka tills då en dag då jag var ute och åkte och dunkade musik kände för att byta låt , då skedde det, jag tyckte det lät konstigt, ingen bas? jag tittade till på slutsteget och såg att lampan lyste rött, alltså så hade protection mode gått i. Jag testade att stänga av bilen och sedan vänta ett tag, sedan startade jag den igen. Inte funkade det, protection mode gick i igen, jag testade återligen igen med stereon uttagen och endå gick den in i protection mode.
Först hade jag ingen aning om att de var slutsteget som krångla tills jag kopplade in mitt gamla slutsteg som då lyste grönt när jag vred på tänningen. Jag visste inte vad jag skulle göra så jag bestämde mig för att ringa BRL.
Jag ringde nästa dag till BRL och förklarade incidenten och dom sa att dom tyvärr inte kunde göra något och att jag var tvungen att komma in med slutsteget för att testa det där, samma grej hände där när dom koppla in det hos BRL, lampan på slutsteget lyste rött, killen sa att jag troligtvis hade bränt slutsteget, jag kunde inte tro mina öron, bränt slutsteget på mindre än en vecka?! han sa att han kunde skicka det till ett företag på gotland som kunde ta en titt på slutsteget för o se vad det va för fel på det. Han sa också att om de nu var bränt kunde jag få köpa ett nytt för "inköpspriset" woooow tänkte jag, kanske en tusing mindre än det riktiga priset, riktigt snålt tyckte jag.. jag har lixom inte överbelastat slutsteget eller någonting?!, han klagade också på att jag hade vridit för mycket på inställningarna på slutsteget men varför finns dom där ifall man inte får röra dom då? jag hade skruvat på 2 inställningar vilket var gainern o bass boosten och dom stog tydligen lite för högt.. löjligt..
Jag åkte sedan därifrån, killen skulle skicka slutsteget nu direkt när jag åkte sa han (om han nu gjorde det)
det gick några dagar innan jag bestämde mig för att kontakta företaget nere vid öland. Jag berättade om vad som hade hänt och skickade också bilden på ritningen, här ska ni få hans svar:
http://gyazo.com/25f077a3ac4bdb4c3d5931f06b36ea9a (här är svaret till ritningen som BRL killen gjorde"
Om detta nu stämmer så har alltså killen på BRL ritat en ritning där han säger att de ska vara kopplat till 4 ohm men egentligen är 1 ohm kopplat? Om det nu är såhär så borde jag ju garanterat få ett nytt slutsteg ellerhur? Han nämnde lixom inte heller att jag behövde ett kraftigare batteri utan sade i kassan att de skulle funka bra med det jag hade, jag har volvo 740s originalbatteri.
Jag ringde upp BRL för att sedan snacka med han jag köpte grejerna av, berättade att jag varit i kontakt med företaget nere på gotland och berättade vad han hade skrivit, han trodde mig inte men däremot sa han att killen på gotland hade rätt om batteri delen, slutade med att samtalet inte ledde någonstans så bestämde mig för att ringa till Jönköping för att höra vad dom hade gjort vid denna situationen, killen på jönköping var otroligt trevlig, vi snackade flera minuter, han sa bland annat att det första vi gör är att höra med kunden om vad för batteri han har, har han för dåligt batteri så kommer vi oftast med andra paket eller tipsar personen om ett annat och kraftigare batteri till paketet personen vill ha. Killen på det BRL jag åkte till nämnde inte ens något om något jädrans batteri... Killen i jönköping beklagade också att de hade blivit såhär och sa också att han inte kunde göra någonting (vilket jag förstår)
Nu sitter jag här utan att fått något svar och kom på att jag kunde lägga ut det här för att höra vad ni tycker!
M.V.H Alex
Senast redigerat av wraax (4 augusti 2014)