Modifiera framvagnsbalken, lagligt?

Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
5 augusti 2014 · 411 Inlägg

Hej du glade big_smile ,
Jag undrar ifall det är lagligt att modifiera framvagnsbalken, t.ex skära av 1-2 cm av överdelen där motorfästena oftast sitter och sedan svetsa ny plåt för att skapa frigång till tråg osv vid motorbyte eller måste man komplettera med specifika förstärkningar?
Jag har sökt som en jag vet inte vad och vänder mig nu till mitt favoritforum för att försöka få svar wink
Om det skiljer sig från olika modeller så gäller detta en Volvo 760 -88 v6

Tacksam för svar wink

Det Går!!!
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
5 augusti 2014 · 411 Inlägg

Någon här inne bör ju veta någonting gällande detta? Eller?

Det Går!!!
myran Foto/Bilnörd
5 augusti 2014 · 1 541 Inlägg

sfro.com

Troligtvis krävs besiktning som ombyggt fordon eller amatörmässigt byggt.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712
rickylicious Webbutvecklare
5 augusti 2014 · 2 369 Inlägg

OBS ingen som helst fakta bakom detta, bara en tanke som slog mig...

Man får ju laga diverse delar på bilen. Bl.a. brukar man svetsa framvagnsbalken på Golf mk2 när dom rostat. Den lagningen blir ju aldrig 100% som det var original eftersom man svetsar på ny plåt osv. Så att svetsa på lite plåt som du vill göra boooorde väl inte vara hela världen? Beroende på hur mycket du tänkt modda och flytta på saker då smile Bara en tanke...

Ha det gött och kör försiktigt, livet du räddar kan vara mitt.
Mercedes w114 "Stance" projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=277087
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
6 augusti 2014 · 411 Inlägg

myran skrev:
sfro.com

Troligtvis krävs besiktning som ombyggt fordon eller amatörmässigt byggt.

Ja jag läste lite där men jag visste inte vad det skulle räknas som wink Effekten på bilen kommer (ifall allt går som planerat) att öka från 156hk/240Nm till 176hk/350Nm och då kanske regga som ombyggt fordon är ett måste. hmm

Senast redigerat av Tinx2 (6 augusti 2014)

Det Går!!!
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
6 augusti 2014 · 411 Inlägg

rickylicious skrev:
OBS ingen som helst fakta bakom detta, bara en tanke som slog mig...

Man får ju laga diverse delar på bilen. Bl.a. brukar man svetsa framvagnsbalken på Golf mk2 när dom rostat. Den lagningen blir ju aldrig 100% som det var original eftersom man svetsar på ny plåt osv. Så att svetsa på lite plåt som du vill göra boooorde väl inte vara hela världen? Beroende på hur mycket du tänkt modda och flytta på saker då smile Bara en tanke...

Ja att laga upp massa Golfar är praktiskt taget det enda som kommer upp när man söker på detta ämne och därför blir man ju lite osäker, man vill ju inte svetsa om balken för att sedan "kanske" få ombesiktning så jag vill vara hyfsat säker på det jag gör wink men självklart finns det i bakhuvudet smile

Det Går!!!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 augusti 2014 · 13 749 Inlägg

på ovansidan är det jhu skapligt svårt att se om du gjort någon ändring    eftersom ditt vrid är för högt så kommer det ej gå att regga denna på vanliga sättet.


detta kommer kräva att du bygger om bilen tillräckligt för att effekt/vrid ska få ökas.
i ditt fall skulle jag montera framvagn från 960/x90  och stelbakaxel

ihop med kraftigare bromsar tex från v70R fram
mesta är bulton lite fästen i bakvagnen som behöver fixas.

då bör det vara godkänt som ombyggt fordon
men det är upp till sfro att göra bedömningen att bilen klarar den ökade effekten!

lättast är att hålla sig till  238hk och 310nm vrid och använda motorer som är nyare än bilen.
då blir dom godkända utan krångel förutom krav på stötdämparna och växelådan

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Tinx2 Kan inte bli värre än skit....
6 augusti 2014 · 411 Inlägg

Growe skrev:
på ovansidan är det jhu skapligt svårt att se om du gjort någon ändring    eftersom ditt vrid är för högt så kommer det ej gå att regga denna på vanliga sättet.


detta kommer kräva att du bygger om bilen tillräckligt för att effekt/vrid ska få ökas.
i ditt fall skulle jag montera framvagn från 960/x90  och stelbakaxel

ihop med kraftigare bromsar tex från v70R fram
mesta är bulton lite fästen i bakvagnen som behöver fixas.

då bör det vara godkänt som ombyggt fordon
men det är upp till sfro att göra bedömningen att bilen klarar den ökade effekten!

lättast är att hålla sig till  238hk och 310nm vrid och använda motorer som är nyare än bilen.
då blir dom godkända utan krångel förutom krav på stötdämparna och växelådan

Jag kom på att det bara är 310Nm i efterhand som gäller för karossen (lite surt)  (Satans helvete)
Näe jag får göra som det var tänkt i början helt enkelt.

Tack för svaret det var väldigt trevligt med lite alternativa tillvägagångssätt wink

Senast redigerat av Tinx2 (6 augusti 2014)

Det Går!!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang