Förvirrad kass turbo

nixon89 klabbarpan
7 augusti 2014 · 3 041 Inlägg

Nja krävs ju inte nån längre stund för att skada impellrarna. Tänk en köttkvarn där man petar ned en näve sten samtidigt som den snurrar 10000rpm :p

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 augusti 2014 · 13 749 Inlägg

nixon89 skrev:
Nja krävs ju inte nån längre stund för att skada impellrarna. Tänk en köttkvarn där man petar ned en näve sten samtidigt som den snurrar 10000rpm :p

fast klipsen är bra små borde bara skadat lite granna
skulle varit om den åkte in vid full varv.

vet att grejer gör skada men sätt mycket rasade aggregat men tror inte jag sätt något så rensat...

klipset är i fjäderstål kanske 4-5mm brett högst under 1mm tjock och kanske 10mm "lång"

Senast redigerat av Growe (7 augusti 2014)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Xuri One Man Clan
7 augusti 2014 · 4 287 Inlägg

en polare rasade sin motor när ett sånt clips försvann med in i cylindern.... å en turbo som roterar 100 000 varv/minuten med tunna fina blad i alu krävs de inte mycke för de ska gå åt pipan...

Har han haft luftburken borta å montera öppet filter så kan de mycke väl ha lossnat något.. han lär haft lmm bort då den sitter skruvad i burken orginal å sen när allt ska på plats igen så är de lätt de går åt skogen...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
Xuri One Man Clan
7 augusti 2014 · 4 287 Inlägg

Alla mitsubishi aggregat jag har tittat på har haft kompressorhjul i alu inklusiver mitt egna gamla 13c aggregat från min 940 Ltt.. .... Turbinhjulet däremot kan vara gjort i lite alla möjligt stål/titan/rostfritt legeringar...
har överlag aldrig sett ett kompressorhjul i något annat material än Alu eller titan..

Kollar du färgen på där hans kompressorhjul är pajj så ser du att de är alu...

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
jocke_gronberg
7 augusti 2014 · 4 586 Inlägg

Du får byta alla slangar rör och intercooler för att vara helt säker på att motorn och nya turbon ska klara sig. Misstänker att du även har massa skit i resten att trycksystemet

Gizmojohan
7 augusti 2014 · 3 295 Inlägg

Byta allt låter lite väl kanske. Räcker med att plockea ner sakerna och göra en grundlig kontroll av dom eventuellt göra rent dom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang