Saab 9-5 vägen till 900whp

Renovering som gick gick snett. 2018/2019 väntas 1000whp+ på drivhjulen!
  • 130 Följare
  • 106 959 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 augusti 2018
JKDesign
27 oktober 2015 · 4 442 Inlägg

Riktigt grymt att projektet fortsätter framåt!

Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
flinten
28 oktober 2015 · 250 Inlägg

jag har fått offert från maptun och deras andra hand som har hand om toppar vill ha 25.000kr då utan kammar/kamdrev. Har ett alternativ kvar, det är Värmdö motorteknik, Vill helst inte ruinera mig på detta fastän det skall bli riktigt gjort!

Man måste ju överleva också!
Nu börjar det röra på sig och har deadline till i påsk o Elmia ;D

Senast redigerat av flinten (9 november 2015)

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Erngard
28 oktober 2015 · 169 Inlägg

Vad hade du tänkt göra mer än byta ventiltätningar, fräsa nya säten, och porta toppen, plana toppen? Alltså saab topparna flödar bra redan orginal så ett bra portjobb räcker ser ingen anledning med tex ny ventiler eller större. Om jag hade gått till dom jag brukar gå till hade det jobbet jag skrev kostat absolut max 11000kr

flinten
28 oktober 2015 · 250 Inlägg

Uhm, jadu.. Jag har Inga direkta erfarenheter på toppar så är okunnig på den fronten.. Men fräsa, porta, plana store ventiler osv smile
Men har bara fått offerter på 20.000kr o uppåt mot 35.000kr.. Så är lite fundersam på hur jag ska göra..
Eller vem jag ska kontakta

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
arne_moessa
28 oktober 2015 · 48 Inlägg

Tommy luhr på Overboostracing.

Plymouth Volare "Plyman" (1977)
Erngard
28 oktober 2015 · 169 Inlägg

Större ventiler kan du skita i det kostar mer än vad det smakar, den ända fördelen är igentiligen att man kan varva motorn ännu mer än 8000rpm, och ska du plocka ut all prestandan ur nya ventiler så får du gå på torrsump så du klarar av att varva så mycket.


Ring till Görans Motorteknik i Hovmantorp och fråga honom vad han ska för att

1. Plana
2. Särdifräsa ventilsäten
3. Porta toppen
4. Byta ventiltätningar och ventilfjädrar hårdare

I min mening finns det ingen anledning att byta ventiler sålänge dom är i bra skick på orginalventilerna

Senast redigerat av Erngard (28 oktober 2015)

flinten
28 oktober 2015 · 250 Inlägg

Tommy på overboost gav mig en offert på 27.500kr för att ordna min topp.

Okej, men byta ut ventilerna lär jag väll göra? jag gör så att jag kontaktar Görans motorteknik redan nu och hör vad dom sager där! Tack för hjälpen sålänge smile) Det uppskattas!!

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Vgren
28 oktober 2015 · 110 Inlägg

Kolla med http://www.uppsalamotorslip.se/ dom har jag haft att göra med förut och dom har levererat till bra pris och dom ligger inte jätte långt ifrån dig.

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin
flinten
29 oktober 2015 · 250 Inlägg

Måste tacka för alla förslag! Jag har fått mer o mer rimliga offerter nu! Bland annat av Görans motor teknik i Hovmantorp. 12.000kr för toppen att ska bli fixad utan Kammar eller kamdrev!

Nu väntas bara att få hem elhärvan o lite så.. Har åkt på ett fruktansvärt ryggskott också så nu måste jag vänta o se tills jag kan röra mig o gå normalt igen för att kunna sitta o klippa alla kontakter från original kabel satsen.. För att kunna modda på det till den nya härvan..

Sen måste jag se också!
Jag ska köra på Holset HX 40 Super. ÄR det en värd turbo att satsa på? Ser att det är sådana sjuka prisskillnader på dem, det är äkta vara genom alla de siter jag varit inne på, priserna är alltså mellan 5.990kr-8.495 kr. För exakt samma turbo..

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Erngard
29 oktober 2015 · 169 Inlägg

Hallå sakta i backarna nu lägger du pengarna på helt fel saker, om det är så att du har en budget så är det absolut inte turbon du ska snåla in på då är det bättre att snåla in på topp jobbet skita i att porta och så och skaffa en riktig kavalite turbo jag rekomenderar GTX3071r Alla dar i veckan om det är 600whp du är ute efter

flinten
29 oktober 2015 · 250 Inlägg

Okej, Fick rekomendation av bland annat Maptun att köra Holset Hx40 super, Gtx3071R som jag ville köra innan sa dom bara höll för ca 550hk.. Så blir lite osäker.. smile

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Erngard
29 oktober 2015 · 169 Inlägg

Jadu Jag kan lova dig att den orkar mer än så min turbo enligt Garrets spec klarar 480hk (gtx2871r) och vi lyckades få ut 507hk i motorn, du ska veta att turbo tillverkarna alltid ligger i underkant för att annars han väldigt många kunder blivit väldigt besvikna, sen gäller det ju också vad det är för motor man matar turbon med, enligt garret klarar gtx3076r 640hk det kan du iskallt räkna med särkilt med vassare kammar, ordenkligt portad topp o.s.v
Såg att jag skrev fel innan det var Gtx3076r jag menade istället för gtx3071r

flinten
30 oktober 2015 · 250 Inlägg

Aah, min flickvän la ut en fråga på saab forum på Facebook igår också och blev ner kommenterad av olika alternativ..
Men ditt är vettigt faktiskt! De får bli en Gtx3076R!
Frågan e om ja ska ha 46mm WG eller 60mm.. Är det skillnad på fjädrarna bara? Liksom Grundladdet?

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Erngard
30 oktober 2015 · 169 Inlägg

Satsa på en tial 44mm alt en turbosmart 45mm en förstor wastegate, kan resultera i att svajit laddtryck när turbon är förliten i förhållande till wastegaten, använd sen en MAC ventil för att styraladdtycket så blir det stabillt som satan

flinten
30 oktober 2015 · 250 Inlägg

Gött! Har pratat med Gidlund också angående turbo o lite så, han sa att jag kan klara mig på en Hx40 För hans pres 6262bb kom laddet runt 4.200-4,300Rpm, o med Hx40 så kommer det runt 4.000rpm.. Så vi får se! Velar fram o tillbaka! :p Räcker en 44mm? De kan vara samma som en 46mm antar jag?
MAC ventil har jag inte hört någonting om! Ska googla på saken smile

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
30 oktober 2015 · 250 Inlägg

Såg nu vad du menade med MAC ventil, liksom laddtrycks styrning? Lika funktion som en magnetventil fast ställbar?

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
30 oktober 2015 · 250 Inlägg

Så idag kom lådan hem! Skickades igår från Mora och kom till Spånga idag.. De va väldans fort tycker jag för att vara bussgods!

Så kommer liten bild update..



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-9084e3eda01c5e09418a9cab79eda017.jpg
Kan varmt rekomendera att skicka större tyngre skrymmande saker med bussgods, ingen större frakt kostnad billig försäkrings tillägg, mycket trevlig personal!!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-b00b1f7bb3c9920a96c22e31c06ba056.jpg
Så här stod jag förväntansfull i väntan på min snedskurna Quaife låda big_smile och 3st Verdi smidda 153mm stakar!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-412a2f3f7df0b494072b66adfa4a31e8.jpg
Så.. Här har vi allt, drev, special kåpan.. Så Inom en snar framtid så kommer denna att monteras i min befintliga låda för att passa min motor osv!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-9a96cd7c0c89818cb2148816d397e5e3.jpg
Dålig bild men togs i all hast, där har vi i alla fall 3 stakar! Så på måndag/ tisdag kommer block, starkar, kolvar, vev, vevlager och svänghjul att lämnas till Birka racing för att bli till fixat för montering!

På söndag bär det av till Mora för att hämta 4" avgassystem som blir i formen av raka rör utan dämpare wink

Tare lugnt alla monsterdiggare!

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
2 november 2015 · 250 Inlägg

Tjenis, ikväll har det inte hänt mycket mer än att min bil blev hämtad av en bärgare som kör den till min verkstad och vidare till skroten så fort den har blivit avregistrerad.

Här kommer några sad pics, kanske hamnar på en skrot nära dig!
Värt att ta på den är i alla fall 3" Jt superflow fullflödes system wink hela vägen utan ändrör!..



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-f9150829cdbbac72d2cb8a9dddeca974.jpg
Heidåå



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-9b767b93bd7d9d099883d91b94d3c238.jpg
De va lite pill att dra ut en pga den gröna focusen till vänster om Saaben.. Förstod inte varför man tog den åt andra hållet där det var tomt..

Mer uppdateringar kommer nästa vecka då det trillat in lite deg efter Saaben.. Då kommer botten in på behandling och elsystem kommer snart hoppas jag!

Tare lugnt alla monsterdiggare!

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Andyah
2 november 2015 · 242 Inlägg

va...vad har man nu missat?

flinten
2 november 2015 · 250 Inlägg

Jo det var såhär..

Jag kom körandes på en huvudled där det var 50km/h hastighetsgräns.
Så står det en taxi bil i en bussficka cirka 30 meter framför mig och när jag är precis i hans dödavinkel så blinkar taxi bilen vänster och planerar då att göra en U-sväng trots dubbla spärr linjer.. Fastän det finns en rondell cirka 60 meter framåt. SÅ han knäppte min hela högra sida och reparations kostnaderna steg upp till cirka 40.000kr enligt den verkstaden jag lämnade den till då för bedömning. Då valde Folksam då att lösa in bilen och den kommer förmodligen att hamna på Sollentuna bildemontering.
Fick i alla fall det dubbla än vad jag gav för den så något gott kom ur denna sallad ^^..

Och lite mer pengar att lägga på projektet såklart! så det blir en billig brukis nu som jag kan ta mig till jobbet/garaget till i alla fall, så jag får med mig delar osv!
Så det blir en V40 -97 som ja köpt för 3.000kr, rostfri, ny besiktad UA och ny skattad smile

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang