Sådär va Blocket, stakar, kolvar, remskiva, vevaxel och svänghjul inlämnat för lite massage!
Blocker ska bli tvättat, planat, borrat & oljekanalerna skall ses over blåsas ur! kolvar & stakar skall viktas och bli balanserat tillsammasn med allt det roterande på veven.
Förväntas att bli färdigt om 3 veckor.. Mer uppdateringar på karossen kommer I veckan!
Var hos Birka motorrenoveringar idag och lämnade vevstakarna idag.. De blev lite strul med dessa då jag köpte 3 st vestakar som sades vara verdi men var ett annat fabrikat så jag köpte en vevstake lös från Autoverdi som jag ej fick returnera vid det köpet. Så det blev en flopp så detta var av märket SPM.. Så fick köpa 4 nya stakar..
Kan jag varmt rekomendera, Andreas Sjödin på Birka är riktigt mån om att det skall bli rätt och bra från början!
Vägde stakarna som jag köpte och sedan den verdi staken jag köpte bredvid och det visade sig att det var ca 50-52gram skillnad på dessa så jag fick sälja SPM stakarna jag köpte av en vän då.
(Köpte likadana nya för viktens skull)
Där har vi generallen Andreas Sjödin! Man blir lite sugen på dragrace när man ser kärran stå inne vid verkstaden
När jag kom idag och lämnade stakarna så stod han och honade / borrade blocket! Ser bättre o bättre ut! Efter omdömet på blocket så såg det väldigt fint ut för att ha skurit i cylinder 3. Var LIITE slitet men inget större!
Hur blir det om jag pluggar balansaxlarna? Då det går oljekanaler i axel omloppen? SÅ det inte blir något invertes läckage eller dylikt? Jag kan stta frysplugg där alternativt sätta i balans axlana och köra utan kedjan på dem.
där har vi klubborna som skall göra sitt ;D
Beräknas vara klart nästa vecka någon gång! Så skickas toppen till Nordic för planing /portning.. Snart är det igång!
Detta kommer bli en av de bättre saabarna hoppas jag ;D. Exteriört mässigt blir det nog helst original, skulle vilja ha någon typ av "downforce" men vet ej hur jag ska åstakomma, tips är välkomna!
Sitter förväntansfull och väntar på samtalet som säger att block med tillhörigheter är färdigt snart!
Har även beställt nya länkarmar komplett med bussningar & spindelleder då blev det powerflex bussningar, inget annat gäller I mina ögon!
Priset va 1345kr /sida.. vilket känns helt okej med tanke på att om jag ska montera ner mina befintliga, blästra, lacka, montera osv så är det inte riktigt samma pengar!
Så tumme upp för de
Dem ser ut såhär, gissa var dom e köpta Kan det vara www.klracing.se Stort tack för snabb & bra service!
blir nog bra, lade en beställning på lunchen idag, då kommer snart mer godis till chassit!
Fått tillbaka blocket nu som var inlämnat på Birka motorrenoveringar. Där fick blocket genomgå, borrning, tvätt, toppdeckning och uppmätning av vevaxeln.
Nästa tisdag är det dags att balansera kolvar, stakar, remskiva, svänghjul som lättas i samma veva. Tryckplatta beställdes idag från www.racestuff.se. Det blev en Sachs race Engineering som skall orka 780nm+ med Sinterlamell.
Även beställt nya styrstag, styrleder och stabilisatorstag. Jag vill se att allt är fräscht o fint inför sommaren 2016
Behöver tips också på företag i Stockholms området som flockar paneler! Om ni vet något så tveka inte på att skriva!!
Topplocket ska skickas iväg till Nordic också för planing och portning till en början så får vi se vad mer som kommer hända med den! (Inget proffs) på topplock! Fått en hel del förslag på företag/personer som är duktiga på detta så vi får se!
Ska även beställa MaxECU från www.maxxtuning.se och även tändsystem för att jag inte har kvar ledningssatsen till Tändkassett eller så. Så blir det VAG spolar!
Fått tillbaka blocket nu som var inlämnat på Birka motorrenoveringar. Där fick blocket genomgå, borrning, tvätt, toppdeckning och uppmätning av vevaxeln.
Nästa tisdag är det dags att balansera kolvar, stakar, remskiva, svänghjul som lättas i samma veva. Tryckplatta beställdes idag från www.racestuff.se. Det blev en Sachs race Engineering som skall orka 780nm+ med Sinterlamell.
Även beställt nya styrstag, styrleder och stabilisatorstag. Jag vill se att allt är fräscht o fint inför sommaren 2016
Behöver tips också på företag i Stockholms området som flockar paneler! Om ni vet något så tveka inte på att skriva!!
Topplocket ska skickas iväg till Nordic också för planing och portning till en början så får vi se vad mer som kommer hända med den! (Inget proffs) på topplock! Fått en hel del förslag på företag/personer som är duktiga på detta så vi får se!
Ska även beställa MaxECU från www.maxxtuning.se och även tändsystem för att jag inte har kvar ledningssatsen till Tändkassett eller så. Så blir det VAG spolar!
Nu är jag helt färdig med framvagnen och ska börja plocka ihop bottendelen. Detta blev resultatet med nya länkarmar, inre styrled, yttre styrled & spindelled. O såklart dessa nya pjäser som skall få stop på maskin när det gäller
Det blev nya förstärkta länkarmar med polybussningar, ny spindelled samtidigt! Hellre nytt o fräscht så det är nytt o hållbart!
När detta monterades så kompletterade jag med att montera bromsarna! Blev lite fundersam när det inte fanns någon fästskruv på skivan in i hjullagerhuset. Men som alla sa att hjulet sätter skivan på plats.
Så blir det i bak har jag tänkt mig med viktfördelning jämt emot att ha fuelcell på passagerarsidan mer åt höger.
Nu har jag fått tillbaka kolvar, stakar, tryckplatta, svänghjul, remskiva och vev! Svänghjulet lättades till 8.3kg. Veven polerades bara, behövdes inte slipas efter raset vilket jag trodde skulle behövas!
Sen kom jag till att jag skulle montera på hjulet på passagerar sidan.. när jag skulle föra på hjulet på hjulnavet så tog oket i.. Vilket var VÄLDIGT frustrerande därför att jag e tvungen att flytta bilen för att börja på andra sidan! Men men, jag fick beställa spacers, så det blev 25mm spacers! och det är på HÅRET att okej tar i fälgen.. Här kommer lite pics på detta! Njoy!
Dags att få ihop allt nu och få igång detta!
En skinande vevaxel
O sen dessa klossar.. Trodde det skulle bli alldeles för brett.. Det var nästan för lite istället!
Ögongodis, no Words needed!
Sen undrar jag vad det är för storlek i "AN" för bosch 044.. Lite för små munstycken.. Hittar ingenstans vad det är för an koppling man skall användas sig av! Har ingen större lust att beställa hem hela lagret för man inte vet xD
Nu har jag fått tillbaka kolvar, stakar, tryckplatta, svänghjul, remskiva och vev! Svänghjulet lättades till 8.3kg. Veven polerades bara, behövdes inte slipas efter raset vilket jag trodde skulle behövas!
Sen kom jag till att jag skulle montera på hjulet på passagerar sidan.. när jag skulle föra på hjulet på hjulnavet så tog oket i.. Vilket var VÄLDIGT frustrerande därför att jag e tvungen att flytta bilen för att börja på andra sidan! Men men, jag fick beställa spacers, så det blev 25mm spacers! och det är på HÅRET att okej tar i fälgen.. Här kommer lite pics på detta! Njoy!
Ingen fara jag har precis haft samma problem när jag började med An-kopplingar och då lyckades jag hitta åt dehär Även jag beställde fel storlekar första gången
Tjenis, ikväll blev det en tur till garaget med min brukis! Det blev till att byta tryckrör, tryckslangar och luftfilter för att tryckröret hade spruckit i nederkant till tryckslangen.. så den gav inte riktigt fullt..
original tryckröret fick sig en redig flygtur efter demontering till containern!
Eftersom bilen är sänkt med sänkfjädrar av okänt märke så kom jag inte in med huvudet ens under bilen så fick leka hiss! Efter några om o men så fick jag dit tryckslangar & slangklämmor så kom hon ner på marken igen!.
Såhär blev det då efter lite puts i motorn och så. Skall beställa lite reduceringar så jag kan trycksätta luftmassemätaren och lira med Tial 50mm dump. Så det blir till att ragga någon som kan svetsa alu!
Efter en redig tvätt så blev det en pic för alla saab fantaster! Efter torkning använde jag Wash & wax anywhere från megiuar's. Torkades med en microfiberduk. blev som pricken över i:t!
Halloooj! Nu var det en stund sen det var en uppdatering, dels för att det inte har funnits tid & ekonomi för detta!
Det kostar ju att bygga bil Jag har kommit en bra bit på vägen nu, hela framvagnen är färdig. Nu ska jag bara ta loss alla bränsleledningar under bilen och dra med stålomspunnet istället, enklast för min del!
Fick även en sms avi idag från speedparts att min flänsplatta för grenrör har kommit för att grenrör skall byggas!
Mest för att jag har köpt en Topp utav MICKEKR här på garaget som gör allt för att det ska bli så bra som möjligt så portar han även flänsplattan inför grenrörsbygget!
är det normalt att flänsplattor har 10mm gods tjocklek på?
Nu ska jag ta bort tryckarna från min T7 topp så Micke kan montera dem på min nya T5 topp
Tare lugnt alla monsterdiggare
Mycket snabb leverans av speedparts! Beställde i fredags och kom idag! Tummen upp!!
Även en frestande bild på en vacker topp! Tagen av MICKEKR, ser så tilltalande ut
Jodå, snart är det färdigt, varit mycket jobb på senare tid så det har ej blivit mycket att uppdatera med! Men topplock är nästintill färdigt så har bara grenrör / dp kvar när toppen kommit hem det blir en mega stor update snart! Hur går det själv med allt?
flinten skrev: Jodå, snart är det färdigt, varit mycket jobb på senare tid så det har ej blivit mycket att uppdatera med! Men topplock är nästintill färdigt så har bara grenrör / dp kvar när toppen kommit hem det blir en mega stor update snart! Hur går det själv med allt?
Efter en tid så har äntligen motivationen kommit tillbaka till att bygga på monstret!!
Det som är nytt för nu är att alla delar till botten & toppen är färdigt för montage. Det blir ARP i botten & toppen. Lagerna består av ACL, styrsystemet blev Maxxecu. Varför jag valde maxx är för att jag hellre har en padda med digitala värden och håller det så rent och Clean som möjligt än att ha en drös med mätare i kupén.
Vissa gillar att ha en hel drös med mätare i kupén men det fällde mig inte i smaken tyvärr. Smaken är ju som baken DELAD!
Medans då denna motor byggs så som jag kallar "race motorn" så kommer det att införskaffas en färdigbyggd motor av en väldigt hjälpsam kontakt här på garaget som är MickeKr här på garaget! Tanken är att få i styrsystemet till den motorn och ha det färdig draget så det är plug n play för nya race motorn framöver. Efter en mappning givetvis.