Saab 9-5 vägen till 900whp

Renovering som gick gick snett. 2018/2019 väntas 1000whp+ på drivhjulen!
  • 130 Följare
  • 106 962 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 augusti 2018
flinten
9 november 2015 · 250 Inlägg

Sådär va Blocket, stakar, kolvar, remskiva, vevaxel och svänghjul inlämnat för lite massage!

Blocker ska bli tvättat, planat, borrat & oljekanalerna skall ses over blåsas ur!
kolvar & stakar skall viktas och bli balanserat tillsammasn med allt det roterande på veven.

Förväntas att bli färdigt om 3 veckor.. Mer uppdateringar på karossen kommer I veckan!

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
12 november 2015 · 250 Inlägg

Var hos Birka motorrenoveringar idag och lämnade vevstakarna idag.. De blev lite strul med dessa då jag köpte 3 st vestakar som sades vara verdi men var ett annat fabrikat så jag köpte en vevstake lös från Autoverdi som jag ej fick returnera vid det köpet. Så det blev en flopp så detta var av märket SPM.. Så fick köpa 4 nya stakar..

Men det ska ju inte alltid gå som planerat cool ..
www.birkamotor.se

Kan jag varmt rekomendera, Andreas Sjödin på Birka är riktigt mån om att det skall bli rätt och bra från början!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-2e72a5916861d4b5fe7a1ffe2e91bdaf.jpg
Vägde stakarna som jag köpte och sedan den verdi staken jag köpte bredvid och det visade sig att det var ca 50-52gram skillnad på dessa så jag fick sälja SPM stakarna jag köpte av en vän då.

(Köpte likadana nya för viktens skull)





https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-56d76bc3d77c0f4c8b823304c10cc247.jpg
Där har vi generallen Andreas Sjödin!
Man blir lite sugen på dragrace när man ser kärran stå inne vid verkstaden wink



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-8f9a1dca8b9434d83f87dacfa51da2af.jpg
När jag kom idag och lämnade stakarna så stod han och honade / borrade blocket! Ser bättre o bättre ut! Efter omdömet på blocket så såg det väldigt fint ut för att ha skurit i cylinder 3.
Var LIITE slitet men inget större!

Hur blir det om jag pluggar balansaxlarna? Då det går oljekanaler i axel omloppen? SÅ det inte blir något invertes läckage eller dylikt? Jag kan stta frysplugg där alternativt sätta i balans axlana och köra utan kedjan på dem.



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-75bda665f99c729b94b894f3534975f8.jpg
där har vi klubborna som skall göra sitt ;D

Beräknas vara klart nästa vecka någon gång! Så skickas toppen till Nordic för planing /portning..
Snart är det igång!

Tare lugnt alla monsterdiggare!

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
JKDesign
12 november 2015 · 4 442 Inlägg

Kommer bli riktigt grymt smile ska bli kul att se när allt är klart. Skulle du göra något exteriört?

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
flinten
12 november 2015 · 250 Inlägg

Detta kommer bli en av de bättre saabarna hoppas jag ;D. Exteriört mässigt blir det nog helst original, skulle vilja ha någon typ av "downforce" men vet ej hur jag ska åstakomma, tips är välkomna! big_smile

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
16 november 2015 · 250 Inlägg

Hejsan hoppsan!

Sitter förväntansfull och väntar på samtalet som säger att block med tillhörigheter är färdigt snart!

Har även beställt nya länkarmar komplett med bussningar & spindelleder då blev det powerflex bussningar, inget annat gäller I mina ögon!

Priset va 1345kr /sida.. vilket känns helt okej med tanke på att om jag ska montera ner mina befintliga, blästra, lacka, montera osv så är det inte riktigt samma pengar!

Så tumme upp för de smile

Dem ser ut såhär, gissa var dom e köpta wink Kan det vara www.klracing.se
Stort tack för snabb & bra service!


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-69feddda384d649ab1891ebc436ac2c6.jpg
smile blir nog bra, lade en beställning på lunchen idag, då kommer snart mer godis till chassit!

Tare lungt alla monsterdiggare!!

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
25 november 2015 · 250 Inlägg

cool

Fått tillbaka blocket nu som var inlämnat på Birka motorrenoveringar.
Där fick blocket genomgå, borrning, tvätt, toppdeckning och uppmätning av vevaxeln.

Nästa tisdag är det dags att balansera kolvar, stakar, remskiva, svänghjul som lättas i samma veva.
Tryckplatta beställdes idag från www.racestuff.se. Det blev en Sachs race Engineering som skall orka 780nm+ med Sinterlamell.

Även beställt nya styrstag, styrleder och stabilisatorstag. Jag vill se att allt är fräscht o fint inför sommaren 2016 wink

Behöver tips också på företag i Stockholms området som flockar paneler! Om ni vet något så tveka inte på att skriva!! smile

Topplocket ska skickas iväg till Nordic också för planing och portning till en början så får vi se vad mer som kommer hända med den! (Inget proffs) på topplock! Fått en hel del förslag på företag/personer som är duktiga på detta så vi får se!

Ska även beställa MaxECU från www.maxxtuning.se och även tändsystem för att jag inte har kvar ledningssatsen till Tändkassett eller så. Så blir det VAG spolar!




Ses snart igen!

Tare lugnt alla monsterdiggare!

Senast redigerat av flinten (25 november 2015)

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
25 november 2015 · 250 Inlägg

cool

Fått tillbaka blocket nu som var inlämnat på Birka motorrenoveringar.
Där fick blocket genomgå, borrning, tvätt, toppdeckning och uppmätning av vevaxeln.

Nästa tisdag är det dags att balansera kolvar, stakar, remskiva, svänghjul som lättas i samma veva.
Tryckplatta beställdes idag från www.racestuff.se. Det blev en Sachs race Engineering som skall orka 780nm+ med Sinterlamell.

Även beställt nya styrstag, styrleder och stabilisatorstag. Jag vill se att allt är fräscht o fint inför sommaren 2016 wink

Behöver tips också på företag i Stockholms området som flockar paneler! Om ni vet något så tveka inte på att skriva!! smile

Topplocket ska skickas iväg till Nordic också för planing och portning till en början så får vi se vad mer som kommer hända med den! (Inget proffs) på topplock! Fått en hel del förslag på företag/personer som är duktiga på detta så vi får se!

Ska även beställa MaxECU från www.maxxtuning.se och även tändsystem för att jag inte har kvar ledningssatsen till Tändkassett eller så. Så blir det VAG spolar!

https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-9ee78113fa095bfdb49ce6ad163cc1d2.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-136d37e26db1dbe9563cb42dd3618225.jpg
Lite färg på detta så är det prima!!

Vi ses snart igen!

Tare lugnt alla monsterdiggare!

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
12 januari 2016 · 250 Inlägg

Nu är jag helt färdig med framvagnen och ska börja plocka ihop bottendelen.
Detta blev resultatet med nya länkarmar, inre styrled, yttre styrled & spindelled.
O såklart dessa nya pjäser som skall få stop på maskin när det gäller wink



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-632c3a7d069f7ca46b25fc1cfaca6bd7.jpg
Det blev nya förstärkta länkarmar med polybussningar, ny spindelled samtidigt!
Hellre nytt o fräscht så det är nytt o hållbart!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-6fdd44ddcdc0244c39ae1df7daa34dde.jpg
När detta monterades så kompletterade jag med att montera bromsarna!  Blev lite fundersam när det inte fanns någon fästskruv på skivan in i hjullagerhuset.
Men som alla sa att hjulet sätter skivan på plats.



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-45393dccaea4cb29252a6c2adaa7e930.jpg
Så blir det i bak har jag tänkt mig med viktfördelning jämt  emot att ha fuelcell på passagerarsidan mer åt höger.

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
flinten
29 januari 2016 · 250 Inlägg

God morgon!

Nu har jag fått tillbaka kolvar, stakar, tryckplatta, svänghjul, remskiva och vev!
Svänghjulet lättades till 8.3kg.
Veven polerades bara, behövdes inte slipas efter raset vilket jag trodde skulle behövas!

Sen kom jag till att jag skulle montera på hjulet på passagerar sidan.. när jag skulle föra på hjulet på hjulnavet så tog oket i.. Vilket var VÄLDIGT frustrerande därför att jag e tvungen att flytta bilen för att börja på andra sidan!
Men men, jag fick beställa spacers, så det blev 25mm spacers! och det är på HÅRET att okej tar i fälgen..
Här kommer lite pics på detta! Njoy!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-673afd80b5c233acb2f61e5cf2af8c5d.jpg
Dags att få ihop allt nu och få igång detta!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-833f6b36ac4b8cea7a4e572315cc2702.jpg
En skinande vevaxel smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-aaa74e0ef5ada3c3d998af4c0b2c3b1d.jpg
O sen dessa klossar.. Trodde det skulle bli alldeles för brett.. Det var nästan för lite istället! yikes



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-8546e297f29a026a3aaaee6627850ad3.jpg
Ögongodis, no Words needed!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-4d57c1bee7a8ec5c36797ff8107dcebd.jpg
Sen undrar jag vad det är för storlek i "AN" för bosch 044.. Lite för små munstycken.. Hittar ingenstans vad det är för an koppling man skall användas sig av!
Har ingen större lust att beställa hem hela lagret för man inte vet xD

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
JKDesign
29 januari 2016 · 4 442 Inlägg

flinten skrev:
God morgon!

Nu har jag fått tillbaka kolvar, stakar, tryckplatta, svänghjul, remskiva och vev!
Svänghjulet lättades till 8.3kg.
Veven polerades bara, behövdes inte slipas efter raset vilket jag trodde skulle behövas!

Sen kom jag till att jag skulle montera på hjulet på passagerar sidan.. när jag skulle föra på hjulet på hjulnavet så tog oket i.. Vilket var VÄLDIGT frustrerande därför att jag e tvungen att flytta bilen för att börja på andra sidan!
Men men, jag fick beställa spacers, så det blev 25mm spacers! och det är på HÅRET att okej tar i fälgen..
Här kommer lite pics på detta! Njoy!



http://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-673afd80b5c233acb2f61e5cf2af8c5d.jpg
Dags att få ihop allt nu och få igång detta!



http://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-833f6b36ac4b8cea7a4e572315cc2702.jpg
En skinande vevaxel smile



http://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-aaa74e0ef5ada3c3d998af4c0b2c3b1d.jpg
O sen dessa klossar.. Trodde det skulle bli alldeles för brett.. Det var nästan för lite istället! yikes



http://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-8546e297f29a026a3aaaee6627850ad3.jpg
Ögongodis, no Words needed!



http://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-4d57c1bee7a8ec5c36797ff8107dcebd.jpg
Sen undrar jag vad det är för storlek i "AN" för bosch 044.. Lite för små munstycken.. Hittar ingenstans vad det är för an koppling man skall användas sig av!
Har ingen större lust att beställa hem hela lagret för man inte vet xD

Ser riktigt gött ut!

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
limpa97
29 januari 2016 · 411 Inlägg

Finns adaptrar på Klracing från M18x1,5 (som det verkar vara på trycksaken) till tex An6. smile gå in här o kolla
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/bos … epump.html

flinten
29 januari 2016 · 250 Inlägg

Härligt, tack för det!!

ska beställa slangar o kopplingar nu smile ;D

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
limpa97
29 januari 2016 · 411 Inlägg

flinten skrev:
Härligt, tack för det!!

ska beställa slangar o kopplingar nu smile ;D

Ingen fara wink jag har precis haft samma problem när jag började med An-kopplingar och då lyckades jag hitta åt dehär smile Även jag beställde fel storlekar första gången big_smile

flinten
12 februari 2016 · 250 Inlägg

Tjenis, ikväll blev det en tur till garaget med min brukis!
Det blev till att byta tryckrör, tryckslangar och luftfilter för att tryckröret hade spruckit i nederkant till tryckslangen.. så den gav inte riktigt fullt..


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-0bcf29377221016f43599d919010073a.jpg
original tryckröret fick sig en redig flygtur efter demontering smile till containern!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-7b6d12b656f878b92c0f84ad592ea52b.jpg
Eftersom bilen är sänkt med sänkfjädrar av okänt märke så kom jag inte in med huvudet ens under bilen så fick leka hiss!
Efter några om o men så fick jag dit tryckslangar & slangklämmor så kom hon ner på marken igen!.



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-03640f7c04382b567df1c6f9b18e9d17.jpg
Såhär blev det då efter lite puts i motorn och så. Skall beställa lite reduceringar så jag kan trycksätta luftmassemätaren och lira med Tial 50mm dump.
Så det blir till att ragga någon som kan svetsa alu!



https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-7e82d45efcea1cd9454cd05f7f8cd8c8.jpg
Efter en redig tvätt så blev det en pic för alla saab fantaster!
Efter torkning använde jag Wash & wax anywhere från megiuar's.
Torkades med en microfiberduk. blev som pricken över i:t!

Tare lugnt alla monsterdiggare!

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
flinten
25 april 2016 · 250 Inlägg

Halloooj!
Nu var det en stund sen det var en uppdatering, dels för att det inte har funnits tid & ekonomi för detta!

Det kostar ju att bygga bil cool
Jag har kommit en bra bit på vägen nu, hela framvagnen är färdig.
Nu ska jag bara ta loss alla bränsleledningar under bilen och dra med stålomspunnet istället, enklast för min del!

Fick även en sms avi idag från speedparts att min flänsplatta för grenrör har kommit för att grenrör skall byggas!

Mest för att jag har köpt en Topp utav MICKEKR här på garaget som gör allt för att det ska bli så bra som möjligt så portar han även flänsplattan inför grenrörsbygget!

är det normalt att flänsplattor har 10mm gods tjocklek på?

Nu ska jag ta bort tryckarna från min T7 topp så Micke kan montera dem på min nya T5 topp smile

Tare lugnt alla monsterdiggare big_smile


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-b95dd5368015219c5c15c87bbf8229fa.jpg
Mycket snabb leverans av speedparts! Beställde i fredags och kom idag!
Tummen upp!!

Även en frestande bild på en vacker topp!
Tagen av MICKEKR, ser så tilltalande ut cool


https://www1.garaget.org/gallery/images/155/154422/154422-59772aad9357685156e027b4572ee708.jpg
Ögongodiset

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
JKDesign
26 juni 2016 · 4 442 Inlägg

Hur går det med bygget?

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
flinten
26 juni 2016 · 250 Inlägg

Jodå, snart är det  färdigt, varit mycket jobb på senare tid så det har ej blivit mycket att uppdatera med!
Men topplock är nästintill färdigt så har bara grenrör / dp kvar när toppen kommit hem smile
det blir en mega stor update snart! smile
Hur går det själv med allt?

Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
JKDesign
26 juni 2016 · 4 442 Inlägg

flinten skrev:
Jodå, snart är det  färdigt, varit mycket jobb på senare tid så det har ej blivit mycket att uppdatera med!
Men topplock är nästintill färdigt så har bara grenrör / dp kvar när toppen kommit hem smile
det blir en mega stor update snart! smile
Hur går det själv med allt?

Låter mycket bra wink

Jodå det går fint.

Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
JKDesign
6 oktober 2016 · 4 442 Inlägg

Vad händer???

Saab 9-5 NG AERO TTID4 2011 "Luckapålut" (2011)
Saab 9-5 AERO SS "Luckapålut" (2004)
Saab Ng9-5 Aero Turbo6 XWD HIRSCH "Fullutrustad" (2011)
flinten
9 augusti 2018 · 250 Inlägg

Efter en tid så har äntligen motivationen kommit tillbaka till att bygga på monstret!!

Det som är nytt för nu är att alla delar till botten & toppen är färdigt för montage.
Det blir ARP i botten & toppen. Lagerna består av ACL, styrsystemet blev Maxxecu. Varför jag valde maxx är för att jag hellre har en padda med digitala värden och håller det så rent och Clean som möjligt än att ha en drös med mätare i kupén.

Vissa gillar att ha en hel drös med mätare i kupén men det fällde mig inte i smaken tyvärr. Smaken är ju som baken wink DELAD!

Medans då denna motor byggs så som jag kallar "race motorn" så kommer det att införskaffas en färdigbyggd motor av en väldigt hjälpsam kontakt här på garaget som är MickeKr här på garaget!
Tanken är att få i styrsystemet till den motorn och ha det färdig draget så det är plug n play för nya race motorn framöver. Efter en mappning givetvis.

Saab 9-3 Nordic Extreme "nästan orginal" (2002)
Saab 9-5 sleeper "Nordic extreme Aka ULPEN" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang