850 T5 - Ska rustas upp för sommaren 2016 *SÅLD*

Update 2016: Ska på coilovers och bytas lite annat inom närmaste månaden. Sen även visuella saker såsom r-vinge och lackade stänkskydd.
  • 46 Följare
  • 67 618 Visningar
  • Projektet avslutat 22 juli 2016
Blyfot_Racing
25 september 2014 · 904 Inlägg

Har du känt nån skillnad på magnet ventilen

AUTOTECH S60 power
Volvo S60R "Magic blue" (2005)
Erikzxz
25 september 2014 · 218 Inlägg

Blyfot_Racing skrev:
Har du känt nån skillnad på magnet ventilen

Jodå, den laddar ca 1-1.1 bar nu smile

Bytte du impulsgivaren till en helt ny på bilen Jimbo___?

JimBo__
25 september 2014 · 1 804 Inlägg

Erikzxz skrev:

Blyfot_Racing skrev:
Har du känt nån skillnad på magnet ventilen

Jodå, den laddar ca 1-1.1 bar nu smile

Bytte du impulsgivaren till en helt ny på bilen Jimbo___?

Kamaxellägesgivaren byttes till en helt ny när jag fick den felkoden och då försvann det problemet. Tråkigt att det har dykt upp igen hmm

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Erikzxz
25 september 2014 · 218 Inlägg

JimBo__ skrev:

Erikzxz skrev:

Blyfot_Racing skrev:
Har du känt nån skillnad på magnet ventilen

Jodå, den laddar ca 1-1.1 bar nu smile

Bytte du impulsgivaren till en helt ny på bilen Jimbo___?

Kamaxellägesgivaren byttes till en helt ny när jag fick den felkoden och då försvann det problemet. Tråkigt att det har dykt upp igen hmm

Okej, men detta är ju impulsgivaren, den som sitter på växellådan, på svänghjulet, byttes den?

JimBo__
25 september 2014 · 1 804 Inlägg

Erikzxz skrev:

JimBo__ skrev:

Erikzxz skrev:

Jodå, den laddar ca 1-1.1 bar nu smile

Bytte du impulsgivaren till en helt ny på bilen Jimbo___?

Kamaxellägesgivaren byttes till en helt ny när jag fick den felkoden och då försvann det problemet. Tråkigt att det har dykt upp igen hmm

Okej, men detta är ju impulsgivaren, den som sitter på växellådan, på svänghjulet, byttes den?

Justja, nu är tröttmössan igång och snackar här roll Jaa, den byttes, dock till en beg. Men känns ju skumt om den också har gett sig igen...

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Erikzxz
25 september 2014 · 218 Inlägg

JimBo__ skrev:

Erikzxz skrev:

JimBo__ skrev:

Kamaxellägesgivaren byttes till en helt ny när jag fick den felkoden och då försvann det problemet. Tråkigt att det har dykt upp igen hmm

Okej, men detta är ju impulsgivaren, den som sitter på växellådan, på svänghjulet, byttes den?

Justja, nu är tröttmössan igång och snackar här roll Jaa, den byttes, dock till en beg. Men känns ju skumt om den också har gett sig igen...

Hm mjo, men nollat alla felkoder flera gånger och idag var första gången som motorelektroniklampan lös från start till stopp, alltid slocknat rätt snabbt. Första gången jag får felkod 2-1-4 också, tror jag byter den mot en helt ny.

Tror startproblemet är antingen impulsgivaren, eller backventilen i tankarmaturen. Att det tappar allt tryck i bränslesystemet.

Erikzxz
25 september 2014 · 218 Inlägg

Lägger in lite bilder så ni har nått att kolla på roll

Från stabilisatorstag-bytet - Före
http://i57.tinypic.com/x52ltv.jpg

Efter
http://i57.tinypic.com/o3c6u.jpg



Bonusbild big_smile Såhär såg bränslefiltret ut som jag fick från VPARTS...... knappast att jag sätter det där skräpet på min bil, så har ett Boschfilter liggandes hemma nu!
http://i57.tinypic.com/24xgz01.jpg

http://i60.tinypic.com/2gx03g0.jpg

Erikzxz
29 september 2014 · 218 Inlägg

Bytte termostat och termostathus idag... mätaren visar mer åt 14:00 än 15:00 så skulle se om det var en varmare termostat i, den nya va 88 grader, men vart ingen skillnad endå?

Gamla av
http://i58.tinypic.com/2m6l9nb.jpg

Gamla delarna, var väll inget större fel på termostaten, inge rost eller liknande så tror inte den va dålig, såg hel ut!
http://i58.tinypic.com/f4eezn.jpg

Nya på!
http://i58.tinypic.com/339n5n8.jpg

Och så huset
http://i57.tinypic.com/n50wmb.jpg

Dock lyckades jag såklart knäcka avtappningsventilen då jag var för oförsiktig när jag drog åt den... så måste hitta en ny (hoppas jag kan få loss den om jag kör in en kniv eller liknande) roll

Erikzxz
29 september 2014 · 218 Inlägg

Idag byttes impulsgivaren! Rengjorde även jordflätan framför batteriet samt några andra kontakter samt drog på ärgningsskydd.

Där har vi rackarn!
http://i57.tinypic.com/2nv4dbb.jpg

Gamla & Nya
http://i57.tinypic.com/28vd83b.jpg

Bilen starta direkt efter bytet, den hade inte startats tidigare på dagen så vart ju skillnad direkt! Nästa på schemat blir bränslefiltret och fixa airbagen i ratten.

TBergsten
29 september 2014 · 996 Inlägg

Härligt att det gick bra. Vad är det för knep med airbagen? smile

Erikzxz
29 september 2014 · 218 Inlägg

TBergsten skrev:
Härligt att det gick bra. Vad är det för knep med airbagen? smile

Jag tror det är kontakt-rullen som är defekt / saknas. Ska kika på det imorgon iallafall. smile

Extrazz En 5a är Livet.
29 september 2014 · 2 005 Inlägg

Du ska inte ha kortare slag i växelspaken på andra  hållet med?

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
JimBo__
29 september 2014 · 1 804 Inlägg

Knep med airbagen igen? Bytte kontaktrullen samt airbagen precis innan jag sålde bilen yikes

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Extrazz En 5a är Livet.
29 september 2014 · 2 005 Inlägg

Kolla boxen som sitter under förarstolen? eller om den nu satt under handbromsen.. ger SRS fel. går evt att löda om.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Erikzxz
29 september 2014 · 218 Inlägg

Felkoden visar iallafall bruten krets eller liknande, får kolla närmare på det imorgon!

Extrazz skrev:
Du ska inte ha kortare slag i växelspaken på andra  hållet med?

Ingen aning hur de där ens fungerar, var jimbo som satte dit shortshift på bilen :-)

Extrazz En 5a är Livet.
29 september 2014 · 2 005 Inlägg

Erikzxz skrev:
Felkoden visar iallafall bruten krets eller liknande, får kolla närmare på det imorgon!

Extrazz skrev:
Du ska inte ha kortare slag i växelspaken på andra  hållet med?

Ingen aning hur de där ens fungerar, var jimbo som satte dit shortshift på bilen :-)

Kolla boxen somsagt.

http://i57.tinypic.com/2nv4dbb.jpg

Du har shortshiften till vänster av de två vajrarna.
Den andra till höger tar åt andra hållet på spaken. kapa av armen där och svetsa ihop ta bort så att vajren precis inte ligger emot lådan. då är det riktigt fint.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Erikzxz
30 september 2014 · 218 Inlägg

Aha, där ser man! Kan inte svetsa dock tyvärr sad Men lär va lätt för någon som kan det!

Föresten kom att tänka på en sak, började vibrera ganska mycket inne i kupén plötsligt, men det var efter jag bytte det inre övre motorfästet som det blev så märkbart. Bör ju dock bara vara att fästet gör det tydligare men lär inte vara orsaken till själva vibrerandet?

Extrazz En 5a är Livet.
30 september 2014 · 2 005 Inlägg

Bara plocka bort? och kapa bort någon cm och få det svetsat för några bullar ju.

Det inre fästet ger ett lite morrande vibrationer i torpeden. plåten är ganska tunn. Många verkar gilla ljudet det skapar så. Fästet tar upp vibrationerna från motorn sämre och fortplantar de i torpedplåten.

Volvo 850 T-5R "T-Grön" (1996)
Erikzxz
30 september 2014 · 218 Inlägg

Extrazz skrev:
Bara plocka bort? och kapa bort någon cm och få det svetsat för några bullar ju.

Det inre fästet ger ett lite morrande vibrationer i torpeden. plåten är ganska tunn. Många verkar gilla ljudet det skapar så. Fästet tar upp vibrationerna från motorn sämre och fortplantar de i torpedplåten.

Aha okej, något jag kan leva med smile

En sak som hände idag som hänt 1 gång innan var när jag skulle upp på motorvägen så hade jag full gas på 4an när jag skulle komma upp i hastighet och då RYCKER bilen till KRAFTIGT, jävligt kraftigt i min mening, men bara 1 kraftigt ryck, inte flera. Så jag släppte gasen och gasa igen och då kom det inget? Tycker även mig på att känna att bilen liksom har lite tvekande vid jämn gas såsom den tappar lite en snabb stund... ska byta bränslefiltret och se om det blir någon skillnad iallafall.

Senast redigerat av Erikzxz (30 september 2014)

Alexlindblad
30 september 2014 · 354 Inlägg

Erikzxz skrev:

Extrazz skrev:
Bara plocka bort? och kapa bort någon cm och få det svetsat för några bullar ju.

Det inre fästet ger ett lite morrande vibrationer i torpeden. plåten är ganska tunn. Många verkar gilla ljudet det skapar så. Fästet tar upp vibrationerna från motorn sämre och fortplantar de i torpedplåten.

Aha okej, något jag kan leva med smile

En sak som hände idag som hänt 1 gång innan var när jag skulle upp på motorvägen så hade jag full gas på 4an när jag skulle komma upp i hastighet och då RYCKER bilen till KRAFTIGT, jävligt kraftigt i min mening, men bara 1 kraftigt ryck, inte flera. Så jag släppte gasen och gasa igen och då kom det inget? Tycker även mig på att känna att bilen liksom har lite tvekande vid jämn gas såsom den tappar lite en snabb stund... ska byta bränslefiltret och se om det blir någon skillnad iallafall.

så där är de på min med, när han får ladd på en hög växel, typ som att han skulle böja spika men har fan laddat 1,5 bar utan spikningar förut så fattar inte varför den skulle spika vid 1 bar :p

Volkswagen Golf R kombi "Golfen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang