3328
Sök

850 T5 - Ska rustas upp för sommaren 2016 *SÅLD*

Update 2016: Ska på coilovers och bytas lite annat inom närmaste månaden. Sen även visuella saker såsom r-vinge och lackade stänkskydd.

70 331 Visningar
Projektet avslutat 22 juli 2016
218 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
Alexlindblad skrev:
Erikzxz skrev:
Extrazz skrev:
Bara plocka bort? och kapa bort någon cm och få det svetsat för några bullar ju.

Det inre fästet ger ett lite morrande vibrationer i torpeden. plåten är ganska tunn. Många verkar gilla ljudet det skapar så. Fästet tar upp vibrationerna från motorn sämre och fortplantar de i torpedplåten.

Aha okej, något jag kan leva med smile

En sak som hände idag som hänt 1 gång innan var när jag skulle upp på motorvägen så hade jag full gas på 4an när jag skulle komma upp i hastighet och då RYCKER bilen till KRAFTIGT, jävligt kraftigt i min mening, men bara 1 kraftigt ryck, inte flera. Så jag släppte gasen och gasa igen och då kom det inget? Tycker även mig på att känna att bilen liksom har lite tvekande vid jämn gas såsom den tappar lite en snabb stund... ska byta bränslefiltret och se om det blir någon skillnad iallafall.

så där är de på min med, när han får ladd på en hög växel, typ som att han skulle böja spika men har fan laddat 1,5 bar utan spikningar förut så fattar inte varför den skulle spika vid 1 bar :p

Okej har du felsökt något eller har någon idé vad du tror det är?

Jag är inne på bränslefiltret, tror även tankarmaturen inkl pumpen ev sjunger på sista versen!

354 Inlägg
30 september 2014
Erikzxz skrev:
Alexlindblad skrev:
Erikzxz skrev:
Aha okej, något jag kan leva med smile

En sak som hände idag som hänt 1 gång innan var när jag skulle upp på motorvägen så hade jag full gas på 4an när jag skulle komma upp i hastighet och då RYCKER bilen till KRAFTIGT, jävligt kraftigt i min mening, men bara 1 kraftigt ryck, inte flera. Så jag släppte gasen och gasa igen och då kom det inget? Tycker även mig på att känna att bilen liksom har lite tvekande vid jämn gas såsom den tappar lite en snabb stund... ska byta bränslefiltret och se om det blir någon skillnad iallafall.

så där är de på min med, när han får ladd på en hög växel, typ som att han skulle böja spika men har fan laddat 1,5 bar utan spikningar förut så fattar inte varför den skulle spika vid 1 bar :p

Okej har du felsökt något eller har någon idé vad du tror det är?

Jag är inne på bränslefiltret, tror även tankarmaturen inkl pumpen ev sjunger på sista versen!

nej inte haft nå ork bara skitit i att ladda fullt på höga växlar.

ja de kan ju va värt att kolla! ska nog riva de där på min när man kommer hem! man blir ju lite orolig när de känns som att den spikar...

dock om jag kör på e85 så blir de aldrig så :p
Senast redigerat av Alexlindblad (30 september 2014)

73 Inlägg
1 oktober 2014
Trevlig bil och färg samma som min wink Lär förljas!
Angående ryckningar på höga växlar kan vara dina tändstift som är brända!
Hade samma på min förra sommaren. Montera nya original stift och funka kalas, dock har dem nu gått ner sig igen så skulle rekommendera om du kör chippat att investera i några värre tändstift då original stiften inte verka hålla så länge smile

218 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
kanis skrev:
Trevlig bil och färg samma som min wink Lär förljas!
Angående ryckningar på höga växlar kan vara dina tändstift som är brända!
Hade samma på min förra sommaren. Montera nya original stift och funka kalas, dock har dem nu gått ner sig igen så skulle rekommendera om du kör chippat att investera i några värre tändstift då original stiften inte verka hålla så länge smile

Kör med NGK-stift som skall vara bättre vid trimmad motor, men Bosch har ju några "värstingar" som jag lär prova sen också.

218 Inlägg
2 oktober 2014
Trådstartare
Bytt bränslefilter idag! Verkar inte som om den bil fått mycket kärlek genom åren då allt som kan tänkas kunna gå sönder/rosta sönder gör det när man ska byta saker. roll Dessutom läste jag att det sitter maskeringstejp på slangarnas anslutningar från fabrik och det satt kvar på min?? Sjukt ifall det aldrig blivit bytt... men kanske bara inte tagits bort den där tejpen.

Såhär såg det ut när jag fick av det iallafall
http://i60.tinypic.com/28s29mc.jpg

Där ska babyn sitta
http://i60.tinypic.com/xbdzpe.jpg

Gammlt vs nytt Boschfilter
http://i60.tinypic.com/2zhgzh1.jpg

218 Inlägg
2 oktober 2014
Trådstartare
Sen fick jag se på en sak när jag inspekterade system/spridar-reläet...

En kontakt är halvt av och rätt fint ärgat
http://i61.tinypic.com/21lpdht.jpg

En till bild, den röda har också ett litet snitt i sig
http://i58.tinypic.com/24z97hv.jpg

Har sprutat kontaktrengöring på det, ska ta fram lödpennan och dra dit lite tenn och sedan kontakttejp på!

218 Inlägg
3 oktober 2014
Trådstartare
Jaha , trodde startproblemet skulle bli bättre men icke. Startade ju snabbare efter byte utav impulsgivaren men kom sedan tillbaka. Bytte då bränslefilter som såg ledset ut men ingen skillnad.

När jag står och nöter på starten så går och låter det som det ska och oftast är det inga indikationer på att tändas förens den gör det och då hoppar den igång och går prima... dock ibland också så hör man hur den är riktigt nära på att tända 2-3 varv innan den hoppar igång som den ska.

Fick tips om backventilen kan va kass men borde det lukta soppa då när jag nöter på starten? Skulle ju kunna mäta bränsletrycket och se.

218 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
Ny dag nytt problem big_smile Tempmätaren gick helt plötsligt upp till rött på tomgång. Stängde av den och kolla men koka inte eller så. Sen när mätaren gick ner så hoppa den lite upp och ner ibland. Eftersom termostaten byttes förra veckan och jag har kylarvätska så återstår ju bara tempsensorn så den får det bli ett byte på.

558 Inlägg
5 oktober 2014
Där har du nog felet! har du trasig tempmätare fettar den på bra med sås.

Känns ju som det borde var en felorsak iaf. man ska aldrig hurra för tidigt big_smile
Senast redigerat av mercaa (5 oktober 2014)

218 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
mercaa skrev:

Känns ju som det borde var en felorsak iaf. man ska aldrig hurra för tidigt big_smile

Vilket problem syftar du på nu? Inte hunnit reflektera direkt över hur den skulle påverka mina andra problem! big_smile

996 Inlägg
5 oktober 2014
Erikzxz skrev:
mercaa skrev:

Vilket problem syftar du på nu? Inte hunnit reflektera direkt över hur den skulle påverka mina andra problem! big_smile

"fettar den på bra med sås", tänk nu efter lite... roll

218 Inlägg
6 oktober 2014
Trådstartare
TBergsten skrev:
Erikzxz skrev:
mercaa skrev:

"fettar den på bra med sås", tänk nu efter lite... roll

Jojo den biten förstod jag men vad påverkar den rika blandningen förutom hög bränsleförbrukning?

218 Inlägg
6 oktober 2014
Trådstartare
Tempgivare och ny plugg till kylaren beställda iallafall och bör komma imorgon!

218 Inlägg
10 oktober 2014
Trådstartare
Inte hänt så jätte mycket här, fick dock problem helt plötsligt att bilen började överhettas.

Visade sig vara den NYA termostaten som inte öppnade så fick sätta i den gamla igen, glad att det inte var något värre iallafall!

218 Inlägg
13 oktober 2014
Trådstartare
Kollar lite smått på vinterbil så får pärlan stå över vintern, dock vet jag inte riktigt hur det sköts bäst om man inte har ett garage att ställa den i.

Utöver det så har jag tagit ur lmm sensorn och rengjort den, första gången jag gör det men läst så jag använder rätt produkt osv, kul och se ifall de ens blir någon skillnad.

8 Inlägg
17 oktober 2014
intressant läsning, kommer absolut följas! sno lite tips å trix och använda på sin egna 850 smile

218 Inlägg
21 oktober 2014
Trådstartare
St3rn3r skrev:
intressant läsning, kommer absolut följas! sno lite tips å trix och använda på sin egna 850 smile

Kul att höra :-)

Händer inte mycket, men ska byta tankarmatur (inkl pump) och måste även byta rem & remspännare tror jag då de börjat gnissla något jävligt! Kör nog en kortare rem då eftersom AC'n inte funkar så den behövs ju inte just nu.

996 Inlägg
22 oktober 2014
Erikzxz skrev:
St3rn3r skrev:

Händer inte mycket, men ska byta tankarmatur (inkl pump) och måste även byta rem & remspännare tror jag då de börjat gnissla något jävligt! Kör nog en kortare rem då eftersom AC'n inte funkar så den behövs ju inte just nu.

Ajabaja wink

Fixa allt när du liks håller på vetja smile

218 Inlägg
22 oktober 2014
Trådstartare
TBergsten skrev:
Erikzxz skrev:
St3rn3r skrev:

Ajabaja wink

AC'n lär ju vara ett jävla tjohej att få ordning på när jag inte ens vet vad som inte funkar hmm

996 Inlägg
22 oktober 2014
Erikzxz skrev:
TBergsten skrev:
Erikzxz skrev:

Ajabaja wink

AC'n lär ju vara ett jävla tjohej att få ordning på när jag inte ens vet vad som inte funkar hmm

Vad exakt är det som inte funkar?

Min la nyligen av också och som jag har fattat är det så enkelt som att motorn gett upp eller att relät sagt upp sig, så det måste inte vara svårt... smile

Sök