HJÄLP! Fixa "repa" på plast?

Brotha11
12 september 2014 · 21 Inlägg

Hej alla!

Igår när jag skulle tvätta pärlan så fick jag till min fasa se att nån jävel backat på den, och skrapat bakre stötfångarn.

Det är endast plast som förorsakats, och visst, märket är inte stort (ca 2cm), men jag stör mig på det, eftersom bilen är svart, och märket är vitt.

Är inte jätte sugen på att byta ut hela stötfångarn, utan funderar på om någon här har nån erfarenhet av nåt billigare sätt att täcka över märket? alt. ta bort? Pensla? Spreja? Polera?

Det är min första bil, och jag har knappt hunnit ha den i en vecka. mad sad

Bilden nedan visar inte märket, bara referens för att visa var det sitter på min bil..

http://i.imgur.com/HwQP3aa.jpg

Mew
12 september 2014 · 2 156 Inlägg

Är det vit färg från den andra bilen, eller har din bil skrapats så det är grundlacken som syns? Är det den andra bilens färg så kan du ta lite t-röd på en fin trasa och gnugga lite försiktigt, så lär färgen försvinna. smile

DasAuto
12 september 2014 · 2 751 Inlägg

Om det är en djupare repa som du inte kan polera bort så kör med spackel sen plasti dipa plast detaljen. Det blir typ samma finish. Det är väl den billigaste lagningen.

Who Djaa bless no man curse
Audi A6 (2009)
Mercedes W123 "240D" (1981)
Brotha11
12 september 2014 · 21 Inlägg

Mew skrev:
Är det vit färg från den andra bilen, eller har din bil skrapats så det är grundlacken som syns? Är det den andra bilens färg så kan du ta lite t-röd på en fin trasa och gnugga lite försiktigt, så lär färgen försvinna. smile

Jag tror det är grundfärgen som syns, vilket är skumt eftersom själva repan inte känns så djup alls.

Tack för tipset DasAuto!

Schneeflocke
12 september 2014 · 239 Inlägg

Ge det ett försök med en microfiberduk med lite T-röd på. Ibland förvånas man över hur enkelt saker och ting löses. smile

Always a better way - Toyota
Toyota Rav4 Hybrid (XA50) "Executive Premium PANO" (2024)
Mew
12 september 2014 · 2 156 Inlägg

DasAuto skrev:
Om det är en djupare repa som du inte kan polera bort så kör med spackel sen plasti dipa plast detaljen. Det blir typ samma finish. Det är väl den billigaste lagningen.

Plasti dip ger väl en mattare finish? Sen lär kanterna synas rätt skarpt om han inte dippar hela bakstöten. Och det lär fortfarande bli en väldigt märkbar skillnad om man inte dippar hela bilen, blanksvart är rätt så känsligt i den bemärkelsen från vad jag har erfarit.

Brotha11
12 september 2014 · 21 Inlägg

Om jag lyckas reducera vitheten en hel del så är jag ganska nöjd med det också, det behöver inte bli perfekt, men jag vill inte att det ska vara vitt på svart liksom.

DasAuto
12 september 2014 · 2 751 Inlägg

Mew skrev:

DasAuto skrev:
Om det är en djupare repa som du inte kan polera bort så kör med spackel sen plasti dipa plast detaljen. Det blir typ samma finish. Det är väl den billigaste lagningen.

Plasti dip ger väl en mattare finish? Sen lär kanterna synas rätt skarpt om han inte dippar hela bakstöten. Och det lär fortfarande bli en väldigt märkbar skillnad om man inte dippar hela bilen, blanksvart är rätt så känsligt i den bemärkelsen från vad jag har erfarit.

Fick för mig att de hade en matt plastlist längs kromet. Annars är det som du säger, är det lackerad plast så blir det nog bara fulare med dip.

Who Djaa bless no man curse
Mercedes W123 "240D" (1981)
Audi A6 (2009)
Pilsk
6 januari 2015 · 460 Inlägg

Åk till en lakerare och fråga om dom kan göra en spotrepair på skadan

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang