Det enda jag har som ingen annan nämnt ännu är en ESP Flame Inhibitor (FireStryker) = Brandsläckare. Det som gör ESP's släckare unik är ett rent släckningsmedel lämnar inga spår alls där av även miljövänlig!. Sedan väger den bara runt 2kg, vilket gör den perfekt att ha i bilen! (handskfacket). Förhoppnings vis behöver jag aldrig använda den!.
Många åker säkert runt med pulversläckare vilket är bättre än ingenting...
ett tiotal wunderbaum(nya) en hög med servetter instruktionsboken till bilen flertalet reläer säkringar en dash cam med fästet och lite mer småsaker men är detta jag kommer ihåg just nu..
En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..
Det enda jag har som ingen annan nämnt ännu är en ESP Flame Inhibitor (FireStryker) = Brandsläckare. Det som gör ESP's släckare unik är ett rent släckningsmedel lämnar inga spår alls där av även miljövänlig!. Sedan väger den bara runt 2kg, vilket gör den perfekt att ha i bilen! (handskfacket). Förhoppnings vis behöver jag aldrig använda den!.
Morakniv . säkringar,lampor , multiverktyg och massa papper och diverse skräp o nån skiva i saaben .
I bakluckan reservdäck ,domkraft och mer verktyg . Hade ett jaktvapen i bilen och vart stoppad . Han fråga om jag hade licens om man hade varit och jagat / eller skulle iväg men då och sen stog man och snacka i runt 20 minuter om just jakt . ALDRIG kollade han om man hade licens enda han kika på var körkortet .
Åker man runt i ett getto eller liknande med vapen så får man skylla sig själv ! Handlar väldigt mycket om hur man beter sig och man klarar att snacka sig ur 9 av 10 situationer med polisen om man har en rimlig anledning till varför man har det ( knivar/gevär/öl/ m m )
en handgranat en pistol några extra magasin. skitbra att ha om man råkar ut för någon idiot som inte kan köra..
eller så har man bara en massa papper lampor och sånt skit som kan vara bra att ha nära.. har sällan koll vad som ligger där.
att ha en kniv i handsfacket är en VÄLDIGT!!! korkad ide.. räknas nämligen som brott mot knivlagen..något som kan vara värt att veta
Det är en sådan urbota dum lag att jag vägrar respektera den. Dessutom, hur många av er blir stoppade&genomsökta regelbundet?
Det är en ska att gå med en kniv på stan, men att inte få ha en morakniv i handskfacket är bara dåligt. Det kan rädda en i dåliga situationer (Skära av bälte, öppna kartonger, skära kyckling, dela en macka, skära av slangar i motorrummet vid vägkanten om det behövs) Vi som rör oss mycket i skog&mark dessutom har den knappast för att skada andra.
Observera att jag inte uppmanar någon annan att göra det, var beredd på att ni kan bli dömda för det om ni har otur.
Men ska man hår-dradet så kan ju glaskrossaren användas som vapen och slå in en skalle med... Bara för att jag nämnde det nu så kommer väl säkert nån smilfink till politiker jobba arslet av sig för att förbjuda dom.
Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Det är en sådan urbota dum lag att jag vägrar respektera den. Dessutom, hur många av er blir stoppade&genomsökta regelbundet?
Det är en ska att gå med en kniv på stan, men att inte få ha en morakniv i handskfacket är bara dåligt. Det kan rädda en i dåliga situationer (Skära av bälte, öppna kartonger, skära kyckling, dela en macka, skära av slangar i motorrummet vid vägkanten om det behövs) Vi som rör oss mycket i skog&mark dessutom har den knappast för att skada andra.
Observera att jag inte uppmanar någon annan att göra det, var beredd på att ni kan bli dömda för det om ni har otur.
Men ska man hår-dradet så kan ju glaskrossaren användas som vapen och slå in en skalle med... Bara för att jag nämnde det nu så kommer väl säkert nån smilfink till politiker jobba arslet av sig för att förbjuda dom.
Men du kan åtminstone inte sticka en kniv i hjärtat på någon. Om man ska se de så. Räcker oftast med en bälteskniv och ofta har man väl annat hårt i bilen. Jag har en hård näve och låter bli att volta
jag håller delvis med dig.. lagen är lite dålig men samtidigt så bör det inte finnas en kniv inom räckhåll. vissa klarar inte av att ha tillhyggen i sin närhet.
inte så att risken är stor att polisen kollar igenom bilen istort sätt obefinlig så länge du inte kör på fel ställen.
Har du ett yrke där det kan vara försvarligt att du har en Morakniv eller motsvarande är det oftast Ok beroende på i vilken situation den hittas. T ex något hantverksyrke, eller om du är på väg ut på jakt, fiske eller friluftsliv. Dvs om du kan ge en rimlig förklaring på varför du behöver ha en kniv med dig. Det är samma om du går på stan, har du hantverkarbrallor på dig med verktyg så får kniven sitta där. Men kanske inte fredag kväll.
Jag har hamnat i vägspärrar efter rån ett par gånger, och en av gångerna kollade de faktiskt i skuffen och baksätet.
Jag tror att det kan ha viss betydelse om kniven är enkelt greppbar eller inte, att man helst ska ha den i skuffen. Men då kommer man ju som sagt inte åt den om man ska skära av ett bälte. Men måste man avliva ett rådjur gör man det. Sen finns det ju speciella verktyg för bälten, nödhammare med en knivskåra som går bra att skära bälten och snören med men inte kan användas som vapen då knivbladet sitter i en några millimeter bred skåra. Men en sån kostar en hundring eller två, och en Morakniv kostar ett par tior.
Både ja och nej. Harry Haffa har blivit hårdare på detta för oss hantverkare. Jag tror att lagen säger att man skall gömma kniven i nån ficka på arbetsbrallorna så att inte nån kan komma springande och sno den för dig när den hänger och dinglar fullt synlig.
/Benny
Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Glaskross är väl passe? har inte de flesta moderna bilar laminerat glas i sidorutorn nuförtiden? volvo började ju med det runt 00?
Varför har man besiktningspapper med sig?
Allt som finns i mitt handskfack är en p-skiva ifall man råkar hamna i sthlm nån gång och en stor bunt vitremsor...
Vad är det??
/Benny
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!! Min youtubekanal!
Glaskross är väl passe? har inte de flesta moderna bilar laminerat glas i sidorutorn nuförtiden? volvo började ju med det runt 00?
Varför har man besiktningspapper med sig?
Allt som finns i mitt handskfack är en p-skiva ifall man råkar hamna i sthlm nån gång och en stor bunt vitremsor...
Vad är det??
/Benny
viltremsor ska det garanterat vara..
Det kan det vara. Så långt tänkte inte jag.
/Benny
Har bilstereon och GPS i handskfacket. Kör med luckan öppen när jag använder det och luckan stängd när jag parkerar. Så syns det inte att man har stereo i bilen.
Några cd-skivor, Van Halen 1984, nån gammal Texas och någon Toto, en turbotrycksmätare, isskrapa, säkert en massa kvitton, någon säkring och lampa, lite skruv.
When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.