2956
Sök

Skillnad på DSG olja och alla de andra?

Whatever :)
1 652 Inlägg
4 oktober 2014
Trådstartare
#1
Tjo..

Vart med polaren och köpte en VW Passat automat -08 för ett par veckor sen, han har fått för sig att han vill byta olja i lådan, vore ganska smart då det är rena skit lådan, MEN, denna DSG olja som de säljer, är det ett måste att bara köra på den eller finns de andra oljor? Verkar som de flesta olje försäljarna inte vet ett piss om denna olja..

Tydligen kör ju Audi på denna olja med men hittar ingen info om oljan, som man kan göra på en helt vanlig olja till min 6speed man låda..

Tacksam för snabba svar:)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

5 148 Inlägg
4 oktober 2014
#2
Eftersom DSG 6 (antar att denne har 6 stegad låda) har våtkopplingar som ligger i oljebad så skulle jag inte köra med någon annan olja eftersom kopplingarna är känsliga och makatronikenheten även den ligger i oljebad så rekommenderar jag original oljan. Fel olja kan nog slita på kopplingarna och i värsta fall leda ström från mekatroniken.

Sen är det noga att oljan fylls vid rätt temperatur och bilen i vår. Annars blir nivån fel och det kan skada låda. Oljan fylls med en speciell adapter via oljepluggen där det även sitter ett nivårör. Sen avluftar man lådan och kör den till rätt temperatur och tappar av den överblivna oljan. Är då lådan för varm kommer nivån bli för låg då oljan sväller vid värme :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

4 202 Inlägg
4 oktober 2014
#3
Denna olja som är för dubbelkopplingslådor finns även på Ford Volvo m.m
https://www.motor-oel-guenstig.de/Getri … 8_226.html

en 25 litare med denna olja
https://www.motor-oel-guenstig.de/Getri … ::592.html

blir ca 65:-Litern med dagens växelkurs
Senast redigerat av spillolja (4 oktober 2014)

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Whatever :)
1 652 Inlägg
4 oktober 2014
Trådstartare
#4
Ah på så vis, ja de är ju inget en privat person gör som hobby mek med andra ord.. Är inte som på vanliga bilar hehe.
Men då får jag be honom dra den till verkstaden så får de ordna detta. Tok för komplicerat ^^

Tackar för svar!


mb_pucken skrev:
Eftersom DSG 6 (antar att denne har 6 stegad låda) har våtkopplingar som ligger i oljebad så skulle jag inte köra med någon annan olja eftersom kopplingarna är känsliga och makatronikenheten även den ligger i oljebad så rekommenderar jag original oljan. Fel olja kan nog slita på kopplingarna och i värsta fall leda ström från mekatroniken.

Sen är det noga att oljan fylls vid rätt temperatur och bilen i vår. Annars blir nivån fel och det kan skada låda. Oljan fylls med en speciell adapter via oljepluggen där det även sitter ett nivårör. Sen avluftar man lådan och kör den till rätt temperatur och tappar av den överblivna oljan. Är då lådan för varm kommer nivån bli för låg då oljan sväller vid värme :-)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

4 202 Inlägg
4 oktober 2014
#5
Videor på tuben med oljebytesinstruktioner:
http://www.youtube.com/results?search_q … oil+change

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

68 Inlägg
4 oktober 2014
#6
Se till att byta oljefiltret oxå. Sitter på toppen på lådan under broms servon.



Sök