Chevy Belair 57 Kompressormatad

Här kan di följa när jag skruvar amerikanare
  • 53 Följare
  • 23 622 Visningar
  • Uppdaterades senast 29 juli 2015
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
18 januari 2015 · 6 474 Inlägg

klart bilen är lämplig, ska du uppfostra arvingen rätt eller fel ? wink
En cheva är alltid en cheva smile

Ang P1800... tanken finns
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … lbum=24201

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 780 (1989)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Alex_halvordsson
21 januari 2015 · 657 Inlägg

Så sant, så sant smile

Men jag kommer troligtvis inte att annonsera ut den i första taget så blir den inte bortbytt så kommer det nångång komma dit fenderwell headers, nya lager osv och jag måste erkänna att jag är jävulskt sugen på ut å gasa med den smile

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
Ante.B
8 februari 2015 · 80 Inlägg

Annars vet jag om en jävligt fräsch cheva 59 ; )

Second place is the first looser!!
Cadillac Deville "Skabbilack" (1970)
Volvo V70 (2012)
Alex_halvordsson
24 februari 2015 · 657 Inlägg

Nya hjullager ligger å guppar någonstans på atlanten nu - så fort de är hemma så ska bilen skruvas ihop och startas smile

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Alex_halvordsson
16 juli 2015 · 657 Inlägg

Som flera av säkert sett så har bilen legat ute på annons ett tag, och till följd av det så har jag pratat med all världens oseriösa människor vilket fått mig att bara tycka att det är jobbigt att sälja bilen. Ville hellre bara gömma den i ett hörn men samtidigt vill jag ju köra jänk!

Så jag och frugan tog en redig funderare och nu har vi bestämt oss för att göra bilen street legal (nåja) samt fixa till div småfel på kaross/chassie - är den färdig inom 2 år så är jag nöjd!

Till att börja med så ska den in på SBP och få en arbetsorder nu den 10:e augusti så jag vet vart jag skall börja.

Har även beställt ett större drivhjul till kompressorn för att sänka laddtrycket - går från 67 tänder till 70 - får se vilken skillnad det gör då jag är kassa på matte å inte kan räkna ut det men vill få en något lugnare motor/körbarhet för oerfarna.

Bilen är ju jävligt snygg med sitt HILBORN-scoop men SBP säger ju tyvärr nej till att maskin sticker upp igenom huven - därför så kommer jag samtidigt som jag fixar bättre förstärkningar i flippfronen, även att knåda dit ett cowl scoop. Låter kanske märkligt med cowl på en 57:a men jag gillar fan stuket alltså - se bilden nedanför:
https://www1.garaget.org/gallery/images/11/10707/10707-9b4a2f818ad7576e1b9d93e42e303ce1.jpg

Så planerna är följande:
*Fixa SBP:s synpunkter.
*Massera flippfronten men scoop och förstärkningar samt fixa en buckla över strålkastaren.
Lämna bilen till en lokal plåtkonstnär som skall bygga en ny inre och yttre tröskel på förarsidan då det är för mkt rost där för att börja lappa/laga. Troligtvis får denna herre även återställa skärmkanterna bak till sin forna form.
*Slänga quicksilver-spaken åt helvete å försöka få tag i ngt bättre - alt. skaffa en manuell muncie trucklåda eller liknande - är ju ballt med manuellt! Och quicksilverspaken är ju bara ett jävla rappel skrammel skrot!
*Se över chassiet med bussningar osv
*Ev skivbromsar fram - sitter trummor idag

Till att börja med....

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
St3v3
16 juli 2015 · 357 Inlägg

Har kört Quicksilver i två bilar och dom har funkat klockrent
Men är dom slitna och felaktigt justerade är dom kanske inte så roliga

Alex_halvordsson
16 juli 2015 · 657 Inlägg

Kan vara det då för att hitta rätt växel eller ens växla öht med den rangliga spaken jag har är ett helt mysterium varje gång... Men förhoppningsvis bygger jag om till manuell låda.

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
vEight Baronen
16 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Men så länge drivningen till kompressorn är skymt så spelar det väl ingen roll att hillbornet sticker upp genom huven?

Elbilar kan dra åt helvete.
Alex_halvordsson
16 juli 2015 · 657 Inlägg

Enligt de svar jag fått så får inte delar av motorn sticka upp genom huven och hilbornet är en del av motorn - men å andra sidan, frågar man 10 gubbar på bilprovningen så får man 10 olika svar, typ...

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
vEight Baronen
16 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Alex_halvordsson skrev:
Enligt de svar jag fått så får inte delar av motorn sticka upp genom huven och hilbornet är en del av motorn - men å andra sidan, frågar man 10 gubbar på bilprovningen så får man 10 olika svar, typ...

Jag tror inte det blir något problem. På en beachbuggy skulle det bli ett enormt problem, likaså på en muskelmopar med shakerscoop. Ska kolla med en kompis som är bilprovare vad som står i hans böcker. Återkommer! smile

Elbilar kan dra åt helvete.
farbrorbozze Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
21 juli 2015 · 6 474 Inlägg

Remskydd & inga vassa kanter är väl det som krävs, iaf på hotrods, där man inte ens behöver ha huv.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 780 (1989)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Alex_halvordsson
29 juli 2015 · 657 Inlägg

Ja jag provar att köra in på SBP som den är så får vi se. Inte hela världen om de säger fy fy...
Jag har iaf sett till att det inte går att ge full gas samt att idag så fick jag hem ett 70 tandat (sitter 67 där nu) drev/pulley till kompressorn för att ladda lite mindre/sänka farten på kompressorn så att de förhoppningsvis inte börjar bränna gummi på bromsrullarna inne på SBP 8)

När jag stod där å höll i mitt nya 70 tandade drev så slog det mig en sak - Det är fan inte ofta man ser så stora drev på kompressorn - brukar ju sitta typ hälften så stort drev där... Blev genast nyfiken på vad folk kör med då - beror ju såklart även på det nedre drevets storlek (vilket jag inte har koll på idag...


Har även varit i kontakt med Tony på http://www.tlmservice.se/ för lite custom plåt/svetsjobb - grym plåtis!
Blir uppbyggnad av ny inre/yttre tröskel på förarsidan då den är slut under förardörren.
Och ev. återställa original skärmkanter bak - får grunna länge å väl på det....

Så vi får se vrt det lider mot i framtiden

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Volvo 240 (1988)
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Alex_halvordsson
29 juli 2015 · 657 Inlägg

Hmmm... remskydd krav? - även om remmen är dold/ej möjlig att komma i kontakt med när huven är stängd?
Borde inte behövas då väll?

boatlife.se - styrs av nordkoreansk politik
Chrysler Imperial "392 FirePower HEMI" (1957)
Volvo 240 (1988)
vEight Baronen
29 juli 2015 · 1 434 Inlägg

Jag spanade in bilder på bilen nyss och då såg jag att remmen sitter innanför huven. Alltså ska det inte vara några problem. Hur många volvoraggare åker inte runt utan kamremskåpa? Samma sak. smile

Elbilar kan dra åt helvete.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang