Xenon vs halogen strömförb?

Danne8331
16 oktober 2014 · 649 Inlägg

Hej har ett par frågor här.

1. Drar en 55w halogen lampa å en 55w xenon olika mängd ström?

2. Hur vet man om generatorn inte klarar av att ladda? Lyser inte extraljusen som dom ska eller laddar den ur sig?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
it_mutt Avstängd
16 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Danne8331 skrev:
Hej har ett par frågor här.

1. Drar en 55w halogen lampa å en 55w xenon olika mängd ström?

2. Hur vet man om generatorn inte klarar av att ladda? Lyser inte extraljusen som dom ska eller laddar den ur sig?

55w halogen; 55/12 (för enkelhetens skull); 4,58333... A

Xenon beror på; 5A, 4,2A, 3,8A osv osv, så det beror lite på tillverkare/typ

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 oktober 2014 · 17 478 Inlägg

it_mutt skrev:

Danne8331 skrev:
Hej har ett par frågor här.

1. Drar en 55w halogen lampa å en 55w xenon olika mängd ström?

2. Hur vet man om generatorn inte klarar av att ladda? Lyser inte extraljusen som dom ska eller laddar den ur sig?

55w halogen; 55/12 (för enkelhetens skull); 4,58333... A

Xenon beror på; 5A, 4,2A, 3,8A osv osv, så det beror lite på tillverkare/typ

1. 55w är alltid 55w? Eller missar jag ngt här?

2. Klarar inte generatorn av att ladda kommer batteriet sakta men säkert att bli tomt. Detta drabbar all el i bilen men du kommer mest att märka det när du vrider på nyckeln... Startmotorn kräver mest ström och till slut orkar den inte dra igång maskin. Några "normala" extraljus ska inte påverka alls.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Danne8331
16 oktober 2014 · 649 Inlägg

Ballasterna drar väl kanske mer än vad lamporna ger ut?

Inga normala xtraljus här inte.

8x55w big knick har ja nu. Xenon 55w x6 beställt och ska dit med ledramp 300w också.

Har köpt extra generator men vet inte om ja behöver bygga dit eller inte

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
it_mutt Avstängd
16 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

it_mutt skrev:

Danne8331 skrev:
Hej har ett par frågor här.

1. Drar en 55w halogen lampa å en 55w xenon olika mängd ström?

2. Hur vet man om generatorn inte klarar av att ladda? Lyser inte extraljusen som dom ska eller laddar den ur sig?

55w halogen; 55/12 (för enkelhetens skull); 4,58333... A

Xenon beror på; 5A, 4,2A, 3,8A osv osv, så det beror lite på tillverkare/typ

1. 55w är alltid 55w? Eller missar jag ngt här?

2. Klarar inte generatorn av att ladda kommer batteriet sakta men säkert att bli tomt. Detta drabbar all el i bilen men du kommer mest att märka det när du vrider på nyckeln... Startmotorn kräver mest ström och till slut orkar den inte dra igång maskin. Några "normala" extraljus ska inte påverka alls.

Mnjaäe...eller jo, men, när du blandar in någon form av transformator (oavsett vad man väljer att kalla den), så får du också räkna på verkningsgrad. Låg verkningsgrad; det kommer krävas mer för att komma upp i dina "55w ut"

55w är inte alltid 55w även om 55w alltid är 55w. Det blir alltså en fråga om vad du får "kasta in" för att få dina 55w ut.

Eller kanske snarare; 55w in är inte alltid samma sak som 55w ut

O som jag skrev ovan, tittar du på lite olika ballaster o vad dessa drar vid drift, så varierar förbrukningen en del


Danne8331 skrev:
Ballasterna drar väl kanske mer än vad lamporna ger ut?

Inga normala xtraljus här inte.

8x55w big knick har ja nu. Xenon 55w x6 beställt och ska dit med ledramp 300w också.

Har köpt extra generator men vet inte om ja behöver bygga dit eller inte

Om vi räknar på ett driftsnitt på 4A, så är det då på dina xenon 24A.
Ledrampen vet jag inte vad den drar..20A? (för mig en 120w drar runt 8A?).
Du har sen 2st 55w halogen kvar som drar ~4.5A, dvs 9A.
Sen halvljus och helljus på det (förutsatt att båda lyser när du har helljuset på)? Eller är detta inräknat i ekvationen? Om inte så har du där då 18A till.

Det ger isf 71A bara på ljuset. Och det är vid drift. Räknar man på en dubbel förbrukning vid uppstarten på xenon, så är det helt plötsligt 95A till ljuset vid uppstart.

Senast redigerat av it_mutt (16 oktober 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 oktober 2014 · 17 478 Inlägg

it_mutt skrev:

Hybridsmurfen skrev:

it_mutt skrev:

55w halogen; 55/12 (för enkelhetens skull); 4,58333... A

Xenon beror på; 5A, 4,2A, 3,8A osv osv, så det beror lite på tillverkare/typ

1. 55w är alltid 55w? Eller missar jag ngt här?

2. Klarar inte generatorn av att ladda kommer batteriet sakta men säkert att bli tomt. Detta drabbar all el i bilen men du kommer mest att märka det när du vrider på nyckeln... Startmotorn kräver mest ström och till slut orkar den inte dra igång maskin. Några "normala" extraljus ska inte påverka alls.

Mnjaäe...eller jo, men, när du blandar in någon form av transformator (oavsett vad man väljer att kalla den), så får du också räkna på verkningsgrad. Låg verkningsgrad; det kommer krävas mer för att komma upp i dina "55w ut"

55w är inte alltid 55w även om 55w alltid är 55w. Det blir alltså en fråga om vad du får "kasta in" för att få dina 55w ut.

Eller kanske snarare; 55w in är inte alltid samma sak som 55w ut

O som jag skrev ovan, tittar du på lite olika ballaster o vad dessa drar vid drift, så varierar förbrukningen en del


Danne8331 skrev:
Ballasterna drar väl kanske mer än vad lamporna ger ut?

Inga normala xtraljus här inte.

8x55w big knick har ja nu. Xenon 55w x6 beställt och ska dit med ledramp 300w också.

Har köpt extra generator men vet inte om ja behöver bygga dit eller inte

Om vi räknar på ett driftsnitt på 4A, så är det då på dina xenon 24A.
Ledrampen vet jag inte vad den drar..20A? (för mig en 120w drar runt 8A?).
Du har sen 2st 55w halogen kvar som drar ~4.5A, dvs 9A.
Sen halvljus och helljus på det (förutsatt att båda lyser när du har helljuset på)? Eller är detta inräknat i ekvationen? Om inte så har du där då 18A till.

Det ger isf 71A bara på ljuset. Och det är vid drift. Räknar man på en dubbel förbrukning vid uppstarten på xenon, så är det helt plötsligt 95A till ljuset vid uppstart.

Hm. 71A bara på ljuset så är ju frågan vad bilens generator ger. Uppstarten är förvisso inte någon tid i sig men många uppstarter så... Dessutom ska bilen ha ström till sin egen funktion som motor, fläktar, stereo osv. Detta känns som att det kan gå minus i strömbalansen!

Hade nog i TS sits monterat volt och amperemätare. Eller bytt generator till en 120A. Mer batterier kan fungera men då krävs det att bilen rullar mycket dagtid också.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
it_mutt Avstängd
16 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Hybridsmurfen skrev:

it_mutt skrev:

Hybridsmurfen skrev:

1. 55w är alltid 55w? Eller missar jag ngt här?

2. Klarar inte generatorn av att ladda kommer batteriet sakta men säkert att bli tomt. Detta drabbar all el i bilen men du kommer mest att märka det när du vrider på nyckeln... Startmotorn kräver mest ström och till slut orkar den inte dra igång maskin. Några "normala" extraljus ska inte påverka alls.

Mnjaäe...eller jo, men, när du blandar in någon form av transformator (oavsett vad man väljer att kalla den), så får du också räkna på verkningsgrad. Låg verkningsgrad; det kommer krävas mer för att komma upp i dina "55w ut"

55w är inte alltid 55w även om 55w alltid är 55w. Det blir alltså en fråga om vad du får "kasta in" för att få dina 55w ut.

Eller kanske snarare; 55w in är inte alltid samma sak som 55w ut

O som jag skrev ovan, tittar du på lite olika ballaster o vad dessa drar vid drift, så varierar förbrukningen en del


Danne8331 skrev:
Ballasterna drar väl kanske mer än vad lamporna ger ut?

Inga normala xtraljus här inte.

8x55w big knick har ja nu. Xenon 55w x6 beställt och ska dit med ledramp 300w också.

Har köpt extra generator men vet inte om ja behöver bygga dit eller inte

Om vi räknar på ett driftsnitt på 4A, så är det då på dina xenon 24A.
Ledrampen vet jag inte vad den drar..20A? (för mig en 120w drar runt 8A?).
Du har sen 2st 55w halogen kvar som drar ~4.5A, dvs 9A.
Sen halvljus och helljus på det (förutsatt att båda lyser när du har helljuset på)? Eller är detta inräknat i ekvationen? Om inte så har du där då 18A till.

Det ger isf 71A bara på ljuset. Och det är vid drift. Räknar man på en dubbel förbrukning vid uppstarten på xenon, så är det helt plötsligt 95A till ljuset vid uppstart.

Hm. 71A bara på ljuset så är ju frågan vad bilens generator ger. Uppstarten är förvisso inte någon tid i sig men många uppstarter så... Dessutom ska bilen ha ström till sin egen funktion som motor, fläktar, stereo osv. Detta känns som att det kan gå minus i strömbalansen!

Hade nog i TS sits monterat volt och amperemätare. Eller bytt generator till en 120A. Mer batterier kan fungera men då krävs det att bilen rullar mycket dagtid också.

71A bara till ljuset är en hel del ja (men, det är ju en sat*ns massa ljus också).

Så en 120/125A generator skulle nog inte vara dumt alls i detta läge

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MammDiin
16 oktober 2014 · 2 019 Inlägg

En ballast som ger ut 55W har en ineffekt på runt 66W (55Wx1,2=66W).

it_mutt Avstängd
16 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

MammDiin skrev:
En ballast som ger ut 55W har en ineffekt på runt 66W (55Wx1,2=66W).

Får man fråga hur man kommit fram till "1.2"? Eller det är något uttalat från tillverkar/försäljarsidan? (mest bara av ren nyfikenhet)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
MammDiin
16 oktober 2014 · 2 019 Inlägg

it_mutt skrev:

MammDiin skrev:
En ballast som ger ut 55W har en ineffekt på runt 66W (55Wx1,2=66W).

Får man fråga hur man kommit fram till "1.2"? Eller det är något uttalat från tillverkar/försäljarsidan? (mest bara av ren nyfikenhet)

Har sett 35W som säljes med angiven förbrukning på 42W och även mätt egna som låg riktigt nära 42W.
Även på forum brukar det skrivas att man kommer rätt så nära ineffekten om man lägger till 20%.

it_mutt Avstängd
17 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

MammDiin skrev:

it_mutt skrev:

MammDiin skrev:
En ballast som ger ut 55W har en ineffekt på runt 66W (55Wx1,2=66W).

Får man fråga hur man kommit fram till "1.2"? Eller det är något uttalat från tillverkar/försäljarsidan? (mest bara av ren nyfikenhet)

Har sett 35W som säljes med angiven förbrukning på 42W och även mätt egna som låg riktigt nära 42W.
Även på forum brukar det skrivas att man kommer rätt så nära ineffekten om man lägger till 20%.

Ah, se där, ja det var ju ett så gott svar som något smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Danne8331
17 oktober 2014 · 649 Inlägg

100amp generator är monterad. Bör jag montera en till?

Hur ser jag om generatorn laddar dåligt på en voltmätare? Hamnar volt antalet på tex 10 efter ha använt xtraljusen en stund?

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
it_mutt Avstängd
17 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Danne8331 skrev:
100amp generator är monterad. Bör jag montera en till?

Hur ser jag om generatorn laddar dåligt på en voltmätare? Hamnar volt antalet på tex 10 efter ha använt xtraljusen en stund?

Bilen har en 100A generator, och det är då tänkt att "räcka med lite marginal" som bilen är original.

Du plockar med ljuset ut (om det som jag skrev ovan stämmer till antal) 71A, det ger "bara" 29A över rent teoretiskt iaf. Drar ditt xenon 1A mer vid drift (som exempel) så är du helt plötsligt nere på 23A över.

JAG skulle inte nöja mig med en 100A generator iaf. 120/125A hade jag nog sett som det minsta jag hade velat ha i denna situationen.

Finns inte det, utan enda alternativet är att montera en till, så säger jag; ja.

(Precis vid uppstarten, om än bara för någon sekund, har du alltså bara 5A över till -allt- annat)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Danne8331
19 oktober 2014 · 649 Inlägg

Om generatorn inte räcker till, hur lång tid tar de för den att ladda ur batteriet dåå? Är ett sprittnytt 75amp bosch

För att bli gammal och vis, måste man vara ung och dum.
it_mutt Avstängd
19 oktober 2014 · 10 388 Inlägg

Danne8331 skrev:
Om generatorn inte räcker till, hur lång tid tar de för den att ladda ur batteriet dåå? Är ett sprittnytt 75amp bosch

Är ju omöjligt att svara på utan att veta vad din bil drar vid drift. Och det i sin tur varierar ju beroende på om stereon är igång, om det finns slutsteg, hur högt man spelar, om man har rövvärmen på osv osv osv osv

Så, det beror ju först o främst på -om- du går "back" och sen i förlängningen givetvis hur mycket isf

Senast redigerat av it_mutt (19 oktober 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Drönirettab
20 oktober 2014 · 21 761 Inlägg

Man kan iaf säga är att det där sättet att plåga generatorn till max (och lite till) innebär troligast problem efter ett tag, jag rekommenderar inte alls att ha så pass underdimensionerat. Om voltmätaren visar mindre än 13,8 V så blir inte batteriet bra laddat och om det visar ner mot 13 V så laddas inte batteriet alls. smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang