[LÖST] Problem med extraljusrelä som dubbelslår (Ford Fiesta -08) inkl lösning

ormetkruper
8 november 2014 · 2 Inlägg

Har en Ford Fiesta 2008 som jag bytt ut extraljusen mot en LED-ramp. Upptäckte då ett fenomen som nog funnits innan men märktes tydligare nu. Det är så att när jag slår på helljuset så dubbelslår extraljusreläet och helljusrelät så att det blir i snabb följd på-av-på. Drar jag däremot spaken långsamt så uppstår det inte. Spaken fungerar ju så att vid drag så slås helljuset på och halvljuset slocknar när man släpper spaken och tvärsom när man bländar av.
Är ju som sagt bara vid påslag av helljus som reläerna dubbelslår. Tar jag bort tråden till extraljusrelät så fungerar allt ok så det är när extraljusrelät är med som det uppstår. Styrsignalen till extraljusrelät har jag tagit från tråden till heljuset till vänster lykta.

Någon som vet varför det beter sig som det gör? Hittade ett spanskt elschema på nätet och ser inget speciellt med kopplingen för ljuset där, går från helljusrelät till lampan och jord från lampa till jordpunkt. Hade en tanke om att koppla in reläts jord till helljusets jord men då den går till en jordpunkt så borde det inte göra nåt då helljusrelät styr plus och inte på jordsidan.
Ljuset fungerar som det ska annars så inget glapp eller så, bara lite störande vid påslag. Hittade ett annat relä men det blev samma sak där så det är inte reläet i sig heller.

Nån som har nån idé?

Senast redigerat av ormetkruper (13 november 2014)

ormetkruper
10 november 2014 · 2 Inlägg

Tror jag kommit på vad det är nu. Någon annan kanske har nytta av tråden i framtiden.
Kom på efter lite testande att det nog är själva ljusspaken som är boven. Även med extraljusrelät bortkoppat så dubbelslår heljusrelät. Var bara lite svårare att se det i dagsljus.
Har beställt en begagnad spak från en bildemontering från en bil med 1600 mil på mätaren. Återstår att se om det blir bättre efter jag monterat dit den.

13 nov:
Så nu har jag satt dit en annan spak och problemet är löst, det var spaken som glappade. Superlätt att byta. Skriver hur här i fall nån annan har nytta av det. Tar en (1) minut om man kan det.

Du behöver en platt skruvmejsel av valfri storlek.
Fäll ned höjdjusteringen av ratten och sänk ratten.
Vrid ratten ett kvarts varv åt höger och pilla loss låspiggen på toppkåpan med hjälp av skruvmejseln.
Vrid ratten åt vänster och gör enligt förra punkten.
Fäll upp toppkåpan.
Lossa spärrflärpen på toppen av spaken och lyft den rakt upp och lossa kontakten på baksidan.

Sätt i kontakten på ny spak, snäpp tillbaka spaken i hållaren, fäll ned kåpan och klicka i låspiggarna och fäll upp ratten. KLART!

Då behöver man inte göra som jag, slösa 15 min på att lossa på skruvarna på nedre kåpan, rycka och slita i kåpa och lossa sargen ovan toppkåpan och svära "hur faan har de gjort här"... och återmontera det när man fattat hur det ska göras. :-D

Senast redigerat av ormetkruper (13 november 2014)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang