Tror jag kommit på vad det är nu. Någon annan kanske har nytta av tråden i framtiden.
Kom på efter lite testande att det nog är själva ljusspaken som är boven. Även med extraljusrelät bortkoppat så dubbelslår heljusrelät. Var bara lite svårare att se det i dagsljus.
Har beställt en begagnad spak från en bildemontering från en bil med 1600 mil på mätaren. Återstår att se om det blir bättre efter jag monterat dit den.
13 nov:
Så nu har jag satt dit en annan spak och problemet är löst, det var spaken som glappade. Superlätt att byta. Skriver hur här i fall nån annan har nytta av det. Tar en (1) minut om man kan det.
Du behöver en platt skruvmejsel av valfri storlek.
Fäll ned höjdjusteringen av ratten och sänk ratten.
Vrid ratten ett kvarts varv åt höger och pilla loss låspiggen på toppkåpan med hjälp av skruvmejseln.
Vrid ratten åt vänster och gör enligt förra punkten.
Fäll upp toppkåpan.
Lossa spärrflärpen på toppen av spaken och lyft den rakt upp och lossa kontakten på baksidan.
Sätt i kontakten på ny spak, snäpp tillbaka spaken i hållaren, fäll ned kåpan och klicka i låspiggarna och fäll upp ratten. KLART!
Då behöver man inte göra som jag, slösa 15 min på att lossa på skruvarna på nedre kåpan, rycka och slita i kåpa och lossa sargen ovan toppkåpan och svära "hur faan har de gjort här"... och återmontera det när man fattat hur det ska göras. :-D
Senast redigerat av ormetkruper (13 november 2014)