Ingen standard för 12 V cigguttag!? Mina grejor fungerar helt slumpmässigt.

d-b
9 november 2014 · 541 Inlägg

Jag har två bilar, en Mini Cooper S resp en Peugeot 407. Minin har ett 12 V-uttag fram, Peugeoten har uttag både i framsätet och baksätet. Ni ska strax få höra om mina magiska upplevelser av dessa uttag men först två länkar till den utrustning jag försökt använda med dessa uttag:

(1) http://www.biltema.se/sv/Kontor---Tekni … 2-V-84815/

(2) http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … are-38122/

USB-laddaren (1) fungerar i Minin och i Peugeotens baksätesuttag (men inte i framsätet).

Spänningsomvandlaren (2) fungerar inte i Minin och inte i framsätesuttaget (baksätesuttaget har jag inte provat).

Är inte detta en standardkontakt? Var får man tag på grejor som fungerar överallt? Jag har bara en bil påställd i taget så jag vill gärna slippa ha dubbla uppsättningar av den här sortens triviala detaljer.

frasse4
9 november 2014 · 736 Inlägg

Det är en standardkontakt. På äldre bilar där folk använt cigarettändaren brukar dessa uttag vara ganska rostiga och ärjade, men det är ju nya bilar så antar att det inte är fallet här.

På de flesta bilar är uttagen endast strömsatta med nyckeln i läge 1 eller 2. Har du provat uttagen med bilen igång eller med nyckeln ur?

12-voltuttagen är generellt säkrade med 10 A och den andra produkten du länkar till är säkrad på 20 A, så har du använt något som drar mer än ~100 watt kan säkringen gått för uttaget i bilen.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
d-b
9 november 2014 · 541 Inlägg

Tack för ditt svar

Jag har provat med bilarna igång. Och framsätesuttaget i Peugeoten fungerar med tändaren som sitter där. Spänningsomvandlaren har jag ju aldrig fått igång (den har en diod som visar om den har ström) så jag har aldrig haft chansen att dra någon säkring ;-)

När det gäller spänningsomvandlaren i Minin så verkade den helt enkelt inte nå tillräckligt långt ner. Dess kontakt har en fjäderbelastad spets som ska tryckas in och men den verkade inte bli intryckt (tillräckligt mycket). USB-laddaren har en tendens att, pga vibrationerna, "skjuta ut sig själv" ur kontakten då och då. Måste säga att 12 V-kontakter känns kanska smäckiga i allmänhet!

frasse4
9 november 2014 · 736 Inlägg

Ja det är ju en ganska kass kontakt...

Den fjäderbelastade spetsen är behöver ju bara nå botten på uttaget för att få kontakt, så den ska nog inte tryckas in en viss bit för att fungera. Kontrollera så att uttagen är rena är väl rådet jag kan ge... Tänk på att om du gör rent med något så är det lätt att kortsluta uttaget, så rekommenderat är ju att koppla bort batteriet eller dra säkringen till uttaget först.

Volvo 940 GL "Bob - Den högerstyrda" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang