Ctek vilken ska man ha ?

henke1973
16 november 2014 · 121 Inlägg

Nu är de dags o ställa in bilen men batteri ska ju underhåll laddas med vilken ctek laddare ska man använda ?

BMW m5 E60 (2005)
Volvo 242L (1975)
Volvo 242 (1975)
Glesmark
16 november 2014 · 1 938 Inlägg

En för 12v batterier.

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 november 2014 · 14 048 Inlägg

henke1973 skrev:
Nu är de dags o ställa in bilen men batteri ska ju underhåll laddas med vilken ctek laddare ska man använda ?

Fråga i butiken som säljer Ctek så hjälper dom dig utifrån dina behov.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Bmw_5_
16 november 2014 · 10 Inlägg

http://www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS%205.0

Jag kör med denna. Funkar perfekt. smile Rekond laddning har den också för längre avställning av bilen.

"Tar du hand om bilen, så tar bilen hand om dig"
Drönirettab
16 november 2014 · 21 761 Inlägg

När det gäller underhållsladdning så funkar det egentligen med relativt liten laddare, exempelvis MXS 3.8.

Personligen skulle jag nog föredra MXS 5.0 Polar eftersom att den har aningen högre laddspänning i sitt "vinterläge" än de andra för att ge lite bättre laddning i kyla, men för underhållsladdning spelar det ingen roll. smile

henke1973
16 november 2014 · 121 Inlägg

Ok tack ska kolla in mxs 5,0.  Men nästa problem BMW har ju batteri i skuff hur göra då man vill ju inte ha bakluckan öppen hela vinter eller motor huv för där finns ju +pol med eller tål kablarna o bli klämda lite?

BMW m5 E60 (2005)
Volvo 242 (1975)
Volvo 242L (1975)
Cupra_
16 november 2014 ·

henke1973 skrev:
Ok tack ska kolla in mxs 5,0.  Men nästa problem BMW har ju batteri i skuff hur göra då man vill ju inte ha bakluckan öppen hela vinter eller motor huv för där finns ju +pol med eller tål kablarna o bli klämda lite?

Du kan stänga huven det första steget utan större problem, men du får inte igen huven helt med kablarna där. I alla fall inte på min.

Senast redigerat av Deception (16 november 2014)

partyvan
16 november 2014 · 1 071 Inlägg

Eller så har du laddaren under huven och drar upp strömmen underifrån typ vid kylaren elle liknande finns ju massor plats överallt

Onödigt inlägg^^
Volkswagen Caddy "Caddylack" (1996)
Drönirettab
16 november 2014 · 21 761 Inlägg

Går det att få in en skarvkabel via grillen eller liknande?

I så fall kan du ju ha laddaren inuti motorrummet och koppla på plusanslutningen. Att klämma kablarna är aldrig en bra lösning i mitt tycke, det bör man undvika. smile

mr_z28
16 november 2014 · 47 Inlägg

Sitter väl snabbkoppling på alla ctek laddare så man slipper öppna huven när man laddar. Gör det på min iallafall!!

Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
16 november 2014 · 3 730 Inlägg

mr_z28 skrev:
Sitter väl snabbkoppling på alla ctek laddare så man slipper öppna huven när man laddar. Gör det på min iallafall!!

Har du din snabbkontakt hängande utanpå bilen då eller?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
mb_pucken
16 november 2014 · 5 087 Inlägg

Funkar fint att dra upp snabbkopplingen vid vindrutan om det sitter en gummilist där, klämmer knappast hårt på kablarna.
Jag har batteriet i skuffen på mercan och drog ut kabeln mellan luckan och karossen, gick bra att stänga skuffen utan att kabeln blev nämnvärt klämd av listen och den gick även fritt igenom karosserispringan.

Annars går det ju bra att dra den genom en grill eller under underifrån. I värsta fall får man väll knäppa ur en blinkers eller något :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
16 november 2014 · 3 730 Inlägg

mb_pucken skrev:
Funkar fint att dra upp snabbkopplingen vid vindrutan om det sitter en gummilist där, klämmer knappast hårt på kablarna.
Jag har batteriet i skuffen på mercan och drog ut kabeln mellan luckan och karossen, gick bra att stänga skuffen utan att kabeln blev nämnvärt klämd av listen och den gick även fritt igenom karosserispringan.

Annars går det ju bra att dra den genom en grill eller under underifrån. I värsta fall får man väll knäppa ur en blinkers eller något :-)

Men snälla nån... öppna huv/skuff och anslut laddaren. Att ha kabeln eller laddaren liggandes på på lacken är väl ingen höjdare? Eller tänker jag fel?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Bmw_5_
16 november 2014 · 10 Inlägg

Du har ju en plus polen i motor rummet, koppla in den man får med CTEK, snabb kopplingen, vid plus, sen jämte där finns en minus-grund-skruv. Skruva loss en o sätt snabb koppligens minus pol där. Dra kabeln fint fram till grillen, och stäng motor huven. Funkar prima, jag har så på min. smile Följ denna länken så förstår du hur jag menar :

http://5series.net/forums/e60-m5-discus … 133/page3/

Bara skrolla ner på den sidan

Senast redigerat av Bmw_5_ (16 november 2014)

"Tar du hand om bilen, så tar bilen hand om dig"
mr_z28
18 november 2014 · 47 Inlägg

Min snabbkoppling sitter monterad i grillen så man kommer åt den utan att öppna huven.

DiwraZ skrev:

mr_z28 skrev:
Sitter väl snabbkoppling på alla ctek laddare så man slipper öppna huven när man laddar. Gör det på min iallafall!!

Har du din snabbkontakt hängande utanpå bilen då eller?

Buick Roadmaster "Skeppet." (1955)
Chevrolet Impala "Black beast" (1965)
Lowpass
18 november 2014 · 1 224 Inlägg

jag brukar dra min kabel genom grillen bara, funkat på alla tre bilar jag haft...

i-vtec Do you?
henke1973
19 november 2014 · 121 Inlägg

Tack för alla svar en mxs 5 är nu inhandlad. smile

BMW m5 E60 (2005)
Volvo 242 (1975)
Volvo 242L (1975)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang