Jag har länge tyckt om VW bubblor, och alla dessa sjukt fina projekt som finns med dem som bas. Ett av mina spår är att bygga lupon med de gamla klassiska VW detaljerna som jag älskar. Kromade takräcken, korgar, pakethållare, avgasrör osv. Det finns mycket bra inspiration när vi blickar bakåt. Tyskstuk är ju alltid aktuellt, eller en gymkhana inspirerad Lupo skulle ju inte heller vara fel. Innan jag nischar mig så är det några fundamentala förändringar som måste ske. Bilen ska sänkas, ges ett bredare stance och några roligare sulor. Basic grejer helt enkelt.
JKDesign skrev: Riktigt grymt att följa, ska snart beställa däck till mina nyrenoverade fälgar
Blir nog dock bara 205/40 18 på 8,5" fälg, kan bli lite stretch ändå
En saab behöver ju inte direkt stretch. Det blir nog skitbra! Jag saknar min saab :-)
Den såg bra ut är nog få bilar som behöver stretchade däck. Det är ju ett behov man skapar Men det blir nog bra, ju mer fitment på gatorna dessto bättre
JKDesign skrev: Riktigt grymt att följa, ska snart beställa däck till mina nyrenoverade fälgar
Blir nog dock bara 205/40 18 på 8,5" fälg, kan bli lite stretch ändå
En saab behöver ju inte direkt stretch. Det blir nog skitbra! Jag saknar min saab :-)
Den såg bra ut är nog få bilar som behöver stretchade däck. Det är ju ett behov man skapar Men det blir nog bra, ju mer fitment på gatorna dessto bättre
Jo, men den var ju helt original, om man bortser från lite lack på grillen. :-) Nej, det är ju sant. ;-) Men ingen bil behöver 155/65R14 som jag har kört fram tills nu på sommaren. ;-)
Blev väl helt OK. Får in mina kvinnofingrar mellan skärm och däck. Lite vals så kanske jag experimenterar med lite bättre fitment.
Precis nersänkt från domkraften. Det har satt sig bättre nu men det är fortfarande skillnad på fitment mot skärmen bak och fram. Kör med samtliga gummin från originaldämparna, både fram och bak.
Godkänd sänkning tycker Wallin, står på klossar för att få ut domkraften.
user_name skrev: Tog du bort hjälpfjädrarna som satt på coilsen?
Nej, då skulle det vila på gummit. Däcken sitter för långt ut för det. Som det är nu så är slitytan på däcket under skärmen, men det är precis. Får valsa om jag sk ha ner den mer.
Senast redigerat av HannesFredriksson (2 februari 2015)
user_name skrev: Tog du bort hjälpfjädrarna som satt på coilsen?
Nej, då skulle det vila på gummit. Däcken sitter för långt ut för det. Som det är nu så är slitytan på däcket under skärmen, men det är precis. Får valsa om jag sk ha ner den mer.
Tänkte bara att du kunde tagit bort dem ändå, men ändå haft bilen i samma höjd som nu Så hade dyu sluppit plockat av coilsen senare för att ta bord dem Men annars så ser det gutt ut
orkavaradu skrev: jag var tvungen att ta bort hjälpfjädern bak på min.. annars vart det et gap på 1dm! .. kolla på mina bilder
Hur kör du bak då? Det är ju separat fjäder och stötdämpare bak. Jag kör ju et10 med 8" breda fälgar. Fälgarna hamnar ju inte innanför skärmen. :-)
Du får plocka bort ställmuttern som sitter till fjädern, sen kan du även plocka bort gummit som sitter i ovankant till fjädern. Bara med det sänks bilen ytterligare 3-5cm. Om du vill få bilen ännu lägre så kan du ven ta bort styrpinnen, den som fjädern sitter på. Och då får du kanske 3cm extra till godo.
HannesFredriksson skrev: Med vals så kommer det att bli bra tror jag. Men jag vill inte sänka så det bara går in ett kreditkort. Jag är rätt nöjd med ett pekfinger. :-)
Jag måste stance'a domkraften så jag får in den.
Haha, ja. Kör på det du tycker, vi alla kan inte åka svinlågt
Om jag säger så här. Om du gör en hjulinställning nu i det här utförandet så lär du göra en till sedan när du sänker den ännu mera. Om det inte slits däck idag, så skippa hjulinställningen tills senare. Jag har aldrig behövt göra en hjulinställning när jag monterat coilovers. Däremot, m du tycker att framhjulen pekar snett, så kan du själv ställa framvagnen genom att skruva på styrlederna
orkavaradu skrev: kul att du kör den på vintern jag körde min aslåg, vintern för 2år sedan.. man var ju mer plog än vanlig bil!
dock är väl inte en hjulinställning så svettigt dyr att göra?
Daily ska det va! :-D Det var spännande att köra i Stockholm med den såhär låg. Sänkt max på coilovers, blir att plocka bort lite delar för att få ner den lite till. :-)
user_name skrev:
orkavaradu skrev: kul att du kör den på vintern jag körde min aslåg, vintern för 2år sedan.. man var ju mer plog än vanlig bil!
dock är väl inte en hjulinställning så svettigt dyr att göra?
Närmare 1000 lappen går det nog på. Men tyckte bara det var en onödig utgift om det ska göras senare igen Inte mitt beslut dock
Kollar lite på hur det ska bli bak innan hjulinställningen. Jag tror inte att det blivit så mkt mer toe in eller ut, men eftersom att jag har nya däck på både sommar och vinter så kör jag en iallafall. :-)
Senaste bilderna utan massa skit. :-P
Senast redigerat av HannesFredriksson (7 februari 2015)