Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 144 Följare
  • 447 132 Visningar
  • Uppdaterades senast 27 april
Vonbackman Bäckman
5 maj 2017 · 952 Inlägg

Djo skrev:
Tråkigt med krångel men trevligt med nya motor smile

Ja verkligen, har ju i princip bara haft strul hittills, men det känns ganska bra, har en bra känsla, i helgen startar jag upp den för första gången. Några nya blandskruvar hittar jag tyvärr inte till mina solex, en av dom är ju avbruten, men tycker att jag lyckats få bra sug ur alla trattarna så kanske inte är någon fara ändå, Min synkrometer har ju visat runt 6.5 ur alla trattarna, vi får se hur den beter sig med nya fördelaren sen smile skulle det visa sig att den går som en potta skit ändå så beror ju det på blandskruven isåfall, då finns det tyvärr bara ett sätt att få tag på en ny blandskruv. Ett företag i varberg som heter tilcon kan tillverka en ny skruv åt mig, nackdelen är priset. 600kr+moms, men det är det ju isåfall värt. Återkommer på lördag! smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
5 maj 2017 · 952 Inlägg

Djo skrev:
Lycka till smile

Tackar! smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
9 maj 2017 · 952 Inlägg

Alltså, nu tänker jag ställa en fråga som många kanske uppfattar som korkad, men jag gör det ändå för nu har jag slut på ideer.. Kan man montera vattenpumpen föra toppen på en b18 motor? Eller finns det risk att man inte kan dra ner toppen korrekt isåfall? För nog fan läcker det in vatten i cylinder nummer 1, och det är såpass mycket vatten att jag anser att det knappast kommer ifrån en spricka i toppen, har inte sett några sprickor alls, vad tror ni?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
22 maj 2017 · 952 Inlägg

Hmm.. Nytt block och gammal topp, visar sig att toppen är kass med då det läcker in vatten ifrån insugsporten på 1a cylindern, inhandlat nyrenoverad steg 6 topp och en ny topplockspackning låg i förpackning i garaget.. Nu till det roliga problemet: 2 utav cylindrarna (1an och 3an)  har 12kg komp, och 2an och 4ans cylindrar har 0, vad är detta nu då? Kan påpeka också att jag har ett ovanligt högt tryck i kylsystemet.

Upptäckte att halva stålringarna i min topplockspackning vilket är en original b20 packning, ligger innanför förbränningsrummen på sidan av förbränningsrummen i min nya topp, en steg 6 topp med isärflyttade ventiler därav är förbränningsrummen något urgröpta för att få plats med ventilerna. Topplocket är speccad för just 2,1L. Men eftersom mitt 2,1L block är i behov av renovering så kör jag med 2,0L sålänge.. Förbränningsrummen är något urgröpta med.. Men kan en packning med halva stålringen som ligger innanför förbränningsrummen orsaka att man har 0 kg i komp? Jag tycker det känns jävligt långsökt. Har läckagetestat toppen med både vatten i förbränningsrummen med toppen vänd upp och ner och stiften monterade i toppen, inga läckage alls, vakuumtestad med maskin utan något läckage, ventiler och allt stänger som de ska och ventilspelet är undersökt 2 gånger utan något vidare resultat.

Nu frågar jag er om hjälp, vad i h*lvete är det för fel? VARFÖR har jag 0 kg i komp på 2an och 4ans cylindrar? Alla jag har pratat med förstår ingenting alls, det känns ju helt bedrövligt att det ska vara på det här viset, är det meningen att bilen ska ruttna och att den har gjort sitt på denna jord? Har till och med fyllt upp med olja i alla cylindrar så det varit 1-2 mm ovanför kolven och låtit stå under natten, övervakade i någon timme med utan att det hade runnit ner mer på 2:an och 4:ans cylindrar vilket indikerar på att dom inte glömt sätta dit kolvringar.. Så, vad tror ni?

Alla tips är mer än välkomna.. Börjar tröttna nu om jag ska vara ärlig..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
28 november 2017 · 952 Inlägg

Dags för en update tycker jag smile

Har påbörjat (efter en väldigt lång tid) med att tillverka mallar till  panelerna för golv samt kardantunnel. Är sjukskriven för tillfället så jag kan inte göra så mycket mer än såhär, tyvärr. Bryta båtbenet är inget jag rekommenderar någon av er, på tok för lång rehab för det. Men men, såhär ser det ut, även klarlackat mina paneler (de som satt i från början när jag köpte bilen.)

Mallar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-da2357a0a079ea151f04c9e5db8ccf38.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-b74115cac0f1fa9feb323f02fc85ae1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-a08cdbbb245966bfaca659c4665d1c0d.jpg

Sen panelerna jag klarlackat, återstår dock höger sidan kvar, men det tar jag hand om imorgon. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-e823594257d2c440f8d405003b7eae14.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-52f246af9657f664f856e005e0c951cb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-89811143cd7254f0c41891cd39356625.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-094f2993d32ec7924a30a2140ecd7d6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-eae27806eaa82cb3c25d0d8bca368193.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-9dfe17bf62e7e646c1a5ba2ef2303f5a.jpg

Sen, en annan glad nyhet är att jag fått toppen i ordning, bilen besiktades tidigt i somras med 3st 2or, bland annat har min bromscylinder hängt sig och jag kommer därmed få byta ut den till en ny, bromskraften låg på 0.3 höger bak och 0.9 vänster bak, avgassystemet läckte framför bakre (och den enda) ljuddämparen, sen hängde det löst också vilket jag fick nerslag på, kunde dock varit värre. wink Jag har bytt kyl (igen) denna gången till ett modelanpassat pv kyl (aluminium ifrån KG) och en ny termostat, så nu är det INGA som helst bekymmer med kylning. Jag får helt enkelt fixa till den föregående "bonnmeckningen" när handleden tillåter det, det vill säga svetsa dit fästen till kylet så det slipper sitta (skäms när jag säger det) faststrajpat i fronten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-cfc26cf74a76f278cc6227f97590d3f3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-1d2111fe85ae88ea7e612badab275a92.jpg

Det tråkiga som jag lyckats med är att jag dragit av öronen till förgasarna (de undre öronen) så jag har fått laga dom provosoriskt inför besiktningen med 2komponents epoxylim, jag har iallafall lärt mig av min läxa. Aldrig någonsin skruva igen när man knappt sova natten till vardagen. hmm

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
29 november 2017 · 952 Inlägg

Djo skrev:
Roligt med lite nytt här i tråden smile

Trökigt bryta konstiga skelettben... Men nu kan det bara bli bättre smile

Haha jo verkligen, det håller jag med om ! hmm Men nu är vintern framme och dags att påbörja bygget och faktiskt ge sig fan på att bli klar, man kan ju inte åka runt med halvfärdiga prylar, det går ju inte! smile

Nu kommer här en update till. ^^ Ni måste tycka att det verkar konstigt med träinredning? Då har jag en till nyhet, jag har faktiskt köpt köksskåpshandtag idag, eller rättat sagt, beställt och de anländer nästa vecka.. haha! Men eftersom jag älskar trä så fick det bli så ^^ blev heller inte så mycket mer gjort med bilen idag, ont ont och åter ont, usch!

Men men, såhär blir handtagen, denna gången föll det på valnöt, men jag tror att det kommer bli riktigt bra, eller vad tror ni?

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-55912fb898c102693a62e7cf9e90c506.jpg

Sedan funderar jag på att få in belysning i panelerna på kardantunneln, men frågan är, vad ska man skaffa för något skoj då? Träbeslag och någon sorts lampa snyggt gömd under kanske vore något? Men frågan är vad man skulle kunna ha för något? Har ni något tips så är det gärna välkommet, även ledslinga är av intresse, men tror att det kommer avvika på något sätt och få det hela att se dumt ut. Har för tillfället ingen belysning alls i bilen.

Senast redigerat av Vonbackman (29 november 2017)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
10 januari 2018 · 952 Inlägg

En ny update, lagom sent men som jag sagt förut: Bättre sent än aldrig!

Har gått i tankarna på att montera andra typer av fönstervevar och dörröppnare än originalen, jag vet inte vad jag ska tycka men jag tror att jag kommer hålla mig till detta jag kom fram till, tillsvidare iallafall. Det jävliga i det hela var att få dit dom så att de satt fast och inte halvt lösa som de var med endast 1 skruv som skruvades utifrån på sidan av den runda delen av veven.. Det fick bli ett borrhål på 7mm igenom den runda delen av veven och sedan försänkning. Jag ville inte ha en utstickande 6 kantskalle som skruv/bult, så jag köpte mig m6 fingängad rostfri skruv för varje vev, borrade ett hål i den fyrkantiga axeln och sedan gängade de hålen och skruvade fast vev(arna). Nu ska jag bara köpa skruvhattar så jag kan dölja skruvarna/försänkningen. Än sålänge har jag bara 2 vevar så jag kommer att beställa en ny sats så jag har till högerdörren med..

Ni får säga vad ni tycker, men än sålänge är jag nöjd. (Man blir aldrig riktigt nöjd, hur man än gör.) ^^ Men som jag skrev tidigare, detta är tillsvidare, jag är på jakt efter några andra lite finare/snyggare vevar. Varje tips är uppskattat, så känner ni till några andra vevar så säg gärna till, och länka gärna lite bilder!
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-1d538a50c0c110debe05346d78b62798.jpg

Och här är två bilder på hur dörrhandtagen blev.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-32a0baadaeb8bb3dad9f1c704ee133d3.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-a5e9cab1bd66816ab57801542fa8c73d.jpg

Som ni kan se på bilderna så är dörrpanelerna skruvade med skruvar som inte ser så jättebra ut, jag skulle vilja byta ut dom skruvarna mot något annat, har ni något tips? Vad som helst förutom dessa skruvarna, eller ska man se om man kanske kan hitta några snygga skruvhattar till dom också?

Har även plockat isär höger trumma bak för att hitta orsaken till dålig bromskraft, det var precis som jag misstänkte: Bromscylindern är rostskadad, så imorgon ska jag plocka isär den och se om det går att rädda cylindern..
Denna kolven är fastrostad, går inte att röra den och med bromshjälp sitter den fortfarande fast, även provat att banka till med en hammare och den runda pinnen som sitter där när allt är ihopmonterat, men icke sa nicke, det sitter fast.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-4889bfb3783cb74f2110ca44c5337181.jpg

Kolven på denna sidan är oskadad och cylinderloppet är inte lika rostigt som på andra sidan, så hela bromscylindern ska rengöras på rost och se om det går att rädda cylindern eller inte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-15536630e706bf02bf24b60fdbb452bc.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
13 januari 2018 · 952 Inlägg

volvo245amazon skrev:
Hej
Kutryggen börjar bli fin - snyggt jobbat!
Jag har som du på dörrarna - träpanel, men jag har svart kromade brickor + insex skruv.
Och var har du hittat handtagen/vevarna - snygga?
Jag har 240:ans vevar som handtag och 240;ans elhissar.

Tusen tack, kul att du gillar det, jag rådiggar träpaneler i en äldre bil, jag tycker det hör hemma. Tyvärr har jag märkt att klarlacket släpper för lätt, möjligtvis har det inte varit riktigt rent när jag lackat panelerna, så jag vet inte hur jag ska fixa till det.

Vevarna är köpta på (skäms nästan när jag säger det) stylingbutiken.se.. de var inte dyra och dom köpte jag till min 142a jag ägde för några år sedan men blev inte av att jag monterade dom om jag minns rätt.

Har tittat lite på de skruvarna du nämner och jag tycker det är helt klart bättre än det jag har nu. Men letar fortfarande efter nya skruv så jag avvaktar lite! Ekonomin är inte den bästa just nu heller då jag varit sjukskriven i drygt 4 månader. Båtbensfraktur är inget jag rekommenderar någon, inte ens min värsta fiende. hmm

När det kommer till trähandtagen på dörrarna så är dom köpta på elektrolux homes, det är kökshandtag, jag var ute efter ett par trähandtag, satt och funderade mellan 3 olika, var även inne på borstat aluminium men tyckte att det hade avvikt alldeles för mycket ifrån stuket jag är ute efter.. Funderar på om jag kan oljebehandla trähandtagen för att få dom lite mörkare än vad dom är just nu.. Handtagen är i valnöt material, vilket kommer passa perfekt till träratten som under ett senare tillfälle monteras i bilen. Behöver bara hitta ett rattnav som passar på pvn samt ratten..

Sen är det planerat att sätta dioder strax under handtagen för att få en snygg upplysning inne i bilen, kommer även monteras dioder på kardantunnel med några liknande trähandtag monterade fast en mindre variant då, de dioderna skall vara upplysta hela tiden medans tändningen är påslagen. smile

Senast redigerat av Vonbackman (13 januari 2018)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
13 januari 2018 · 952 Inlägg

Djo skrev:
Snyggt med allt trä smile Gillar vevarna skarpt faktiskt smile

Trä är snyggt, riktigt snyggt om det är kombinerat på ett bra sätt, det ska även vara blankt för då gör det det lilla extra. Jag är grymt nöjd med mina paneler i hatthyllan, jag ska bara montera ett par 6'9or för att få det att bli riktigt bra. Nya skruv behövs där också, men letar för fullt efter andra och hoppas att jag hittar några inom kort. Skall även köpa in mer paneler frammåt sommaren, allt ska vara klart tills det är dags att ta ut bilen på vägarna, återstår ju även en besiktning men det börjar gå åt rätt håll, nu återstår bara luftning och sedan är den klar för besiktning smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
13 januari 2018 · 952 Inlägg

volvo245amazon skrev:
Hej igen.
Mina paneler är betsade och sen inoljade med linolja/balsamterpentin.
Bara att torka av och olja in igen, blir inte lika blankt men enklare att fixa.

Hej hej, ja precis, mina är med betsade men vet inte om dom är inoljade med linolja/balsamterpentin, däremot körde jag med möbelpolish förut, men det fick man ju göra om och om igen för såfort någon rörde vid panelerna så lämnade det fingeravtryck och blev småmatt. Jag tvättade av panelerna lite lätt med thinner för att få bort möbelpolish behandlingen och sedan klarlackade dom.. Har du bild på dina paneler?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
14 januari 2018 · 952 Inlägg

FredGaute skrev:
Når du modifiserer en PV, går du ikke for skivebremser "all over" da??

Hej! Tanken har slått mig, men som den står just nu så är den godkänd för bruk, såfort jag har besiktat den. Tack gode gud för att den är reggad på 80 talet.

Min tanke är uppgradering till skivbromsar både fram och bak (säkerheten främst, eller hur?) och sen kan jag mer eller mindre montera 4 punktsbälten redan idag vilket jag funderar på starkt, men jag vill även ha i en bur vilket gör att jag inte monterar bälten i dagens läge. Några år frammåt i tiden blir det en v8 sugtrimmad eller kompressor, jag har kört sugtrimmat nu i många år och det lutar åt överladdning. Men man ska ha dom pengarna också. En kompressor kostar väl mellan 30 och 50 beroende på vilken man vill ha. smile

Senast redigerat av Vonbackman (14 januari 2018)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
14 januari 2018 · 952 Inlägg

FredGaute skrev:

Vonbackman skrev:

FredGaute skrev:
Når du modifiserer en PV, går du ikke for skivebremser "all over" da??

Hej! Tanken har slått mig, men som den står just nu så är den godkänd för bruk, såfort jag har besiktat den. Tack gode gud för att den är reggad på 80 talet.

Min tanke är uppgradering till skivbromsar både fram och bak (säkerheten främst, eller hur?) och sen kan jag mer eller mindre montera 4 punktsbälten redan idag vilket jag funderar på starkt, men jag vill även ha i en bur vilket gör att jag inte monterar bälten i dagens läge. Några år frammåt i tiden blir det en v8 sugtrimmad eller kompressor, jag har kört sugtrimmat nu i många år och det lutar åt överladdning. Men man ska ha dom pengarna också. En kompressor kostar väl mellan 30 och 50 beroende på vilken man vill ha. smile

Lexus UZFE V8 er en finfin motor!!

Läste lite om den motorn, och de verkar vara dyra att trimma så jag står över den motorn, får bli en CSB motor eller något annat..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
15 januari 2018 · 952 Inlägg

FredGaute skrev:

Vonbackman skrev:

FredGaute skrev:

Lexus UZFE V8 er en finfin motor!!

Läste lite om den motorn, och de verkar vara dyra att trimma så jag står över den motorn, får bli en CSB motor eller något annat..

Hvor mye effekt skal du ha?
250 hk og 350Nm kommer til å flytte på PV'en, hehe!

Givetvis kommer det flytta pvn mer än det gör nu, men vill iallafall satsa på 300+ wink

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
15 januari 2018 · 952 Inlägg

Update:

Var nere en sväng på båtvarvet efter jobbet och hittade något jag föll för i smak när det kommer till skruvar för panelerna, även brickor. Detta är inredningsbrickor och skruv som oftast sitter monterade i träbåtar, självklart ska det ju bli dessa? wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-d855df44ec7e4e0d6c7183fefe59f81e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-c4eaacb5b1ca301f211793f4b2c303a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-0e263d73b6ac7e8fee93c31a19e75f50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-80750519f6aa76852d82e95c6a532ac4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-3375bcdd76dbfbda3358f1365a7be70e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-7e86b9e4453c1b961aae16477a1f30fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-1f5f2226c0b96a88198c4f40cd5ea868.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-bb2cba4f3a3b55f23a8bbeab58507424.jpg

Jag bytte även ut ena utav de vevarna som jag visade i föregående update mot original dörröppnare för att slippa ha ena sidan halvt iordning gjord, känns mycket roligare att ha en komplett dörrsida än en dörrsida utan fönstervev och dörröppnare tongue

Bilderna är lite halvsuddiga, troligen var det skit på linsen när jag tog bilderna tongue Men man ser ju ändå hur det blir, men det ser betydligt mycket bättre ut när man ser det i verkligheten. Jag är iallafall nöjd. Kommer få köpa in en hel påse med brickor, likadant skruvar.. haha!

Behöver byta innertaket också, det har tyvärr möglat under tiden bilen stått stilla i garaget..

Senast redigerat av Vonbackman (16 januari 2018)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
20 januari 2018 · 952 Inlägg

Update:

Håller på att demontera instrumentbrädan, den ska slipas ner och lackas i svart skrynkelfärg, byta till dioder i instrumenthuset för att få en bättre upplysning av instrumentet, ta bort den gamla fula stoppningen och på med ny.

Finns även lite andra saker i bilen som jag tänker lacka i skrynkelfärg, bland annat:

Hela instrumentbrädan ( luckan till handsfacket och fronten till askkoppen ).
Plåtarna som sitter på sidan av a-stolparna. (se bild längre ner)
Backspegeln.
Fönsterkarmen på insidan av dörren.
Instegslisterna om jag inte köper nya. Men de nya är tillverkade i plast, inte riktigt lika kul va? Då kan jag lika väl göra klart dom jag har, knacka till dom med hammare och snygga till dom lite, sedan lacka dom i skrynkelfärg med, eller vad tror ni? Ska man även ge sig på rattstången när man ändå håller på? wink

Imorgon kommer jag lägga en beställning på vp-autoparts där bland annat en ny stoppning inhandlas, nytt innertak i rätt kulör för min årsmodell (vit vinyl perforerad), nya solskydd med nya hållare inklusive montagesats, hela instrumentbrädan ska få en ny prydnadslistsats, handsfacksinsats, saknade fästplåten som håller nere stoppningen på vänster sida så det blir en ny sådan, samt en clipssats och falsben+verktyg för ömtålig inredning (Kan ju vara bra att ha, eller hur? big_smile)

Går även i tankarna att beställa en 5" varvräknare, en ny mätarhållare för 3st 52mm mätare, har ju vattentemp, oljetryck och bränelsnivå, because why not? big_smile Hållaren monteras tydligen snyggt och enkelt i radiourtaget i instrumentbrädan..

Har även mejlat en kille i Arvika angående 13,5" träratt i valnöt samt ett monteringskit för ratten, anledningen till att jag mejlat är på grund av att jag inte vet om monteringskitet passar på min rattstång, det dom hade för äldre volvo passar endast 36 splinsad rattstång..

På måndag kommer jag ringa en snickerifirma här i varberg och fråga om dom kan fixa hem färdigbetsad mahogny, det ska vara fanérade mdf skivor på 4mm.

Det händer mycket nu, har snappat upp en idé på lösning för att gömma "skärsnitten" i panelerna när dom skurits ut, en vit textillist som limmas på baksidan av panelerna (lite svårt att förklara hur jag menar, men bild kommer när det är klart så förstår ni nog hur jag menar smile även löst problemet med panelerna vid pedalerna (det kommer att bli två paneler, en ovanför pedalerna och en under pedalerna, hur ska jag annars få dit en panel när pedalerna är i vägen? tongue ) och hur ska man gömma skärsnitten på bästa möjliga sätt och ändå få det snyggt? Jo man tar självklart listsatsen som redan finns monterad på instrumentbrädan och tillverkar egna listclips, putsar till listerna med lite autosol, försöka knacka till de små bulorna som finns just för tillfället. En ny sådan sats beställs imorgon, eller ska jag beställa 2 när jag ändå håller på så jag sparar lite tid? wink Kommer även dra en list på golvet på passagerarsidan för att inte få det att se dumt ut. smile

Kommer tillverka en stor tvärgående panel som kommer gömma alla kablarna under instrumentbrädan, man vill ju inte ha synliga kablar, eller hur?

Såhär ser delar av instrumentbrädan ut just nu, tar lite mer bilder när det blir mer intressant. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-9942b33566829117cc93ee8b6402e550.jpg

De övre 2 plåtarna på bilden är de plåtarna som sitter ovanför instrumentbrädan på a-stolparna, den undre lilla biten längst ner är fronten på askkoppen. Har beställt handtag till den förresten, så man slipper ha svart ful plastbit, trä är ju självklart snyggare, eller hur? wink

Har sedan en tid tillbaka haft lite planer angående motorrummet med, funderar fortfarande, men det får bli en överraskning såklart. wink

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
21 januari 2018 · 952 Inlägg

Djo skrev:
Kommer bli snyggt det här smile

Jag tror och hoppas på det med, har ändrat mig angående fönsterkarmen, den får bevaras i den kulören som är just nu, lackerar den en annan gång... Just nu är det lite nycket och jag tror att det kommer se lite halvdumut ut med den karmen lackerad i svart skrynkellack. Vi får se! smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
21 januari 2018 · 952 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Kommer bli snyggt det här smile

Jag tror och hoppas på det med, har ändrat mig angående fönsterkarmen, den får bevaras i den kulören som är just nu, lackerar den en annan gång... Just nu är det lite nycket och jag tror att det kommer se lite halvdumut ut med den karmen lackerad i svart skrynkellack. Vi får se! smile

Glömde skriva att jag har plockat ut instrumentbrädan och slipat ner den så den är plåtren, beställde även återigen lite saker, bland annat är skrynkelfärgen beställd och sedan även dioderna till instrumentet smile

Senast redigerat av Vonbackman (21 januari 2018)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
23 januari 2018 · 952 Inlägg

Sådär ja! Nu är delar beställda och påväg mot varberg! Imorgon tar jag med ena panelen till ett finsnickeri här i varberg för att beställa mer mahogny, även få hjälp med vilken bets som skall användas för att få samma finish som de nuvarande har. Det blir sista beställningen isåfall, sen är det bara att börja på arbetet, panelerna ska skäras ut efter mallarna jag tillverkat, sedan slipas till lätt i kanterna för att inte få vassa kanter, hål ska borras ut i panelerna för att på så sätt få panelerna på plats, när allt grundarbete är gjort så ska dom äntligen betsas och göras färdiga, till sist läggs en slitstark klarlack över för att få en blank yta och slippa riskera att dom repas vid eventuellt bruk.

Igår slipade jag ytterligare lite på instrumentbrädan så den är i stort sett färdig för lack.

Rev även ner gamla taket och böjde till de tvärgående rundpinnarna som håller taket uppe eftersom det hängde lite lätt här och där.

Färgen + ljudioderna har anlänt till mekonomen, blir troligen att jag hämtar ut färgen och dioderna efter jobbet. smile uppdaterar igen när alla saker är hemma. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
25 januari 2018 · 952 Inlägg

Kör en mindre update idag.

Igår kom paket ifrån vp-autoparts, nytt tak osv. Idag dök 2 paket in, varav 1 är med fler handtag i valnöt, likadana som jag köpte till dörrarna. Fick även hem min varvräknare och mätarhållare som monteras i stereofacket.

På onsdag kommer mahogny hem till snickaren, pratade med han för en liten stund sedan.. inte farligt dyrt, handtagen var dyrare än själva skivan. smile

I helgen kommer det hända mycket, bland annat hoppas jag på att innertaket blir monterat, instrumentbrädan kommer grundlackas, kanske slänger på skrynkelfärgen.

Idag hade jag med ratten till jobbet för det visade sig att jag fått ett måndags exemplar, enligt monteringsanvisningen så ska den splinsade axeln i rattstången träs igenom hålet, men mitt hål var för litet så jag slipade upp hålet med en toppslip, jämförde med monteringsadaptern och nu är hålet gröve än den splinsad rattstången.

Ska se om jag kan få ordning på dioderna i instrumentet med, inte lätt att veta vilken lampa som är till vad. Ibland ångrar man att man inte fotograferar innan man demonterar, för att underlätta för sig själv vid ihopmontering igen. Men det är som gubben sa som sket i vasken: Det löser sig!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
28 januari 2018 · 952 Inlägg

Update!

I helgen har det hänt mycket! Delarna har slipats färdiga, tvättade av dom med cellulosa, grundlackade detaljerna och sprutat dom med skrynkelfärg.. har även monterat ihop allt igen, bara något enstaka kabel kvar. Imorgon hoppas jag att jag får hem mina mätare jag beställt så brädan blir komplett. Hur som helst, kablaget under instrumentbrädan är som ett ormbo, så jag funderar på om jag ska fixa till det så det blir lättare att hitta diverse kablar om något börjar strula. Måste även tillverka ett fäste för min varvräknare och koppla in den.

Såhär ser det ut idag. Man ser kanske inte så mycket på bilden nu så jag ska ta ett foto när bilen är utanför garaget istället. Just nu sitter det bara 1 extramätare i, och det är vattentemp, de mätarna jag beställt är en ny oljetryck och en ampere mätare med chromade sarger. smile Kommer göra sig bra i stereofacket! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-29ec4617a763673a17bae99e2573ea93.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang