Djo skrev:
Vonbackman skrev:
Djo skrev:
Ojdå lätt ju som du har lite och göra då.
Måste i stort sett få en bra avstämd avgaskrök(4 identiska) sen läste jag även att det ska vara separata vevhus på 2 taktare för annars tappar jag kompression (om det är mer än 1 cylinder) vilket jag tror jag har en bra lösning på.
Fortfarande ingen som känner till någon som kan avstämma krökar?
Jag beundrar iden och om den kommer fungera sen fyfan så fränt

Personligen står jag helt på din sida, hade ju varit hur kul och fränt som helst, om man ändå har något som är fullt brukbart och som ändå ska hamna på tippen så kan man ju passa på att laborera, det är ju trots allt så man lär sig.
Jag såg en video imorse där 3 ingenjörer fräst en ny bottendel och kör med 4st cr500 cylindrar, bottendelen är fräst för ett v4 utförande. De kör ett annorlunda grenrör, som fungerar som ett pulsegrenrör. Det gör att motorn kan gå på 6-7500varv och ändå få ut samma register som på 12000varv, men det låter heeeelt brutalt. Motorn ligger på 2000cc och bänkas på 200hästar (ingen expansionskammare alls).
Om man kör med ett avstämt grenrör (4st identiska) så borde väl det i grund och botten ge ett mer aggresivt beteende (2takt ska ju som sagt varvas rejält) och det känns även som att det kan ge några mer hästar. Sen sitter jag och funderar på om man ska specialbeställa en kamaxel som öppnar både insugs och avgasventilerna 2gånger istället för 1gång som på en 4takt, då blir det ju i stort sett mindre jobb men kostar någon extra slant. Hur skulle veven klara av kompression på 2 cylindrar samtidigt jämfört med kompression på 1 cylinder som i en 4taktare, om du hänger med på hur jag menar?
Hur som helst, där är videon, njut av det underbara 2takts ljudet.

Jag måste bara konvertera känner jag.
https://www.youtube.com/watch?v=Ceeyrmn2Pj4Har även googlat runt lite på folk och firmor som bygger avgaskrökar för crossar, man kanske skulle mejla dom och specialbeställa 4 identiska krökar, eller iallafall utskriften så man kan forma själv och betala en slant, men vad hade det då kostat?
De som jag fastnade lite för som jag känner skulle klara av det är ju Bill's Pipes i USA, vilket känns ganska dyrt, man vet ju aldrig hur detta fungerar, kanske bygga pulsegrenrör först och sen ta steget vidare?
Vad tror ni?