Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt, skinnas sedan av i kolfiber och ersätter all plåt med kolfibret. Hela karossen blir med andra ord i kolfiber.
  • 144 Följare
  • 444 207 Visningar
  • Uppdaterades senast 14 april
volvo245amazon
11 januari 2018 · 110 Inlägg

Hej
Kutryggen börjar bli fin - snyggt jobbat!
Jag har som du på dörrarna - träpanel, men jag har svart kromade brickor + insex skruv.
Och var har du hittat handtagen/vevarna - snygga?
Jag har 240:ans vevar som handtag och 240;ans elhissar.

volvo245amazon
11 januari 2018 · 110 Inlägg

Glömde - samma lösning som du på vevarna men insex som jag rundade av i svarven.
På dina - rostfria insex  som du ber någon runda av i svarven.

Djo
12 januari 2018 · 10 157 Inlägg

Snyggt med allt trä smile Gillar vevarna skarpt faktiskt smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
13 januari 2018 · 951 Inlägg

volvo245amazon skrev:
Hej
Kutryggen börjar bli fin - snyggt jobbat!
Jag har som du på dörrarna - träpanel, men jag har svart kromade brickor + insex skruv.
Och var har du hittat handtagen/vevarna - snygga?
Jag har 240:ans vevar som handtag och 240;ans elhissar.

Tusen tack, kul att du gillar det, jag rådiggar träpaneler i en äldre bil, jag tycker det hör hemma. Tyvärr har jag märkt att klarlacket släpper för lätt, möjligtvis har det inte varit riktigt rent när jag lackat panelerna, så jag vet inte hur jag ska fixa till det.

Vevarna är köpta på (skäms nästan när jag säger det) stylingbutiken.se.. de var inte dyra och dom köpte jag till min 142a jag ägde för några år sedan men blev inte av att jag monterade dom om jag minns rätt.

Har tittat lite på de skruvarna du nämner och jag tycker det är helt klart bättre än det jag har nu. Men letar fortfarande efter nya skruv så jag avvaktar lite! Ekonomin är inte den bästa just nu heller då jag varit sjukskriven i drygt 4 månader. Båtbensfraktur är inget jag rekommenderar någon, inte ens min värsta fiende. hmm

När det kommer till trähandtagen på dörrarna så är dom köpta på elektrolux homes, det är kökshandtag, jag var ute efter ett par trähandtag, satt och funderade mellan 3 olika, var även inne på borstat aluminium men tyckte att det hade avvikt alldeles för mycket ifrån stuket jag är ute efter.. Funderar på om jag kan oljebehandla trähandtagen för att få dom lite mörkare än vad dom är just nu.. Handtagen är i valnöt material, vilket kommer passa perfekt till träratten som under ett senare tillfälle monteras i bilen. Behöver bara hitta ett rattnav som passar på pvn samt ratten..

Sen är det planerat att sätta dioder strax under handtagen för att få en snygg upplysning inne i bilen, kommer även monteras dioder på kardantunnel med några liknande trähandtag monterade fast en mindre variant då, de dioderna skall vara upplysta hela tiden medans tändningen är påslagen. smile

Senast redigerat av Vonbackman (13 januari 2018)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
13 januari 2018 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Snyggt med allt trä smile Gillar vevarna skarpt faktiskt smile

Trä är snyggt, riktigt snyggt om det är kombinerat på ett bra sätt, det ska även vara blankt för då gör det det lilla extra. Jag är grymt nöjd med mina paneler i hatthyllan, jag ska bara montera ett par 6'9or för att få det att bli riktigt bra. Nya skruv behövs där också, men letar för fullt efter andra och hoppas att jag hittar några inom kort. Skall även köpa in mer paneler frammåt sommaren, allt ska vara klart tills det är dags att ta ut bilen på vägarna, återstår ju även en besiktning men det börjar gå åt rätt håll, nu återstår bara luftning och sedan är den klar för besiktning smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
volvo245amazon
13 januari 2018 · 110 Inlägg

Hej igen.
Mina paneler är betsade och sen inoljade med linolja/balsamterpentin.
Bara att torka av och olja in igen, blir inte lika blankt men enklare att fixa.

Vonbackman Bäckman
13 januari 2018 · 951 Inlägg

volvo245amazon skrev:
Hej igen.
Mina paneler är betsade och sen inoljade med linolja/balsamterpentin.
Bara att torka av och olja in igen, blir inte lika blankt men enklare att fixa.

Hej hej, ja precis, mina är med betsade men vet inte om dom är inoljade med linolja/balsamterpentin, däremot körde jag med möbelpolish förut, men det fick man ju göra om och om igen för såfort någon rörde vid panelerna så lämnade det fingeravtryck och blev småmatt. Jag tvättade av panelerna lite lätt med thinner för att få bort möbelpolish behandlingen och sedan klarlackade dom.. Har du bild på dina paneler?

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
FredGaute
13 januari 2018 · 860 Inlägg

Når du modifiserer en PV, går du ikke for skivebremser "all over" da??

Vonbackman Bäckman
14 januari 2018 · 951 Inlägg

FredGaute skrev:
Når du modifiserer en PV, går du ikke for skivebremser "all over" da??

Hej! Tanken har slått mig, men som den står just nu så är den godkänd för bruk, såfort jag har besiktat den. Tack gode gud för att den är reggad på 80 talet.

Min tanke är uppgradering till skivbromsar både fram och bak (säkerheten främst, eller hur?) och sen kan jag mer eller mindre montera 4 punktsbälten redan idag vilket jag funderar på starkt, men jag vill även ha i en bur vilket gör att jag inte monterar bälten i dagens läge. Några år frammåt i tiden blir det en v8 sugtrimmad eller kompressor, jag har kört sugtrimmat nu i många år och det lutar åt överladdning. Men man ska ha dom pengarna också. En kompressor kostar väl mellan 30 och 50 beroende på vilken man vill ha. smile

Senast redigerat av Vonbackman (14 januari 2018)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
FredGaute
14 januari 2018 · 860 Inlägg

Vonbackman skrev:

FredGaute skrev:
Når du modifiserer en PV, går du ikke for skivebremser "all over" da??

Hej! Tanken har slått mig, men som den står just nu så är den godkänd för bruk, såfort jag har besiktat den. Tack gode gud för att den är reggad på 80 talet.

Min tanke är uppgradering till skivbromsar både fram och bak (säkerheten främst, eller hur?) och sen kan jag mer eller mindre montera 4 punktsbälten redan idag vilket jag funderar på starkt, men jag vill även ha i en bur vilket gör att jag inte monterar bälten i dagens läge. Några år frammåt i tiden blir det en v8 sugtrimmad eller kompressor, jag har kört sugtrimmat nu i många år och det lutar åt överladdning. Men man ska ha dom pengarna också. En kompressor kostar väl mellan 30 och 50 beroende på vilken man vill ha. smile

Lexus UZFE V8 er en finfin motor!!

Vonbackman Bäckman
14 januari 2018 · 951 Inlägg

FredGaute skrev:

Vonbackman skrev:

FredGaute skrev:
Når du modifiserer en PV, går du ikke for skivebremser "all over" da??

Hej! Tanken har slått mig, men som den står just nu så är den godkänd för bruk, såfort jag har besiktat den. Tack gode gud för att den är reggad på 80 talet.

Min tanke är uppgradering till skivbromsar både fram och bak (säkerheten främst, eller hur?) och sen kan jag mer eller mindre montera 4 punktsbälten redan idag vilket jag funderar på starkt, men jag vill även ha i en bur vilket gör att jag inte monterar bälten i dagens läge. Några år frammåt i tiden blir det en v8 sugtrimmad eller kompressor, jag har kört sugtrimmat nu i många år och det lutar åt överladdning. Men man ska ha dom pengarna också. En kompressor kostar väl mellan 30 och 50 beroende på vilken man vill ha. smile

Lexus UZFE V8 er en finfin motor!!

Läste lite om den motorn, och de verkar vara dyra att trimma så jag står över den motorn, får bli en CSB motor eller något annat..

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
FredGaute
14 januari 2018 · 860 Inlägg

Vonbackman skrev:

FredGaute skrev:

Vonbackman skrev:
Hej! Tanken har slått mig, men som den står just nu så är den godkänd för bruk, såfort jag har besiktat den. Tack gode gud för att den är reggad på 80 talet.

Min tanke är uppgradering till skivbromsar både fram och bak (säkerheten främst, eller hur?) och sen kan jag mer eller mindre montera 4 punktsbälten redan idag vilket jag funderar på starkt, men jag vill även ha i en bur vilket gör att jag inte monterar bälten i dagens läge. Några år frammåt i tiden blir det en v8 sugtrimmad eller kompressor, jag har kört sugtrimmat nu i många år och det lutar åt överladdning. Men man ska ha dom pengarna också. En kompressor kostar väl mellan 30 och 50 beroende på vilken man vill ha. smile

Lexus UZFE V8 er en finfin motor!!

Läste lite om den motorn, och de verkar vara dyra att trimma så jag står över den motorn, får bli en CSB motor eller något annat..

Hvor mye effekt skal du ha?
250 hk og 350Nm kommer til å flytte på PV'en, hehe!

Senast redigerat av FredGaute (14 januari 2018)

Vonbackman Bäckman
15 januari 2018 · 951 Inlägg

FredGaute skrev:

Vonbackman skrev:

FredGaute skrev:

Lexus UZFE V8 er en finfin motor!!

Läste lite om den motorn, och de verkar vara dyra att trimma så jag står över den motorn, får bli en CSB motor eller något annat..

Hvor mye effekt skal du ha?
250 hk og 350Nm kommer til å flytte på PV'en, hehe!

Givetvis kommer det flytta pvn mer än det gör nu, men vill iallafall satsa på 300+ wink

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
15 januari 2018 · 951 Inlägg

Update:

Var nere en sväng på båtvarvet efter jobbet och hittade något jag föll för i smak när det kommer till skruvar för panelerna, även brickor. Detta är inredningsbrickor och skruv som oftast sitter monterade i träbåtar, självklart ska det ju bli dessa? wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-d855df44ec7e4e0d6c7183fefe59f81e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-c4eaacb5b1ca301f211793f4b2c303a0.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-0e263d73b6ac7e8fee93c31a19e75f50.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-80750519f6aa76852d82e95c6a532ac4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-3375bcdd76dbfbda3358f1365a7be70e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-7e86b9e4453c1b961aae16477a1f30fb.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-1f5f2226c0b96a88198c4f40cd5ea868.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-bb2cba4f3a3b55f23a8bbeab58507424.jpg

Jag bytte även ut ena utav de vevarna som jag visade i föregående update mot original dörröppnare för att slippa ha ena sidan halvt iordning gjord, känns mycket roligare att ha en komplett dörrsida än en dörrsida utan fönstervev och dörröppnare tongue

Bilderna är lite halvsuddiga, troligen var det skit på linsen när jag tog bilderna tongue Men man ser ju ändå hur det blir, men det ser betydligt mycket bättre ut när man ser det i verkligheten. Jag är iallafall nöjd. Kommer få köpa in en hel påse med brickor, likadant skruvar.. haha!

Behöver byta innertaket också, det har tyvärr möglat under tiden bilen stått stilla i garaget..

Senast redigerat av Vonbackman (16 januari 2018)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
20 januari 2018 · 951 Inlägg

Update:

Håller på att demontera instrumentbrädan, den ska slipas ner och lackas i svart skrynkelfärg, byta till dioder i instrumenthuset för att få en bättre upplysning av instrumentet, ta bort den gamla fula stoppningen och på med ny.

Finns även lite andra saker i bilen som jag tänker lacka i skrynkelfärg, bland annat:

Hela instrumentbrädan ( luckan till handsfacket och fronten till askkoppen ).
Plåtarna som sitter på sidan av a-stolparna. (se bild längre ner)
Backspegeln.
Fönsterkarmen på insidan av dörren.
Instegslisterna om jag inte köper nya. Men de nya är tillverkade i plast, inte riktigt lika kul va? Då kan jag lika väl göra klart dom jag har, knacka till dom med hammare och snygga till dom lite, sedan lacka dom i skrynkelfärg med, eller vad tror ni? Ska man även ge sig på rattstången när man ändå håller på? wink

Imorgon kommer jag lägga en beställning på vp-autoparts där bland annat en ny stoppning inhandlas, nytt innertak i rätt kulör för min årsmodell (vit vinyl perforerad), nya solskydd med nya hållare inklusive montagesats, hela instrumentbrädan ska få en ny prydnadslistsats, handsfacksinsats, saknade fästplåten som håller nere stoppningen på vänster sida så det blir en ny sådan, samt en clipssats och falsben+verktyg för ömtålig inredning (Kan ju vara bra att ha, eller hur? big_smile)

Går även i tankarna att beställa en 5" varvräknare, en ny mätarhållare för 3st 52mm mätare, har ju vattentemp, oljetryck och bränelsnivå, because why not? big_smile Hållaren monteras tydligen snyggt och enkelt i radiourtaget i instrumentbrädan..

Har även mejlat en kille i Arvika angående 13,5" träratt i valnöt samt ett monteringskit för ratten, anledningen till att jag mejlat är på grund av att jag inte vet om monteringskitet passar på min rattstång, det dom hade för äldre volvo passar endast 36 splinsad rattstång..

På måndag kommer jag ringa en snickerifirma här i varberg och fråga om dom kan fixa hem färdigbetsad mahogny, det ska vara fanérade mdf skivor på 4mm.

Det händer mycket nu, har snappat upp en idé på lösning för att gömma "skärsnitten" i panelerna när dom skurits ut, en vit textillist som limmas på baksidan av panelerna (lite svårt att förklara hur jag menar, men bild kommer när det är klart så förstår ni nog hur jag menar smile även löst problemet med panelerna vid pedalerna (det kommer att bli två paneler, en ovanför pedalerna och en under pedalerna, hur ska jag annars få dit en panel när pedalerna är i vägen? tongue ) och hur ska man gömma skärsnitten på bästa möjliga sätt och ändå få det snyggt? Jo man tar självklart listsatsen som redan finns monterad på instrumentbrädan och tillverkar egna listclips, putsar till listerna med lite autosol, försöka knacka till de små bulorna som finns just för tillfället. En ny sådan sats beställs imorgon, eller ska jag beställa 2 när jag ändå håller på så jag sparar lite tid? wink Kommer även dra en list på golvet på passagerarsidan för att inte få det att se dumt ut. smile

Kommer tillverka en stor tvärgående panel som kommer gömma alla kablarna under instrumentbrädan, man vill ju inte ha synliga kablar, eller hur?

Såhär ser delar av instrumentbrädan ut just nu, tar lite mer bilder när det blir mer intressant. wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-9942b33566829117cc93ee8b6402e550.jpg

De övre 2 plåtarna på bilden är de plåtarna som sitter ovanför instrumentbrädan på a-stolparna, den undre lilla biten längst ner är fronten på askkoppen. Har beställt handtag till den förresten, så man slipper ha svart ful plastbit, trä är ju självklart snyggare, eller hur? wink

Har sedan en tid tillbaka haft lite planer angående motorrummet med, funderar fortfarande, men det får bli en överraskning såklart. wink

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Djo
21 januari 2018 · 10 157 Inlägg

Kommer bli snyggt det här smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vonbackman Bäckman
21 januari 2018 · 951 Inlägg

Djo skrev:
Kommer bli snyggt det här smile

Jag tror och hoppas på det med, har ändrat mig angående fönsterkarmen, den får bevaras i den kulören som är just nu, lackerar den en annan gång... Just nu är det lite nycket och jag tror att det kommer se lite halvdumut ut med den karmen lackerad i svart skrynkellack. Vi får se! smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
21 januari 2018 · 951 Inlägg

Vonbackman skrev:

Djo skrev:
Kommer bli snyggt det här smile

Jag tror och hoppas på det med, har ändrat mig angående fönsterkarmen, den får bevaras i den kulören som är just nu, lackerar den en annan gång... Just nu är det lite nycket och jag tror att det kommer se lite halvdumut ut med den karmen lackerad i svart skrynkellack. Vi får se! smile

Glömde skriva att jag har plockat ut instrumentbrädan och slipat ner den så den är plåtren, beställde även återigen lite saker, bland annat är skrynkelfärgen beställd och sedan även dioderna till instrumentet smile

Senast redigerat av Vonbackman (21 januari 2018)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
23 januari 2018 · 951 Inlägg

Sådär ja! Nu är delar beställda och påväg mot varberg! Imorgon tar jag med ena panelen till ett finsnickeri här i varberg för att beställa mer mahogny, även få hjälp med vilken bets som skall användas för att få samma finish som de nuvarande har. Det blir sista beställningen isåfall, sen är det bara att börja på arbetet, panelerna ska skäras ut efter mallarna jag tillverkat, sedan slipas till lätt i kanterna för att inte få vassa kanter, hål ska borras ut i panelerna för att på så sätt få panelerna på plats, när allt grundarbete är gjort så ska dom äntligen betsas och göras färdiga, till sist läggs en slitstark klarlack över för att få en blank yta och slippa riskera att dom repas vid eventuellt bruk.

Igår slipade jag ytterligare lite på instrumentbrädan så den är i stort sett färdig för lack.

Rev även ner gamla taket och böjde till de tvärgående rundpinnarna som håller taket uppe eftersom det hängde lite lätt här och där.

Färgen + ljudioderna har anlänt till mekonomen, blir troligen att jag hämtar ut färgen och dioderna efter jobbet. smile uppdaterar igen när alla saker är hemma. smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
25 januari 2018 · 951 Inlägg

Kör en mindre update idag.

Igår kom paket ifrån vp-autoparts, nytt tak osv. Idag dök 2 paket in, varav 1 är med fler handtag i valnöt, likadana som jag köpte till dörrarna. Fick även hem min varvräknare och mätarhållare som monteras i stereofacket.

På onsdag kommer mahogny hem till snickaren, pratade med han för en liten stund sedan.. inte farligt dyrt, handtagen var dyrare än själva skivan. smile

I helgen kommer det hända mycket, bland annat hoppas jag på att innertaket blir monterat, instrumentbrädan kommer grundlackas, kanske slänger på skrynkelfärgen.

Idag hade jag med ratten till jobbet för det visade sig att jag fått ett måndags exemplar, enligt monteringsanvisningen så ska den splinsade axeln i rattstången träs igenom hålet, men mitt hål var för litet så jag slipade upp hålet med en toppslip, jämförde med monteringsadaptern och nu är hålet gröve än den splinsad rattstången.

Ska se om jag kan få ordning på dioderna i instrumentet med, inte lätt att veta vilken lampa som är till vad. Ibland ångrar man att man inte fotograferar innan man demonterar, för att underlätta för sig själv vid ihopmontering igen. Men det är som gubben sa som sket i vasken: Det löser sig!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang