Trimmad Pv 544 med mahognyinredning.

Ett projekt som helt enkelt eskalerade. Planer ändrade: får sig ett Castrol Cup/IMSA stuk. Allt tillverkas i plåt förutom vinge som görs i glasfiber. Nytt motorprojekt är påbörjat vid sidan av, en 305 tunnelram motor med dubbla 450 holley slayers.
  • 106 Följare
  • 213 888 Visningar
  • Uppdaterades senast idag 08:03
Vonbackman Bäckman
27 april · 702 Inlägg

Low skrev:
Detta blir ju kanon!

Inte kan det bli sämre iallafall, haha! Tack och bock!

MrCrankyface skrev:
Den där kabeldragningen påminner om min amazon här jag precis köpt den.  lol

Starkt av dig att rätta till det!

Då vet du vad du har framför dig wink
Tack ska du ha! big_smile

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
28 april · 702 Inlägg

Har påbörjat ihopmontering av bilen inför en testrunda, det som återstår att koppla av elhärvan är en brun kabel i motorrummet och en grå kabel under instrumentbrädan, har försökt lokalisera dessa i elschemat men jag är ju trots allt inte så high på elschema. Ska se om jag eventuellt kan googla fram en bild på båda kablarna. Men, jag tror att jag vet vart dom ska, men ska vara helt bergsäker så inget felkopplas så något brinner upp för mig.😅 Återstår även inkoppling av generatorn och tutan. Den bruna kabeln verkar vara till vänster tuta (ej std) enligt kopplingsschemat och den gråa ska gå till ljusanordningen.

Hur som helst, jag borrade ju hål för blinkers fram för ett tag sedan, men det funkar inte riktigt att ha dom just där, så jag har flyttat på blinkersen lite snett neråt och in mot mitten på fronten. Där gör dom sig bättre. Däremot skulle ett par mindre blinkers göra susen, alltså några som inte sticker ut så långt som dessa gör. Men smådetaljer går ju alltid att ändra på sen, nu fokuserar jag på att få mig min testrunda, så kan man ta sig an förbättringar sen.

All kabeldragning är gjort så bra som jag har kunnat åstadkomma, det är betydligt mycket bättre än vad det var innan. Fördelaren är också kopplad mycket bättre med dolda kablar, dessutom har jag trätt över en gammal kabelstrumpa som jag tog ifrån ena gamla kabelstammen, kombinerat med lite krympslang för att slippa de massa olika färger på kablarna, nu är hela kabelhärvan svart, vilket ger ett mycket bättre intryck på helheten.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-958bf068f366e3e8ea99dad40c76621a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-dd0fa113ca517745e3f636456c1009c4.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-4bc71d96377f0901f78303d65c711008.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-5549b90b4cf61a2fdad09c3bdedffeaf.jpg

Att göra något för att få det snyggt draget med kablar tar sig sin lilla tid, jag har nog lagt 10 timmar på att bara få elen dragen snyggt i motorrummet. 😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
30 april · 702 Inlägg

Har kopplat in regskyltbelysning idag ( blev 240ins eftersom pvns inte går att köpa nya idag och mina är bortslarvade 😂) de syns ju inte så mycket trots allt, så bara de fyller sin funktion så är jag glad. I veckan ska jag beställa nya regplåtar eftersom mina är dåliga. Jobb imorgon 7-12 och efter det fortsätter jag i garaget. Tänker att jag ska koppla in den kabeln som hänger löst under instrumentbrädan och koppla in generatorn. Kablarna är uppstripade under brädan så den biten är färdig. 😅

Ska dra om kabelstammen från bakdelen och fram till instrumentbrädan, vill inte ha kablarna liggandes där dom ligger idag av olika anledningar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-7dc33231589722a45ddf7aa0dd4d11d6.jpg

Dags att sova!

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
1 maj · 702 Inlägg

Sådär ja, nu är kabelstammen omdragen och gömd bakom mina paneler, det krävdes lite små modifieringar för att få det på plats men nu är elen dragen från baken och hela vägen fram till instrumentbrädan, takbelysningen är också framdragen men har ingen direkt möjlighet att koppla in just nu eftersom takpanelerna inte är klara. Med tanke på att alla paneler var tvunget att tas ut för att kunna dra elen bakom panelerna så togs golvets och kardantunnelns paneler ut på förarsidan, passade på att tvätta av dom rejält eftersom det var mycket slipdamm överallt i bilen. Bara passagerarsidan kvar. 😅https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-e98d6182dd00133b5cbcd4d4d8dca913.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-0c6c5af5e16dde1d1e97c981578aeb77.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-ec19b368ce8b27932469545ebb2d8556.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-d1545aa99125f1eff4aa9bb359ae33f3.jpg

Jag funderar på att kanske seriekoppla taklampa och golvbelysningen istället för att ha golvbelysningen igång samtidigt som alla extramätare + varvräknaren, så det blir lite modernt trots en gammal bil. Ska fundera lite, tycker det är trevligt när golvet är upplyst hela tiden. 😅

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
farbrorbozze Sköning med mycke idéer som mest yrar runt ;)
2 maj · 6 369 Inlägg

Ang blinkersarna , ta från PV444 så blir det mycke bättre.
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/bli … -fram.html

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Vonbackman Bäckman
2 maj · 702 Inlägg

farbrorbozze skrev:
Ang blinkersarna , ta från PV444 så blir det mycke bättre.
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/bli … -fram.html

Se där ja, det räcker väl bara att byta glaset med andra ord?

Ser ju ut att vara samma kromsarg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
farbrorbozze Sköning med mycke idéer som mest yrar runt ;)
2 maj · 6 369 Inlägg

Vonbackman skrev:

farbrorbozze skrev:
Ang blinkersarna , ta från PV444 så blir det mycke bättre.
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/bli … -fram.html

Se där ja, det räcker väl bara att byta glaset med andra ord?

Ser ju ut att vara samma kromsarg

Nej tyvärr sitter glödlampan djupare in så gummit & insatsen måste vara rätt med;
om du nu inte råkar ha såna insatser redan, jämför med bilden i länken & dina lyktor så ser du nog.

Senast redigerat av farbrorbozze (2 maj )

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet
Länk till FORD -32 5w projektet
Volvo Carina "Specialen Ockelbo kopia" (1967)
Volvo 945 TURBO "Stressade-AjTåmaten" (1993)
Vonbackman Bäckman
2 maj · 702 Inlägg

farbrorbozze skrev:

Vonbackman skrev:

farbrorbozze skrev:
Ang blinkersarna , ta från PV444 så blir det mycke bättre.
https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/bli … -fram.html

Se där ja, det räcker väl bara att byta glaset med andra ord?

Ser ju ut att vara samma kromsarg

Nej tyvärr sitter glödlampan djupare in så gummit & insatsen måste vara rätt med;
om du nu inte råkar ha såna insatser redan, jämför med bilden i länken & dina lyktor så ser du nog.

Jo exakt fick höra detta via pv klubben, det är inte sammal som jag har på min, men nu fick jag veta varför inte mina nya kromsarger får plats, och det är för att vp-autoparts tydligen sålt 444ans kromsarger även till 544an

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
söndag 19:14 · 702 Inlägg

Japp, sådär ja. Efter mycket dubbelkollande osv så har jag med hjälp av en kollega (som kollat så inget börjar ryka) vridit om nyckeln för första gången efter att elsystemet är nybytt. Allt verkar vara i sin ordning, men, fördelaren vill fortfarande inte sammarbeta, den liksom vill inte synas i appen när den är inkopplad i pvn, men när den kopplas in i 245an så funkar det alldeles utmärkt. Efter en del googlande osv så tror jag att jag vet vad felet kan bero på. Jag behöver ha ett växelrelä, detta ska inhandlas och testas och se om det ordnar problemet. Hur som helst, jag känner ändå att byte av elsystemet var värt det, trots att det var mycket jobb. Nu är elen korrekt, alla mätarna är numera kopplade på tändningslåset men separat avsäkrade i en gömd säkringsbehållare under handsfacket. Den behållaren har suttit där sedan jag fixade med inredningen. Hur som helst, tog några bilder när allt var igång förutom tändningen, endast ljusknappen utdragen.https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-e5b323fc249aaddcc34c8b67cb9129ac.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-6420a58b26906e7d3ee6182c3fc948dc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-f2a0b8c2bffdf9165488a9b32a3f3a26.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-3c0dc3be3c3d95e31934633e0668c38c.jpg

Lampan i vänstra blinkersen ska bytas mot en ny, glaset likadant. Detta kommer göras i samband som båda blinkersen byts till 444ans (smalare utstick än 544ans vilket passar bättre på detta stuket) Jag vill ändå också påpeka att jag tycker allt att allt lyser betydligt starkare än vad det gjorde innan, det kanske förklarar hur dåligt gamla elsystemet verkligen var, som jag sagt förut, en del pluskablar var skavda och har legat emot plåten och smält en del. Nu är jag iallafall nöjd, vilken go känsla det är när allt funkar direkt. 😅😅😅

Obs: lamporna är fel intrycka i instrumenthuset, ska skifta om lamporna så det ser bättre ut. Nu ska jag slänga mig i sängen!

Senast redigerat av Vonbackman (Igår 06:27)

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Vonbackman Bäckman
för 4 timmar sedan · 702 Inlägg

Glömde göra update igår så tänker att jag får väl göra en nu då 🤣

Grillen är i numera ombyggd och redo för att helsvetsas. Fick även hem mina nya registreringsskyltar igår och dessa är monterade. Bak blev belysningen på regskylten riktigt bra, var lite orolig att det skulle bli halvkasst upplyst.
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-f3e80cfa8c1d0d9ece45d307d201b1b8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172084/172084-a94dc91399b97062c12e7981f6db4b34.jpg

Volvo PV 544 "Gunbritt" (1964)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang