Maskintvätt eller handtvätt?

Ferrari17
11 december 2014 · 11 Inlägg

Vad föredrar ni?

Jag har oftast kört maskintvätt men tycker det ser ut som om det blir repor av borstarna och att maskinen missar en del. Hur tvättar ni?

Funderar på att skita i min lathet och börja handtvätta hmm

mb_pucken
11 december 2014 · 5 087 Inlägg

Jag kör oftast kärcher tvätt där man tvättar med borste osv få det går fort. Tvättar dock ordentligt i "gör det självhall" en gång i månaden minst. Undviker automattvätt på vintern när extraljusen sitter på.
På sommaren blir det oftast handtvätt men i mellanåt även en och annan maskintvätt. Har ej märkt av några märkbara repor efter någon utav tvättarna :-)

Resonerar förövrigt att en maskintvätt är bättre än ingen tvätt :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
11 december 2014 · 14 056 Inlägg

Vetten=definitivt handtvätt
Vanen=definitivt handtvätt
Volvon=det som passar bäst för tillfället
Firmabilen=absolut automattvätt

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Evildan
11 december 2014 ·

Jag vill tvätta bilen inte slipa bort smutsen så jag handtvättar alltid en bil med bra lack och som jag är rädd om.
Diverse mindre fina bilar har körts i automattvätt.

Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
11 december 2014 · 329 Inlägg

Enbart handtvätt ifall du vill hålla lacken fräsch=) Så kör jag och de flesta skulle jag tro.

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
11 december 2014 · 3 730 Inlägg

Sommartid noggrann handtvätt 2-3 gånger per vecka. Overkill??

Vintertid Hantvätt 2-3 gånger per månad plus avspolning med högtryck så fort chans finns.

Är bilen inte tillräckligt fin för att va rädd om behöver den ej heller tvättas. ALDRIG AUTOMATTVÄTT

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
11 december 2014 · 329 Inlägg

DiwraZ skrev:
Sommartid noggrann handtvätt 2-3 gånger per vecka. Overkill??

Vintertid Hantvätt 2-3 gånger per månad plus avspolning med högtryck så fort chans finns.

Är bilen inte tillräckligt fin för att va rädd om behöver den ej heller tvättas. ALDRIG AUTOMATTVÄTT

Jag håller med dig till 1000000% dock så skulle jag bara orkat köra 1 gång/vecka sommartid=) Det var på unga dagar när man hade tagit körkortet nyligen som man aldrig kom ut ur tvätthallar=D

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
11 december 2014 · 3 730 Inlägg

Erdem-1612 skrev:

DiwraZ skrev:
Sommartid noggrann handtvätt 2-3 gånger per vecka. Overkill??

Vintertid Hantvätt 2-3 gånger per månad plus avspolning med högtryck så fort chans finns.

Är bilen inte tillräckligt fin för att va rädd om behöver den ej heller tvättas. ALDRIG AUTOMATTVÄTT

Jag håller med dig till 1000000% dock så skulle jag bara orkat köra 1 gång/vecka sommartid=) Det var på unga dagar när man hade tagit körkortet nyligen som man aldrig kom ut ur tvätthallar=D

Jag räknas väl som spoling fortfarande (24). Blir en del gliringar att jag snart tvättar bort lacken. Även ett jävla liv om nu bilen skulle va skitig. Men har man putsbögsådran i sig så har man

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
11 december 2014 · 329 Inlägg

DiwraZ skrev:

Erdem-1612 skrev:

DiwraZ skrev:
Sommartid noggrann handtvätt 2-3 gånger per vecka. Overkill??

Vintertid Hantvätt 2-3 gånger per månad plus avspolning med högtryck så fort chans finns.

Är bilen inte tillräckligt fin för att va rädd om behöver den ej heller tvättas. ALDRIG AUTOMATTVÄTT

Jag håller med dig till 1000000% dock så skulle jag bara orkat köra 1 gång/vecka sommartid=) Det var på unga dagar när man hade tagit körkortet nyligen som man aldrig kom ut ur tvätthallar=D

Jag räknas väl som spoling fortfarande (24). Blir en del gliringar att jag snart tvättar bort lacken. Även ett jävla liv om nu bilen skulle va skitig. Men har man putsbögsådran i sig så har man

Ja ja så klart. Jag är ju "bara" 29 men har man barn och familj så blir det mindre men det kliar hela tiden i fingrarna och man vill hålla pärlan ren 24/7smile

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
Mack Forum- och sitemoderator
11 december 2014 · 26 149 Inlägg

Eftersom min far bor på landet så använder jag hans högtrycksspruta och övriga attiraljer.
Detta gäller alla mina fordon.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
11 december 2014 · 3 730 Inlägg

Erdem-1612 skrev:

DiwraZ skrev:

Erdem-1612 skrev:

Jag håller med dig till 1000000% dock så skulle jag bara orkat köra 1 gång/vecka sommartid=) Det var på unga dagar när man hade tagit körkortet nyligen som man aldrig kom ut ur tvätthallar=D

Jag räknas väl som spoling fortfarande (24). Blir en del gliringar att jag snart tvättar bort lacken. Även ett jävla liv om nu bilen skulle va skitig. Men har man putsbögsådran i sig så har man

Ja ja så klart. Jag är ju "bara" 29 men har man barn och familj så blir det mindre men det kliar hela tiden i fingrarna och man vill hålla pärlan ren 24/7smile

Ja då är det inte lätt. Är det fler som hjälps åt att grisa ner så är det lögn att hålla ordning. Gissa vad jag gillar vädret för årstiden. Suck

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Erdem-1612 Enda RS6 optik i Sverige!!=)
11 december 2014 · 329 Inlägg

DiwraZ skrev:

Erdem-1612 skrev:

DiwraZ skrev:

Jag räknas väl som spoling fortfarande (24). Blir en del gliringar att jag snart tvättar bort lacken. Även ett jävla liv om nu bilen skulle va skitig. Men har man putsbögsådran i sig så har man

Ja ja så klart. Jag är ju "bara" 29 men har man barn och familj så blir det mindre men det kliar hela tiden i fingrarna och man vill hålla pärlan ren 24/7smile

Ja då är det inte lätt. Är det fler som hjälps åt att grisa ner så är det lögn att hålla ordning. Gissa vad jag gillar vädret för årstiden. Suck

Verkligen SUCK!!!

Audi A6 2.0 TDI "RS6 sedan Concept" (2013)
JimBo__
12 december 2014 · 1 804 Inlägg

rollwink

https://www1.garaget.org/gallery/images/39/38819/38819-aa0de998b39d7b704f840b243a2e31de.jpg}

Meguiars_sverige
Volvo V60 Polestar "Nr 708" (2018)
Ferrari17
12 december 2014 · 11 Inlägg

Tack! Får nog tänka om och börja använda händerna wink

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
12 december 2014 · 14 056 Inlägg

DiwraZ skrev:

Erdem-1612 skrev:

DiwraZ skrev:
Sommartid noggrann handtvätt 2-3 gånger per vecka. Overkill??

Vintertid Hantvätt 2-3 gånger per månad plus avspolning med högtryck så fort chans finns.

Är bilen inte tillräckligt fin för att va rädd om behöver den ej heller tvättas. ALDRIG AUTOMATTVÄTT

Jag håller med dig till 1000000% dock så skulle jag bara orkat köra 1 gång/vecka sommartid=) Det var på unga dagar när man hade tagit körkortet nyligen som man aldrig kom ut ur tvätthallar=D

Jag räknas väl som spoling fortfarande (24). Blir en del gliringar att jag snart tvättar bort lacken. Även ett jävla liv om nu bilen skulle va skitig. Men har man putsbögsådran i sig så har man

Det är absolut inget fel att hålla bilen fräsch!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Hamilton
12 december 2014 · 8 864 Inlägg

Endast maskintvätt för min del.

Fotograf på tierpidag.se
Mervolic Yawn...
12 december 2014 · 3 151 Inlägg

Om man redan har en sliten lack så gör väl inte några hundra maskintvättar till någon skillnad, men har man en fräsch lack och vill hålla den fräsch så ska man nog enbart tvätta för hand.

Jockk3
12 december 2014 · 1 426 Inlägg

handtvättar alltid även om det är en gammal volvo.
kan man passa på och se över lacken om det behövs skydd smile

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
12 december 2014 · 3 730 Inlägg

Mervolic skrev:
Om man redan har en sliten lack så gör väl inte några hundra maskintvättar till någon skillnad, men har man en fräsch lack och vill hålla den fräsch så ska man nog enbart tvätta för hand.

Det va nog bland de tokigaste resonemang jag hört. Vi är antagligen överens om att maskintvätt inte är skonsamt. Men har lacken blivit öite repig och dassig så stannar det på den nivån menar du?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Mervolic Yawn...
12 december 2014 · 3 151 Inlägg

DiwraZ skrev:

Mervolic skrev:
Om man redan har en sliten lack så gör väl inte några hundra maskintvättar till någon skillnad, men har man en fräsch lack och vill hålla den fräsch så ska man nog enbart tvätta för hand.

Det va nog bland de tokigaste resonemang jag hört. Vi är antagligen överens om att maskintvätt inte är skonsamt. Men har lacken blivit öite repig och dassig så stannar det på den nivån menar du?

Haha, nej. Det jag skrev var lite skämtsamt menat, men det jag egentligen menade var att vill man inte förvärra lacken så ska man handtvätta.

Det blir en jäkla skillnad mellan att maskintvätta och att handtvätta bilen, lacken mår hyffsat bra av en ordentlig polering och vaxning då och då också. Kan göra underverk på gamla slitna lacker, men det blir ju aldrig bättre än en lack som redan är bra skött.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang