Maskintvätt eller handtvätt?

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
12 december 2014 · 3 730 Inlägg

Mervolic skrev:

DiwraZ skrev:

Mervolic skrev:
Om man redan har en sliten lack så gör väl inte några hundra maskintvättar till någon skillnad, men har man en fräsch lack och vill hålla den fräsch så ska man nog enbart tvätta för hand.

Det va nog bland de tokigaste resonemang jag hört. Vi är antagligen överens om att maskintvätt inte är skonsamt. Men har lacken blivit öite repig och dassig så stannar det på den nivån menar du?

Haha, nej. Det jag skrev var lite skämtsamt menat, men det jag egentligen menade var att vill man inte förvärra lacken så ska man handtvätta.

Det blir en jäkla skillnad mellan att maskintvätta och att handtvätta bilen, lacken mår hyffsat bra av en ordentlig polering och vaxning då och då också. Kan göra underverk på gamla slitna lacker, men det blir ju aldrig bättre än en lack som redan är bra skött.

Hehe nu är vi överens

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Muttley
12 december 2014 ·

DiwraZ skrev:

Mervolic skrev:
Om man redan har en sliten lack så gör väl inte några hundra maskintvättar till någon skillnad, men har man en fräsch lack och vill hålla den fräsch så ska man nog enbart tvätta för hand.

Det va nog bland de tokigaste resonemang jag hört. Vi är antagligen överens om att maskintvätt inte är skonsamt. Men har lacken blivit öite repig och dassig så stannar det på den nivån menar du?

Har den blivit så illa och man inte bryr sig så mycket kan man ju göra som mig.  Låt de växa mossa på skrotet (volvo 740)



Annars, ja de blir ju sån miljötvätt oftast. Ibland hemma.

Fattar mig inte på människor som kör in i automattvätt och betalar ur sin egna bössa, 150-350 spänn ?  Grymt onödiga pengar.

Jockk3
12 december 2014 · 1 426 Inlägg

tkd_rille skrev:

DiwraZ skrev:

Mervolic skrev:
Om man redan har en sliten lack så gör väl inte några hundra maskintvättar till någon skillnad, men har man en fräsch lack och vill hålla den fräsch så ska man nog enbart tvätta för hand.

Det va nog bland de tokigaste resonemang jag hört. Vi är antagligen överens om att maskintvätt inte är skonsamt. Men har lacken blivit öite repig och dassig så stannar det på den nivån menar du?

Har den blivit så illa och man inte bryr sig så mycket kan man ju göra som mig.  Låt de växa mossa på skrotet (volvo 740)



Annars, ja de blir ju sån miljötvätt oftast. Ibland hemma.

Fattar mig inte på människor som kör in i automattvätt och betalar ur sin egna bössa, 150-350 spänn ?  Grymt onödiga pengar.

precis smile när man kan göra ett bättre jobb för 100 spänn i GDS hallen

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
12 december 2014 · 3 730 Inlägg

Jockk3 skrev:

tkd_rille skrev:

DiwraZ skrev:

Det va nog bland de tokigaste resonemang jag hört. Vi är antagligen överens om att maskintvätt inte är skonsamt. Men har lacken blivit öite repig och dassig så stannar det på den nivån menar du?

Har den blivit så illa och man inte bryr sig så mycket kan man ju göra som mig.  Låt de växa mossa på skrotet (volvo 740)



Annars, ja de blir ju sån miljötvätt oftast. Ibland hemma.

Fattar mig inte på människor som kör in i automattvätt och betalar ur sin egna bössa, 150-350 spänn ?  Grymt onödiga pengar.

precis smile när man kan göra ett bättre jobb för 100 spänn i GDS hallen

Här i stan finns ett ställe som handtvättar för 100ing. Förväntar mig inget bra resultat och kommer ej heller testa med nån fin bil. Men jag tror de gör det bättre än en automat

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
Teho
26 december 2014 · 237 Inlägg

Handtvättar själv varje helg, vintertid blir det utöver detta avspolning med högtryck 1-2 ggr/vecka...

Senast redigerat av Teho (26 december 2014)

Bike
28 december 2014 ·

Något ingen har tagit upp här är att en manuell handtvätt kan vara lika illa om inte värre
OM man tvättar bilen fel.

Mack Forum- och sitemoderator
28 december 2014 · 26 149 Inlägg

Bike skrev:
Något ingen har tagit upp här är att en manuell handtvätt kan vara lika illa om inte värre
OM man tvättar bilen fel.

Då ska man vara ganska bra klen på att tvätta..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Bike
28 december 2014 ·

Hur menar du då bra klen?

Berryda
28 december 2014 · 219 Inlägg

Jag handtvättar bilen noga 1h-1h30min 1-2 gånger i veckan året om. Är den skitig så tvättar jag den.

Kallavfettning (om det behövs)
Alkalisk - arti green
Schampo med 2 olika ullvantar och 2 hinkar - Chemical guys olika sorter, ibland arti + eller black pearl?
Spray vax samt avtorkning.

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Mack Forum- och sitemoderator
28 december 2014 · 26 149 Inlägg

Bike skrev:
Hur menar du då bra klen?

Att man är dålig på att bruka en tvättsvamp..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Bike
28 december 2014 ·

Du får gärna utveckla hur du tvättar din bil vilka metoder antal hinkar mm wink

Mack Forum- och sitemoderator
28 december 2014 · 26 149 Inlägg

Bike skrev:
Du får gärna utveckla hur du tvättar din bil vilka metoder antal hinkar mm wink

Ska jag behöva utveckla i hur man ska vara sämre att tvätta en en vanligare automattvätt?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mervolic Yawn...
28 december 2014 · 3 151 Inlägg

Bike skrev:
Du får gärna utveckla hur du tvättar din bil vilka metoder antal hinkar mm wink

Alla är kanske inte lika noga. Sist jag tvättade bilen blåste jag av den med högtryck, gick över med schampo och mjuk svamp, sedan avsköljning och därefter polerades den och vaxades med maskin. Men som sagt, det beror ju på vad man ska göra och vilket resultat man vill uppnå. Normalt sett tvättar jag bilen med svamp bara, med något billigt schampo i hinken och spolar av. Har ju ingen utställningsbil, så därför behöver inte varje tvätt kosta över 500 kr heller...

Bike
28 december 2014 ·

Retas lite med er.
Jag menade att dom vanliga (gul) svampar repar lättare bilen än finare modeller.
och allt för många tvättar utan att knappt skölja svampen så dom bara snurrar in allt grus.

Det var det jag menade att felaktig handtvätt kan repa lika mycket som automattvätt
speciellt med japanska bilar.

Muttley
28 december 2014 ·

Bike skrev:
Retas lite med er.
Jag menade att dom vanliga (gul) svampar repar lättare bilen än finare modeller.
och allt för många tvättar utan att knappt skölja svampen så dom bara snurrar in allt grus.

Det var det jag menade att felaktig handtvätt kan repa lika mycket som automattvätt
speciellt med japanska bilar.

Använder nästan alltid gula svampar, har nog inte repat en enda bil i onödan. Man ska väl ändå skölja av bilen ordentligt innan du gnor med svampen? För om grusen sitter kvar så kan du nog köpa svampar för 500 kr st och ändå få repor.

wink

Bike
28 december 2014 ·

Helt rätt ska man skölja av före.
men det kanske bara tar bort 50-60%
drar du handen över så är ytan fortfarande smutsig
därför det är så bra med foam tvätt.

En bil kan se ren ut med bara vatten
men det gömmer sig mycket på lacken.
Något ni säkert vet om ni använt clay

Man får ju aldrig rent bilen 100% med bara vatten och medel
man måste gno med svamp.

Mickeymouse
28 december 2014 · 337 Inlägg

DiwraZ skrev:
Är bilen inte tillräckligt fin för att va rädd om behöver den ej heller tvättas.

lollollol

Håller med Diwraz...... Alltid handtvätt!!!!

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Berryda
28 december 2014 · 219 Inlägg

Mitt "motto" är att alltid få bilen så ren det bara går innan man rör lacken. Därför jag använder alkalisk avfettning i spruta eller foamlance.

Mvh Lindqvist
BMW 335i e90 "Bruksbilen" (2008)
Evildan
28 december 2014 ·

Bike skrev:
Retas lite med er.
Jag menade att dom vanliga (gul) svampar repar lättare bilen än finare modeller.
och allt för många tvättar utan att knappt skölja svampen så dom bara snurrar in allt grus.

Det var det jag menade att felaktig handtvätt kan repa lika mycket som automattvätt
speciellt med japanska bilar.

Menar du att lacken är mjukare och mindre reptålig på japsarna än på exempelvis en Peugeot eller FIAT?

Bike
28 december 2014 ·

Evildan skrev:

Bike skrev:
Retas lite med er.
Jag menade att dom vanliga (gul) svampar repar lättare bilen än finare modeller.
och allt för många tvättar utan att knappt skölja svampen så dom bara snurrar in allt grus.

Det var det jag menade att felaktig handtvätt kan repa lika mycket som automattvätt
speciellt med japanska bilar.

Menar du att lacken är mjukare och mindre reptålig på japsarna än på exempelvis en Peugeot eller FIAT?

Oh ja i högsta grad

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang