8103
Sök

Vad är en ljudproccesor och hur fungerar den?

Solfilmsmontör
950 Inlägg
7 december 2006
Trådstartare
Hejsan! Efter demonterat det gammla ljudet i bilen snackade jag med förra ägaren, och han sa att där satt en ljud proccesor... Hur fungerar den, och hur ser den ut. Har inte den blekaste anning. Tacksam för svar.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

1 631 Inlägg
8 december 2006
Kornz skrev:
Hejsan! Efter demonterat det gammla ljudet i bilen snackade jag med förra ägaren, och han sa att där satt en ljud proccesor... Hur fungerar den, och hur ser den ut. Har inte den blekaste anning. Tacksam för svar.

En sån här kanske: http://www.alpine-europe.com/content/en … anager.htm

Ett måste för seriösa byggen....

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Solfilmsmontör
950 Inlägg
8 december 2006
Trådstartare
gurenius skrev:
Kornz skrev:

En sån här kanske: http://www.alpine-europe.com/content/en … anager.htm

Ett måste för seriösa byggen....

Ser ut ungefär sådär ja... Fast en pioneer. Har inte kollat så noga på den men hur fungerar den?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 december 2006
Kornz skrev:

De finns i massor av varianter, du måste tala om vad det är för märke och modell.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Nattdrömmare
137 Inlägg
9 december 2006
en ljudprocessor används till tid korrigering, att framsystem, baksystem och subwoofer hänger med varann, så ljudet är rätt..

..:: mer vild än tam ::..

Solfilmsmontör
950 Inlägg
9 december 2006
Trådstartare
Finns det någon sida man kan kolla? För det ända jag vet är att det är en Pioneer. Orkar inte skruva ut baksätet just nu för att titta vilken modell det är då den sitter under.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
9 december 2006
nadaclue skrev:
en ljudprocessor används till tid korrigering, att framsystem, baksystem och subwoofer hänger med varann, så ljudet är rätt..

Bland annat..

Kan även finnas funktioner som

EQ
Delningsfilter
Fasjustering

mvh Jonas

Solfilmsmontör
950 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
jonash skrev:
nadaclue skrev:

Bland annat..

Kan även finnas funktioner som

EQ
Delningsfilter
Fasjustering

mvh Jonas

Är detta nödvändigt? Låter som det kommer ta år o ställa in så allting blir rätt :S

10 287 Inlägg
10 december 2006
Beror på om dom är lika listiga som ljudprocessorn till min hembioförstärkare. Det medföljer mätmik - sedan kickar man bara igång kalibreringsprogrammet som väser, klickar, sveper och har sig i fem minuter innan den är klar. (med utmärkt resultat). Sedan kan man spara fem olika inställningar , tex fem olika lyssningspositioner eller beroende på vilka gardiner som sitter i rummet.

Nödvändigt? Till hembion i alla fall. Resultatet är sjukt bra.

/Göran

BTW, det är en Pioneer VS-AX2

Kornz skrev:
Är detta nödvändigt? Låter som det kommer ta år o ställa in så allting blir rätt :S

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
10 december 2006
Tyvärr finns ej så många enheter som har denna möjlighet för bil, vilket hade varit rejält bra för de allra flesta.

För tävlande krävs dock oftast nåt annat. En rak frekvenskurva är till exempel inte så kul i en bil ofta. Eftersom det är en hel del reflexer och sånt som man måste hantera.

mvh Jonas

Sharky skrev:
Beror på om dom är lika listiga som ljudprocessorn till min hembioförstärkare. Det medföljer mätmik - sedan kickar man bara igång kalibreringsprogrammet som väser, klickar, sveper och har sig i fem minuter innan den är klar. (med utmärkt resultat). Sedan kan man spara fem olika inställningar , tex fem olika lyssningspositioner eller beroende på vilka gardiner som sitter i rummet.

Nödvändigt? Till hembion i alla fall. Resultatet är sjukt bra.

/Göran

BTW, det är en Pioneer VS-AX2

Kornz skrev:

10 287 Inlägg
10 december 2006
Min hembiostärkare plockar rumsreflexer. Sedan rapporterar den Q-värden och centerfrekvens   på dom reflexer den har plockat. Dessutom så kan man manuellt gå in i grafikpresentationen och plocka i eq:n efteråt. Tyvärr finns inte 12:v drift....

/Göran

jonash skrev:
Eftersom det är en hel del reflexer och sånt som man måste hantera.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Sök