Det är svårt att koppla fläkten fel iofs. Jag kommer inte ihåg om remoten är + eller -, men det är bara prova. Sätt ena fläktsladden tillsammans med remote och minusen på fläkten kopplar du till minus på steget. Funkar det inte så koppla fläktens minus till remoten och sätt fläktens plus på plussladden på steget. Kopplar man fel så har man bara kopplat minus till minus, eller plus till plus. Thats all. Eller så drar steget igång.
För nån månad sedan hade vi en tråd med en kille som inte fick sin fläkt att snurra. Gissa varför...
Vissa fläktar kortsluter om man kopplar dom fel.
/Göran
FL3JM skrev:
Det är svårt att koppla fläkten fel iofs. Jag kommer inte ihåg om remoten är + eller -, men det är bara prova. Sätt ena fläktsladden tillsammans med remote och minusen på fläkten kopplar du till minus på steget. Funkar det inte så koppla fläktens minus till remoten och sätt fläktens plus på plussladden på steget. Kopplar man fel så har man bara kopplat minus till minus, eller plus till plus. Thats all. Eller så drar steget igång.
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
använd ett vanligt x-ljus relä.. koppla; på relä: + till pluspol på slutsteg signal (brytarkabel) till remote - till jordpunkt i kaross eller - på slutsteg utgående ström till fläkt
på fläkt: + till utgående ström från relä - till jordpunkt i kaross lr - på slutsteg
de må va en dårlig fläkt isåfall. tar man t.ex en dator fläkt så spelar de ingen roll om du kopplar fel för då snurrar den inte bara. kopplar man rätt så gör den de. så har de varit me dom ja har byggt me iallfall...
Sharky skrev:
Hmmm.....
För nån månad sedan hade vi en tråd med en kille som inte fick sin fläkt att snurra. Gissa varför...
Vissa fläktar kortsluter om man kopplar dom fel.
/Göran
FL3JM skrev:
Jo, kanske det. Mina erfarenheter är dock lite annorlunda.
Göran (Elektronikkonstruktör i över 20 år)
beemern skrev:
de må va en dårlig fläkt isåfall. tar man t.ex en dator fläkt så spelar de ingen roll om du kopplar fel för då snurrar den inte bara. kopplar man rätt så gör den de. så har de varit me dom ja har byggt me iallfall...
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
En vanlig likströmsfläkt (dator) fungerar åt båda hållen, bara till att fasvända den så snurrar den åt andra hållet... Ex på min dator, för att inte se loggan på fläkten så fasfände jag dem s det ensa sög in luft och den andra tryckte in...