Är på jakt efter en liten snål bil att ha mellan bostad o jobb. Handlar om ca 4 mil om dagen bara. Länge tittat på Lupo 3l och tycker den verkar välbyggd och fin, även om många är väldigt skeptisk till automatlådan. Ändå finns många lupo som gått en bra bit över 30 000 mil. Årsmodeller jag tittar på i lupo är runt 2000. Tyvärr saknar dessa AC.
Kikat lite på Peugeot 107 och Citroën c1 vid sidan om. Du får en nyare bil (2007-2008) för i princip samma peng, skatten är lägre men förbrukningen högre. Känns inte lika välbyggd? Hur håller dem ihop över 10 000 mil? Lite bättre utrustad än lupon.
Vilken tror ni blir billigast och bekvämast att äga?
mitt tips inget av dom.. lupo/arosa 1.4tdi finns med manuell låda låg förbrukning och billigare resevdelar än till 3l som tex har alu trummor bak speciella fjäderben m.m
iof är skatten märkbart dyrare. 4mil är nog lite väl lite. för att det ska gå ihop sig.
men jävligt mycket roligare motor än både 107:an och c1 och 3l 75hk med bra vrid och möjlighet att plocka runt 100hk ur dessa
men tyvärr är små skitbilar oftast lite för dyra till vad man får. 3L är nog en perfekt andra bil men skulle nog vilja ha en tillgång till en annan bil ifall att robbot lådan börjar kuka. den gillar nämligen inte kyla.
men i övrigt verkar dessa bilar knalla på ganska bra. vet om några här i stan som verkar fungera utan problem fast dom gått en bit. oftast är det fanatiker som har dessa idagens läge. svårslagen förbrukning. slår en hybridbil på fingrarna ordenkligt fast den är 15år gammal
Dom billigare 3L är oftast ganska sletna, och de som är i bra skick kostar en del, likt audi A2. Polarn hade en Lupo 1.4 75hk, den var helt ok, billiga delar som fan till den och väldigt enkel bil. Drack runt 5.5 blandat.
Polo Tdi med manuell låda kanske är ett alternativ ?
hur många mil om året tot. ? om man jobbar 5 dagar i veckan och har tot. 25 dagars semester Blir det 235 dagar jobbade ggr antaler mil per dag som är 4 vilket blir 942 mil /år kan vara svårt att räkna hem med en dieselbil som kanske kräver dyra reparationer
maxpris ?
har fått för mig på just lupon att det är låg oljenivå i växellådan som bruka vara orsaken till att dom havererar man får helt enkelt kolla upp oljenivån vid varje servicetillfälle
Då du är ute efter en krångelfri transport så lutar jag åt den nyare föreslagna bilen, 107 och C1 en Aygo står alltid högre i pris. Den tekniska plattformen är från Toyota med den tåliga 68hk 3cylindriga beprövade 1KR-FE och fransk design. Inte någon komfortvagn som en större bil i regel är jämförelsevis men bättre än de flesta i storlekssegmentet däribland den äldre folkvagnen du kikat på. Den totalekonomiska delen förutspår jag är bättre med en utav trillingbilarna då de bygger på beprövad och krångelfri teknik, om du vill ha en automatväxlad version så krånglar inte växlingsrobotarna i dessa som i en Lupo 3l, inte ens när miltalen blir höga. Provkör en VW och en trilling för att känna vad som känns bäst för dig. Förbrukningen om 4.6l/100km blandad körning är möjlig att nå för en aktiv snålkörande förare.
Dom billigare 3L är oftast ganska sletna, och de som är i bra skick kostar en del, likt audi A2. Polarn hade en Lupo 1.4 75hk, den var helt ok, billiga delar som fan till den och väldigt enkel bil. Drack runt 5.5 blandat.
fast då har man garanterat tung högerfot. min d5 ligger på 0.56 iof långfärd med farter mellan 80-100 (mest 100) en 1.4tdi bör hamna under 0.5blandad om man ger fan i att ligga på som en idiot hela tiden.
den motorn är över förväntan ingen raket men tar sig fram bra.
är ingen större skillnad mellan 1.2tdi och 1.4tdi förutom effekt och förbrukning men i grunden är 3L bara en lite mindre maskin än 1.4 så den ska kunna gå att köra snålt men skatten är märkbart dyrare då 3l räknas som miljöbil!
Precis som "Evildan" förstått det så är jag ute efter en relativt krångelfri enkel bil då jag inte har något garaget att skruva själv i längre. Den kommer användas som A-B-A bil, där en roligare "2a bil" är tänkt att komma in i bilden framåt sensommaren. Har inga problem med att köra manuell låda.
Budget: ca 30 000 kr +- 5000. Beräknad körsträcka per år: 1300 mil. Blir inte bara till och från jobbet i regel, utan även lite andra småsträckor. Mest 70-90 väg Räknar inte med att köra motorväg längre sträckor än kanske 20 mil enkel väg, och det väldigt, väldigt sällan. Ska jag köra längre kan jag nog fjäska till mig föräldrarnas större, bekvämare bil just den gången
Tror också att diesel kan bli svårt att räkna hem. Lupon har "bara" ca 1300 kr i skatt och tänkte därför att den kan gå att räkna hem. Men ökar skatten med 50% tror jag det blir väldigt svårt att motivera på den körsträckan jag kör.
Precis som "Evildan" förstått det så är jag ute efter en relativt krångelfri enkel bil då jag inte har något garaget att skruva själv i längre. Den kommer användas som A-B-A bil, där en roligare "2a bil" är tänkt att komma in i bilden framåt sensommaren. Har inga problem med att köra manuell låda.
Budget: ca 30 000 kr +- 5000. Beräknad körsträcka per år: 1300 mil. Blir inte bara till och från jobbet i regel, utan även lite andra småsträckor. Mest 70-90 väg Räknar inte med att köra motorväg längre sträckor än kanske 20 mil enkel väg, och det väldigt, väldigt sällan. Ska jag köra längre kan jag nog fjäska till mig föräldrarnas större, bekvämare bil just den gången
Tror också att diesel kan bli svårt att räkna hem. Lupon har "bara" ca 1300 kr i skatt och tänkte därför att den kan gå att räkna hem. Men ökar skatten med 50% tror jag det blir väldigt svårt att motivera på den körsträckan jag kör.
Gott nytt år!
det blir jhu kännbart med den korta körsträckan. tanten har nog kört 5-7K med våra Arosor och det är samma bilar som lupon på dom senaste 2åren och det fungerar väldigt bra. fördelen med dom som inte är 3l att reservdelarna är otäckt billiga. mycket grejer är samma som tex golf mk2 polo m.m så det finns mycket delar att köpa billigt. tex kostade en sänkningsats med fjädrar och dämpare 1200kr inkl frakt från tyskland. 3L har lite mer special grejer men finns att köpa i tyskland så det är nog inga problem att få fram delar men eftersom det är mycket matrial som är lättare så blir det dyrare tex alu bromstrummor bak. fjäderben i alu osv. det gör det kostsammare. men samtidigt är det garanterat en välbeprövad grund. tror inte att du kommer lida extremt över avsaknaden av ac. för dessa bilar är små och vädrar lätt ur sig. antingen är det 3L eller inget annat alternativ av lupon som kommer vara vättig för dig. bensinarna är för törstiga för att vara värda besväret. nu i vinter ligger våran på 0.7 nu kör jag iof jävligt hårt men endå
fast då har man garanterat tung högerfot. min d5 ligger på 0.56 iof långfärd med farter mellan 80-100 (mest 100) en 1.4tdi bör hamna under 0.5blandad om man ger fan i att ligga på som en idiot hela tiden.
den motorn är över förväntan ingen raket men tar sig fram bra.
är ingen större skillnad mellan 1.2tdi och 1.4tdi förutom effekt och förbrukning men i grunden är 3L bara en lite mindre maskin än 1.4 så den ska kunna gå att köra snålt men skatten är märkbart dyrare då 3l räknas som miljöbil!
Jag håller med, jag har en S70 2,5d (VAG-knack-trösk-motorn) Och kommer ner på 0,55-0,60 l/m. Då har jag 12 mil om dagen till och från jobbet. Och snittar 80-90 km/h. Kör man lugnt, och inte varvar för hårt (max 2000) så kommer man ner på låga nivåer.
Vissa kanske tycker att det är tråkigt att köra som en gubbe. Men det just det som är tanken med en pendlarbil
Kia picanto (runt 2006) eller Yaris (2000-2004) kanske? Mer bil för pengarna?
Den första generationen Picanto har fått kritik för den undermåliga säkerheten.
Jag har också fått för mig att picanton är en storstadsbil, och har en växellåda därefter. Risken är att den varvar rätt mycket i landsväg/motorvägsfart. Vilket drar upp förbrukningen och sänker komforten.
Men den lockar helt klart prismässigt..
Jag skulle kollat på en Polo, bensin som diesel.
Har en Polo 1,4 16v -00. Riktigt fin att köra, och snittar 0,5-0,55l/m 80-90 km/h..
Jag har också fått för mig att picanton är en storstadsbil, och har en växellåda därefter. Risken är att den varvar rätt mycket i landsväg/motorvägsfart. Vilket drar upp förbrukningen och sänker komforten.
Har en Polo 1,4 16v -00. Riktigt fin att köra, och snittar 0,5-0,55l/m 80-90 km/h..
0.5-0.55 som du anger är möjligtvis din aktuella förbrukning vid de hastigheterna. Jag hade tidigare en Polo 2010 1.4 som skall dricka mindre än färra generationen, och den kom jag inte under 0.59 på en tank. Kör blandat.
Picanton varvar 3800rpm/120km/h med 1.0 61hk maskinen eller 31.66km/h/1000rpm, strax under 3000rpm i 90km/h. Den förbrukar med rätt förare enkelt under 5.0l/100km landsvägskörning, 4.5l/100km enligt körcykeln.
Yarisen som föreslogs är i mitt tycke ett bättre val då Yaris i regel är fullständigt problemfria bilar samt har hög säkerhet och är lite rymligare. Picanton vet jag inte mer om än att de kunder som köpt sådana av mina kamrater som tidigare varit KIA handlare varit nöjda med sina billiga och problemfria småbilar. Dock blir det en äldre bil för samma pengar om TS köper en Yaris, men en väldigt problemfri sådan som dock är något törstigare än en Picanto.
Picanton varvar 3800rpm/120km/h med 1.0 61hk maskinen eller 31.66km/h/1000rpm, strax under 3000rpm i 90km/h. Den förbrukar med rätt förare enkelt under 5.0l/100km landsvägskörning, 4.5l/100km enligt körcykeln.
Yarisen som föreslogs är i mitt tycke ett bättre val då Yaris i regel är fullständigt problemfria bilar samt har hög säkerhet och är lite rymligare. Picanton vet jag inte mer om än att de kunder som köpt sådana av mina kamrater som tidigare varit KIA handlare varit nöjda med sina billiga och problemfria småbilar. Dock blir det en äldre bil för samma pengar om TS köper en Yaris, men en väldigt problemfri sådan som dock är något törstigare än en Picanto.
picanton jag tänkt titta på har 1,1 liters motorn, kanske varvar några få varv lägre i motorvägsfart. 3800 är ju massor! Just den jag hittat på blocket är 1 tidigare ägare på, och 4300 mil sen 2006. Både picanto och 107 verkar ha rätt dåliga krockegenskaper. Yaris känns större och mer tilltagen, men så är det ju inte en "micro bil" heller
spillolja skrev:
man kan kolla på "kalla" bilar
ford ka man får en 06-07:a för ca 30.000:- men även fiat år man en 06-07:a för dom pengarna
Tack för tipsen, just den Alton har jag tittat på den har både revor i klädseln samt att båda trösklarna är intryckta. Lite konstigt. KA kanske, även om alla verkar finnas i södra Sverige
0.5-0.55 som du anger är möjligtvis din aktuella förbrukning vid de hastigheterna. Jag hade tidigare en Polo 2010 1.4 som skall dricka mindre än färra generationen, och den kom jag inte under 0.59 på en tank. Kör blandat.
0,59l/m blandat ja. Men skulle du köra landsväg (80-90km/h) så skulle du komma ner under 0,5l/m. Konstigt vore annars, på en 10 år nyare bil.
Lite ot, Men snacka om misshandlad bil. Intryckt sparklåda, höger bakdörr är misshandlad i underkant, båda bakskärmarna är skavda och fronten har en stor bula. Även sätet är utslitet efter hiskliga 12.000 mil
Och som grädde på moset så är det ju inte vilken bilfirma som helst som säljer bilen heller
Jag tycker du ska hålla dig till Toyote eller Honda om du ska ha japanskt.
0,59l/m blandat ja. Men skulle du köra landsväg (80-90km/h) så skulle du komma ner under 0,5l/m. Konstigt vore annars, på en 10 år nyare bil.
Finns ingen som "bara" kör landsväg. Älskar när folk pepprar på sina förbrukningssiffror.
Kan sätta min högra balle på att ingen här på gorg enbart kör landsväg med en bil. Förbrukningen blir alltid högre än vad man försöker simulera i sitt huvud.