B230f till d24!

Okapad740
6 januari 2015 · 8 Inlägg

Tjenare vill byta min tråkiga f till en d24 är tanken! Och då är ju frågan vad exakt behövs göras för att byta? Min volvo 740 är en 80ans lh2.2 och b230f, då om jag köper en d24 från en 740 eller 940 vad exakt behövs då göras? smile skriv lite tips också eller saker man borde tänka på osv

Mvh
big_smile

simlar
6 januari 2015 · 5 525 Inlägg

Varför ens byta till D24? Det högre literpriset på diesel och den dyrare vägskatten äter upp den minimala bränslebesparingen (en D24 drar runt 0,8L/mil blandad körning vs en B230F som drar runt 0,9-1L/mil blandat).
För skattefri lär bilen inte vara när det är F-motor då den inte kom förrän 1987 om jag inte minns fel.
Sen kostar ju även alla komponenter för bytet.


Men annars så behöver du all hårdvara så att säga, dvs komplett D24-motor med tråg, motorfästen och sprängkåpa (eller hela lådan).

Sen måste du koppla in glödningsrelä och soppaledningarna.

Bensinarens bränslepumpar kan du inte ha kvar så dem måste tas bort och ersättas med slang.

Sen vet jag inte riktigt om jag missat något, har själv inte konverterat någon bil från bensin till diesel.

Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang