Porsche 996 Turbo, enligt kapten!

Lite smått och gott av uppgraderingar inför nästa säsong!
  • 76 Följare
  • 42 245 Visningar
  • Uppdaterades senast 3 augusti 2016
Dr_struts
6 januari 2015 · 1 861 Inlägg

Jaja Kapten orkar inte hålla egen tråd så försöker göra en åt han så slipper jag fylla min egna med hans bilder!

Det i den här posten är gjort förra säsongen efter det här så är vi i nutid!

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-0fe5433af98a18b98eea705afa76c60e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-9ebad358bfe41eb064f1fdc1985a12c6.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-8befc032a38de85a331530ecbe991f25.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-f5089ff4cc4d9e779eb5d0ce50b9e546.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-3a709bf8e93758ea952ad79ebd0a7612.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-9bd4c2b8cd9da896d97a37a9ec888378.jpg

Så det som vi gjort på denna är att byta ut turbosarna mot uppgraderade och ny renoverade!

Ska vara god för upp mot 600hk med dom här! smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-29270061137f8ccf0e831cc1225c5b49.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-4f85ae4de3532af6801bd280459bd483.jpg

Här husar då grenrören!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-00a27c02d7c0b0efa3a3bd8d7991cfd7.jpg

Ena turbon letar sig på plats! Vackra karen på bild är Jagge från garaget och är då ägaren!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-0949caf5efa89bb6c738c411cc8c2aec.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-21affd8cd25b27e27682ab7451e7d1e2.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-b5a01e4b17b8b4eea61c6f6f91c800da.jpg

Inte så värst stora intercoolers på dom här...^^

Bromsar däremot... Notera att detta är bak MAO mindre än i fram... Jag har ganska stora händer!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-adc1398fba1d59fdc180bcdfa1ef169e.jpg

295 är ju ganska brett...
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-3c7343fce5c5cb556c7423df508d90e7.jpg

Sagt och gjort vi böt avlastningsventiler(dump) och multirem på aset när vi ändå va igång! Va första gången jag gjorde det och gjorde både och på kanske 30 minuter... Förvånansvärt enkelt att meka!

PROVTUR! big_smile (Notera att Jagge övar på pervo stirret han ska köra på alla han står bredvid vid röljus!)
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-097b838ce8d2f94d44ca64d309ac9194.jpg

Porr är inte ok på garaget men får göra ett undantag! Gillar rakat jag då men den här röven va fan det hårigaste jag sett och nog fan rycker det lite när man ser den! wink
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-b2af0d544f165d0aaf3fd564d2c29cd8.jpg

Natti natti fullblodet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-9ebad358bfe41eb064f1fdc1985a12c6.jpg

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Dr_struts
6 januari 2015 · 1 861 Inlägg

Ja så igår va vi då nere i garaget och pillade lite inför årets fix!

Bilen uppe på bockar och börjar strippas ned!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-355ae4ecd299bdc30261883ba2d2dbc8.jpg

Baklycktor ur! Ignorera Jagge som försöker strippa för uppmärksamhet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-c81cb0ffad59de7a7a2b84a80410ea88.jpg

Hela röven borta snart redo för barnförbjudet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-3ccc0ba0919116b38b879c4c4ff8d62f.jpg

Intercooler på väg av! Sjukt lättmekat alltihop här!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-04438048b59c0a7b469cce61de39ae0c.jpg

Insugsrör på väg av luftburk har redan åkt ur innan bilden!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-78efa03c77cc9aa2ac9ac4b2adb3041e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-2d6c2fe08ba36d9c583077b1395d3af8.jpg

Efter lite våld så lossnade den så snällt så!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-a90a3dca18e9dffd792d5bcf31a48425.jpg

Gonatt säger vi nu!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-73314379ae4dac0d545232ec91597162.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-d7ce151edfc03f77df969b34c6e55eaa.jpg

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Dr_struts
8 januari 2015 · 1 861 Inlägg

Okej så efter en dag i garaget (kort och dålig dag!) så har vi fått loss lite mer saker och dränerat hela servo systemet pga ett missförstånd... Fak

Men iaf! Började lite snällt med att lossa kopplingar till AC kompressorn!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-9036984c0059e65042e2104555f81e3a.jpg

Snubben som gjorde det här fästet sitter inlåst har jag hört rykten om!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-0311fcec18271749564058a0cbedc83d.jpg

Multiribremmen bortsleten! slangar lossade skit är på gång!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-974edc24f4a164e7401c7a283452372b.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-4b59b6107878e3c11792cd3f38473e33.jpg

Inte så jävla svårskruvat endå...
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-765a68c1793487301593d0f20536a1ba.jpg

Pumpen på väg ur! Det va ungefär nu vi började svära över all servo vätska som prydde golvet! ^^
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-34b4a1ff19c6c7a15fcb65f651039635.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-8e6c78015857fea218b2b812f4b2592c.jpg

Det blev kvällen för 3 trötta grabbar ingen av oss hade sovit bra nog för att orka med massa klanterier... Natti Porschen!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-f7c006c41736a387d0bc08afcd627bc1.jpg

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Jagge
8 januari 2015 · 33 Inlägg

Och det är då jag som är kapten, målet med nuvarande projektet är följande

Uppgradera koppling till en Spec steg3,
Byta slavcylinder med tillhörande accumulator "aka bomben",
Montera en uppgraderad retainer för 2:ans växel,
Montera större insugslangar till turborna (2.5 tums),
Uppgradera spridare till 880cc,
Montera Walboro 450Lph brännslepump & eventuellt grövre brännsleledningar,
Allmän översyn och uppsnyggning av motorn och motorrummet,

Lite kul info angående den lilla cylindern som sitter ihop med ac-kompressorn det är en ac kyld brännslekylare smile

Saab 9-5 2.3t "Aero Biopower Wannabe" (2000)
Saab 900 2.3 SET "Monstret" (1998)
Dr_struts
10 januari 2015 · 1 861 Inlägg

PhenomenA skrev:
Trevlig Porsche!Mvh!

Kul med lite respons! Den är riktigt fin faktiskt, en dröm att köra!

Va inte rädda för att fråga och kommentera gott folk! Kan inte jag svara skickar jag kapten in i grytan wink




Ja nästa steg då? Motorn ska fan ur nu!
Jordfläta och lite annat lossas på!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-91483bd87ccebb60e9edd34269e1912f.jpg

Krängningshämmare plockas den!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-ec08a24a2467c4079122d589902bb441.jpg

Div kryss stag slits bort så motorn kan komma ner!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-e343c416a81a69248da0888d1892a270.jpg

Sitter fint här under!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-3c220edb4da143431e1f7384690c5550.jpg

Ännu mera plast som ska bort! En skitig kapten ålar runt på golvet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-0a4ccd75b098c8cf3e0386a76673905e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-d029e9ad67af90b5815ee288bc5926bd.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-ef8b0ddb82960104860c5d3c36dcb590.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-88a21961c27d1eb57d2fa41c1440cc6d.jpg

Sen va det min tur att hamna på bild och här tar vi bort balken som typ håller ihop hela bilen...
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-88a21961c27d1eb57d2fa41c1440cc6d.jpg

Lite rör och skit i samband med koppling lossas!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-88a21961c27d1eb57d2fa41c1440cc6d.jpg

Lite översikt bara! Olja kommer från två klantar och en turbo som har en trött o-ring på en koppling...
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-73756d45fb8bb985ebc1a2e6cae1f7a8.jpg

Drivaxlar lossade! Satt som små Ho***
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-38b87ce3ad3615fe551064a1cb5bd527.jpg

Ska synas att man vart i garaget! Snabb paus från meka för lite föda!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-cd456737ee00b2d3b5a1439d66ee3858.jpg

Tillbaks från maten så tog jag en lite snuskig bild på den omtalade bränsle kylaren som då alltså använder kylan från AC röret för att kyla bränslet!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-e0fc7b2224cdd505b7ec7ac07c70ea38.jpg

Växel länkage och startmotorns kablar och sladdar lossas på!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-34f20ac6f12236f7f22de5e6bc87f2ba.jpg

Kapten skev i full fart!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-4969ea56c5e259a56c8d7e0f52e708ad.jpg

Bonus bild på lossad drivaxel~
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-d984fc08819579352e8ad09666a3301c.jpg

Krockbalk på gång av, syns här att vi börjar bli trötta... Saker gick utför här ifrån!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-3e1250a97e34a1cc0fa669b0b1920375.jpg

Motor börjar klargöras för att sänka ned!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-9c56fdc9f978e6e5f5ba8cefe763b26a.jpg

Växellådan lossas från fäste!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-8fb6a916355d77f2f68d2025536d6fea.jpg

Motorn lossas från fäste!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-ccb2da066a5d9f7cb3bbba407871dc0f.jpg

Massa plats!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-1e7016b3873cbbfccde73cd59d900d7b.jpg

Kikar lite efter provsänkning och vi inser att startmotorn kan ingå i oralsex med ett manligt könsorgan... (satt stumt gick inte att lossa och det tog nu i drivaxeln...
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-6c9cafac157564305ece4cd5463b3fcb.jpg

Lite små pill för att komma på en lösning så inte allt stannar...
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-2de25651350cd27895bfbe697ddeb904.jpg

Shit get's loose!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-386151e48181af9096fe6db68d41f8dc.jpg

Lite mer skit lossnar!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-9cc3f7d90c194dd0007dd16178ddf31a.jpg

Drivaxeln blir bestämt att den blir flyttad på en stund...
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-ca763adabc5c36a02bf4b8131a86c9c4.jpg

Motorn på väg ned lite till! Kapten skev är nöjd! big_smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-30ff96c4cc586ff76eb72d196af19224.jpg

Liiiite mer!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-0b8b2cb9ee6a1750193577085d819787.jpg

Nav utvikt så drivaxeln gav liiite mer plats och gick fri!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-7c456fc2ca1365dd5951bd04df8b294d.jpg

Vaaad häääänddddeeeer? Skevt sad
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-d02aeafa73367d9a2422ed1607c5299e.jpg

Visade sig vara ett vattenrör som tyskarna inte hade i sin workshop manual att man skulle plocka bort som hängde sig... upprättat!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-ee66ee1b30377e85783ce7d1bce18480.jpg

MEN det va inte sista vattenröret som tyskarna missade, det här va en lite tråkig avslutning men efter 12h i garaget flertalet rosa elefanter som stod och sjöng så bestämde vi oss att ge upp efter 30 minuter med ett rör som vägrade släppa... FUCK VAG kopplingar o.o
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-74741f8983003178acdac0d20e456630.jpg

Städa städa...
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-cb4e5a1207dd60bd3f4f17eac967509a.jpg

Han ju se en fin sol uppgång iaf!
https://www1.garaget.org/gallery/images/202/201974/201974-6f1cdcce97fca51e63cdb86174a3f109.jpg

Go kväll folket! smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Dr_struts
15 januari 2015 · 1 861 Inlägg

Ikväll blir det nog lite småpill! Är det något som ni som prenumererar vill ha bild på? Motorn ska ur helt nu så ja något ni alltid undrat över hur ser ut så fråga~

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Jagge
16 januari 2015 · 33 Inlägg

Jag vill se bilder på motor & växellåda på golvet smile

Saab 900 2.3 SET "Monstret" (1998)
Saab 9-5 2.3t "Aero Biopower Wannabe" (2000)
Dr_struts
16 januari 2015 · 1 861 Inlägg

Jagge skrev:
Jag vill se bilder på motor & växellåda på golvet smile

Blev tyvärr inget igår, fick aldrig svar på när Eric hade tid hmm Ska försöka planera upp ny dag!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
JourneymanX
16 januari 2015 · 645 Inlägg

Tråkigt med en hängande motor..Men man ska inte ge upp^^men att ta ur en porschemotor krävs sin tid!
Lycka till att få ur motorn..

Dr_struts
17 januari 2015 · 1 861 Inlägg

PhenomenA skrev:
Tråkigt med en hängande motor..Men man ska inte ge upp^^men att ta ur en porschemotor krävs sin tid!
Lycka till att få ur motorn..

Vågar påstå att det är lättare än vad man tror! Synd bara att man inte kan använda slangklämmor som normalt folk, då hade inte detta vart ett problem! big_smile

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
NIzmO Ollikkala Racing
17 januari 2015 · 1 724 Inlägg

Trevligt att ni vågar meka "modern" Porsche och inte lämna bort allt wink

Vad är målet med bilen och varför plockar ni ur motor?

- Time Attack -
Nissan 200sx rs13 "Time attack edition" (1989)
Nissan Cherry turbo "Pulsar Turbo ET" (1986)
Dr_struts
17 januari 2015 · 1 861 Inlägg

NIzmO skrev:
Trevligt att ni vågar meka "modern" Porsche och inte lämna bort allt wink

Vad är målet med bilen och varför plockar ni ur motor?

Mekandet är ju halva nöjjet! Målet är att byta koppling se över slangar efter sprickor... Uppgradera tryckslangar/rör och soppa system! Målet är 600hk till sommaren!

Bilen va ett monster redan original nu är den bara löjlig med 500~hk
Man hinner inte reagera innan lappen är borta wink

Kul som fan med kommentarer det peppar som fan!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
prosty Rackeltrimmare
23 januari 2015 · 62 Inlägg

Kul!!! Men varför spec? Är de bättre till Porsche? katastrof till Supror och Audis iaf, hade satsat på Sachs, men du har kanske bättre koll än mig. Riktigt skoj att se att folk mekar i sina 996or, jag hoppas att jag hittar en snart.

..::prosty::..
94 Supra LHD Eurospec 6-Speed
Black/Black
Jagge
24 januari 2015 · 33 Inlägg

Jag valde Spec för att det funkat bra på min 500Hk Saab, och för det tilltalande priset.

Hur det funkar på Porsche återstår dock att se, men hoppas på det bästa

Jag tycker att halva nöjet med bilhobby är att skruva själv, det och så lär man sig om sin bil och det skadar ju aldrig. Dock kan jag säga efter dessa mekar äventyr att jag inte är någon stor fantast av Porsches egen workshop manual

Senast redigerat av Jagge (24 januari 2015)

Saab 9-5 2.3t "Aero Biopower Wannabe" (2000)
Saab 900 2.3 SET "Monstret" (1998)
prosty Rackeltrimmare
24 januari 2015 · 62 Inlägg

Nej vad jag har läst och förstått verkar det inte vara så superavancerat, är det trångt är det "bara" lyfta ner motorn, som du säkert gör bra mycket snabbare nästa gång. Skitskoj projekt iaf. Följer det intensivt så ut i garaget med dig pojka smile

..::prosty::..
94 Supra LHD Eurospec 6-Speed
Black/Black
Jagge
24 januari 2015 · 33 Inlägg

Är ju desvärre ute på jobb fram tills i mitten på Februari, men när jag kommer hem igen så kommer projektet att ta fart igen.

Som du nämner så är det inte jätte avancerat, vissa saker som satt/sitter dock som berget.
Men efter att ha fåt loss det nu så ska det nog lossna lättare nästa gång det beger sig, och övning ger ju färdighet. Jag tror absolut det är möjligt att plocka ner motor och växellåda på dessa bilar på en eftermiddag när man fått lite rutin.

Kul med lite följare och kommentarer, det ger en bra med energi för att fortsätta nästa gång jag är hemma smile

Ska börja bygga på bränslesystemet när jag är klar med motorn och växellådan

Saab 9-5 2.3t "Aero Biopower Wannabe" (2000)
Saab 900 2.3 SET "Monstret" (1998)
Jagge
4 mars 2015 · 33 Inlägg

Ok nu har man varit hemma nästan en vecka så självklart har det blivit några dagar i garaget, så här kommer ett gäng bilder med updateringar.


Här är motor och växellåda äntligen ur bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7098/7098-ac57334722b45ac5874d437440490d53.jpg

Det blev dock en kortvarig framgång, när jag skulle börja sära på lådan från motorn så kom den bara ut en liten bit och satt sen fast som berget.
Det visade sig vara kopplingsgaffeln som satt fast mot urtrampningslagret, aja hur som så orkade jag inte bråka vidare med det så det fick bli till att retirerea hem och fundera ut nya strategier.

Ny dag med nya bravader jag hittade en guide på man får loss kopplingsgaffeln, det hela var egentligen rätt simpelt.
På vänster sida av lådan så tsr man bort en täckplåt. Innanför där sitt en låsning med m6 skruv, när man tagit bort låsningen var det bara att gänga i skruven i kopplingsgaffelns axel och sen dra rakt ut.
Det syns inte så bra på denna bild, men det var här den satt iaf
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7098/7098-4a84776f40124975ef376702390b1e4e.jpg

Här är växellådan loss
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7098/7098-1c086538c4d66362b5eac64e96bf7a90.jpg

Nu är det dags att ge sig på kopplingen, när jag lossade på skruvarna till tryckplattan så regnade det här dammet ned. Rätt tydligt tecken på en sliten koppling, vilket senare visade sig vara helt riktigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7098/7098-d18faccd2e80d74e96ee7690a1875978.jpg

Sliten lamell
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7098/7098-5a2978a7b4bef3461400ec93b3889711.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7098/7098-f3dce3a9968a662d3e9e7ab728bc9787.jpg

Svänghjulet som var helt ok enligt enligt min garage guru smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7098/7098-bc846e1ec7d1189b1d2160f3019fe827.jpg

Dagen avslutades med att skruva loss spridarna, som nu är ivägskickade till Nordictuning för flödesuppgradering samt matchning. Tyvär så tog jag inga bilder på själva demonteringen, men jag lovar att ta dessto fler när jag skruvar tillbaka dem.
https://www1.garaget.org/gallery/images/8/7098/7098-cc9157c8544ed86e493ebeb972323671.jpg

Saab 9-5 2.3t "Aero Biopower Wannabe" (2000)
Saab 900 2.3 SET "Monstret" (1998)
Jagge
14 mars 2015 · 33 Inlägg

Ok vad har hänt den senaste tiden, jag har fått tillbaka de uppgraderade spridarna och monterat dem.
Jag har även monterat den uppgraderade retainern för 2:ans växel, jag hade tidigare problem med att 2:an kunde hoppa ur vid kraftig motorbroms.

Jag har även monterat ihop det nya urtrampningslagret med den nya tryckplatten

Saab 900 2.3 SET "Monstret" (1998)
Saab 9-5 2.3t "Aero Biopower Wannabe" (2000)
Dr_struts
14 mars 2015 · 1 861 Inlägg

Jagge skrev:
Ok vad har hänt den senaste tiden, jag har fått tillbaka de uppgraderade spridarna och monterat dem.
Jag har även monterat den uppgraderade retainern för 2:ans växel, jag hade tidigare problem med att 2:an kunde hoppa ur vid kraftig motorbroms.

Jag har även monterat ihop det nya urtrampningslagret med den nya tryckplatten

Ja fan det blev en trevlig mek kväll! Snart ska vi stånka upp skiten igen!

Ford Sierra GT "Tredje gången gillt" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang