VW Caddy -06. Bruksskåpet börjar spåra ur..

Min tänkta slit och släng bil, en Volkswagen Caddy 1.9TDI från 2006 spårade så smått ur redan efter några veckor. Man lär ju trivas med bilen :)
  • 511 Följare
  • 567 029 Visningar
  • Uppdaterades senast 19 november 2018
Jonta
31 december 2015 · 463 Inlägg

golf666 skrev:
Vilken skillnad mot original caddyns urtråkiga interiör big_smile

Haha ja de är ju bedrövligt tråkiga original, tur det går att lösa 😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Audi 200 5T "Barndomsdrömmen" (1982)
Volkswagen Caddy 1.9 TDI "Bruksskåpet" (2006)
Volkswagen Transporter T5 "Campern" (2013)
Jonta
1 januari 2016 · 463 Inlägg

Nisse_R skrev:
Nu är det väl bara väggen bakom stolarna kvar å byta wink Bytte den väggen i min Caddy och vilken skillnad det blev på ljudet från skåpet. Har en Caddy från -05 och köpte en vägg från en -12 blev också snyggare när man slapp plastgallret smile

Skulle också vilja ha orken att fixa upp den som du gör men när man öppnar dörrarna till skåpet å ser allt skrot man kör omkring med efter grusvägarna så är jag glad att jag inte köpte en ny Caddy när jag köpte denna.

Mvh Nisse

Mellanväggen ska bytas när jag väl kommer över en fin, helst vill jag ha en från Rally X edition men de är inte så lätt att hitta. Sen planerar jag att byta instrumentbräda till en från Touran innan jag har det som jag vill ha det.

Kör mycket skrot och skit i min också, så tanken va ju egentligen att bara låta den va. Men jag kan liksom inte låta bli och stod inte ut med en sliten ful bil 😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
3 januari 2016 · 463 Inlägg

Saneringa skrev:
Ska se om jag ser nån Caddy Cross på gatorna som jag kan trycka till lite lagomt med lastbilen på jobbet så du kan köpa mellanväggen på skroten! wink

Det vore ju synd om du skulle tappa farten efter att ha kommit igång igen!

Caddy Cross behöver du inte bry dig om, de är Rally X jag vill ha. De är kolfibervägg på dom. Eller iallafall kolfiberlook 😊

Fraden skrev:
Jag gillar din bil så mycket, så att jag gick köpte mig en 05:ans Caddy i Fredags!
Blev lite inspirerad och beställde en SPH-DA120 jag också.

Dock tänker jag inte ta ut svängarna lika mycket som du har gjort med din (även om jag dock skulle vilja det).

Kul att höra att man inspirerar 👍👍

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
3 januari 2016 · 463 Inlägg

SpendeX skrev:
Carrera cup från 09 har också kolfiberlook på mellanväggen smile

Ja, jag tror Rally X är efterträdaren till Carrera Cup så de kan nog stämma 😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
3 januari 2016 · 463 Inlägg

Fraden skrev:
Jag sitter här och letar efter nya vred till ACn, då mina är riktigt fula och den ena har spruckit.
Finns en hel del olika  modeller/infästningar att välja på. Vilken handlare var det du köpte av?

Sök bara på "Air con knobs caddy" på EBay så hittar du. Tror de ska vara samma på alla utom de nyare med elektronisk AC.

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
23 januari 2016 · 463 Inlägg

Fraden skrev:
Jag var fått hem lite leksaker till min caddy.
Bl.a. Det här kittet som jag beställde: http://www.retrofication.co.uk/mk3TAfrontrearkit.html
Jag valde varianten där man får svetsa på bakaxeln istället för den andra varianten.

Ska givetvis byta fjäderbenslagringen också.
Var det SKF VKDA 35122 T som du köpte?
Kit till 2st sidor?

Hur gjorde du med stagen fram till krängningshämmaren?

Härligt, snart en till låg Caddy alltså smile

Minns inte artikelnummer på fjäderbenslagren. Köpte dom dock styck och inte ett par. Köpte på BDS.

Krängningshämmarstaget på ena sidan funka, de andra sitter lite skumt men funkar. Tänkte sänka lite till nu till våren och då kommer jag korta dom något samt vrida ett.

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
24 januari 2016 · 463 Inlägg

Nu är bilen tvättad och parkerad i garaget för ett tag, dags för hellack samt lite modifieringar 😊

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-cd381bb109fdd1e02928f6999fea3141_large.jpg

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
25 januari 2016 · 463 Inlägg

Kommer bli vissa likheter, helt klart. Denna ser dock ut att ha luftfjädring. Vilket fall lägre än vad min är 😊

Småsaker egentligen, en gammal  skada på vänster sida ska riktas men sen blir de valsa ut skärmarna lite bak, bygga om bakdörrar, montera vingen, lacka alla handtag vita samt nya faceliftbskljus. Kollar även på att bygga om bakstöten, men de ligger sist på prio listan 😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
26 januari 2016 · 463 Inlägg

Fraden skrev:

Jonta skrev:
Härligt, snart en till låg Caddy alltså smile

Minns inte artikelnummer på fjäderbenslagren. Köpte dom dock styck och inte ett par. Köpte på BDS.

Krängningshämmarstaget på ena sidan funka, de andra sitter lite skumt men funkar. Tänkte sänka lite till nu till våren och då kommer jag korta dom något samt vrida ett.

Nja, har inget garage att greja i. Så jag får vänta tills jag kan ligga på backen och svetsa.
Såg att bla, Just Caddys har korta stag att köpa som man själv kan justera: http://www.retrofication.co.uk/MK3Caddydroplinks.html
Ingen svår sak egentligen att bygga själv.
Bara ett gängat rör och leder längst ut.
Kanske finns några "p-ändar" som passar från någon bil.

Annars får man väl ta fram vinkelslipen och kapa (korta ner dom), för att sedan svetsa ihop dom stagen som sitter där i dag.

Har kört kortade med justering som du länkade på en Audi A3. De funkade bra, fast tycker de går lika bra att bygga om 😊

Eliiaasson skrev:
Lägg igen halvmånen på huven och kör emblemlöst! smile

Då lär man plasta egen grill också, för de finns inte att köpa nå emblemlösa till dessa. Men jag va inne på att platsa ihop och göra en egen grill fram till jag såg en Caddy som hade gjort så, tyckte de såg lite skumt ut så jag hoppar nog över det och behåller emblemet.

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
27 januari 2016 · 463 Inlägg

Lite mycket jobb just nu, men han iallafall få lite gjort igår.
Fronten av, bakstöt lossad, bilen höjd bak för att komma in i lackboxen.
Bakskärmarna blev utvaldade några millimeter samt bakdörrarna rensade på el och prylar. Redo att lyftas av och modifieras 😊

Några kanske undrar över dekalen, gör bara lite reklam för kompisens Gokart Arena såhär på vinterhalvåret när bilen ändå mest är skitig och har tråkiga vinterhjul. Till våren när bilen ska vara fin igen åker den av 😊

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-db4f2a1052873a0c7d8014f7867f7ee7_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-86de2d9101b1d88a4e6103ac9d4bd933_large.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-5742936bb73b77a7b0058ef064901de8_large.jpg

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
27 januari 2016 · 463 Inlägg

mkjn2 skrev:
Ska bakdörrarna möjligtvis rensas på emblem och byggas om för att passa lilla skylten? wink

Har följt projektet sedan början ! bra jobbat smile

Kul att du hängt med ända från början 😊

Du har helt rätt angående bakdörrarna. Den högra ska bli av med VW märket (och dess försänkning) och vänsterdörren ska få smalare skyltuttag och bli av med bakrutetorkaren 😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
27 januari 2016 · 463 Inlägg

Montecarlo skrev:
Går det inte att fixa snyggare gångjärn till bakdörrarna som inte syns? Nu när du ändå håller på? smile inte funderat få helt släta dörrar och skylt i stötfångaren som på Golf osv.?

Finns ingen direkt smidig lösning, enklast är nog att byta till den stora bakluckan, den har dolda gångjärn. Den passar dock inte mig just nu eftersom bilen fortfarande är en arbetsbil.

Har sett släta dörrar på en Caddy utan skylt, men de såg fördjävligt ut 😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
27 januari 2016 · 463 Inlägg

SpendeX skrev:
Blir fint med rensade dörrar. Fundera på att kanske bygga för liten regskylt i stöten och lägga igen dörrarna helt?wink

Kolla kommentaren ovanför 😊
Jag tycker de ser fördjävligt ut på Caddy, så nej 😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
28 januari 2016 · 463 Inlägg

SpendeX skrev:

Jonta skrev:

SpendeX skrev:
Blir fint med rensade dörrar. Fundera på att kanske bygga för liten regskylt i stöten och lägga igen dörrarna helt?wink

Kolla kommentaren ovanför 😊
Jag tycker de ser fördjävligt ut på Caddy, så nej 😊

Haha missade den kommentaren, Sorry smile

Smaken är väl som man brukar säga big_smile kommer bli grymmt hur som helst!

Hehe, ja men de är lätt att missa. Jag förlåter dig 😊
Jag tycker dock de är snyggt på exempelvis Golf, men på just Caddy tycker jag inte de blir nå bra 😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
31 januari 2016 · 463 Inlägg

Tompa skrev:
Jag var inne på T5 GP delar inpassade i stöten bak.Men nu finns "den" att köpa.På dom nya är det ett veck och reflexer.Lättare att köpa en sån smile

Ja, en nyare Caddy bakstöt är ett alternativ om man vill göra det enkelt för sig, eller eventuellt iallafall till att börja med 😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
3 februari 2016 · 463 Inlägg

Fraden skrev:
Läste lite om dessa bakljus igår på caddy2k.
Riktigt tjusiga.
Har du VCDS? Måste tydligen koda så det inte sätts en felkod om jag minns rätt.

Fraden skrev:
Här är länken jag tänkte på:

2016 caddy rear lights (här står vad som behövs kopplas om du ej ser länken så hör av dig så grejar jag en skärmbild).
http://www.caddy2k.com/forum/viewtopic.php?t=25113

En till nyttig tråd om ämnet.
The NEW retrofit thread
http://www.caddy2k.com/forum/viewtopic.php?t=23729

Glöm vad jag svamlade om VCDS.

För att få det att funka är de bara att byta lite plats på kablar vad jag förstått, de är ju trots allt glödlampor fortfarande. Men vi får se hur de blir med lampvarningen, blir ju lite annorlunda med dimljus och backljus.
Tar tag i det när bilen är tillbaka från lack, har VCDS om de skulle krävas iallafall 😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
6 februari 2016 · 463 Inlägg

Fraden skrev:
Går tydligen att "bygla bort" lampvarningen enligt caddy2k.
Det grejar du garanterat smile

Ja, de ordnar sig 😊

sylen skrev:

Jonta skrev:

Tompa skrev:
Jag var inne på T5 GP delar inpassade i stöten bak.Men nu finns "den" att köpa.På dom nya är det ett veck och reflexer.Lättare att köpa en sån smile

Ja, en nyare Caddy bakstöt är ett alternativ om man vill göra det enkelt för sig, eller eventuellt iallafall till att börja med 😊

Men john vill inte göra det enkellt. John vill ha nå eget 👍

Haha, nej de blir ju inte alltid som man vill då 😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
10 februari 2016 · 463 Inlägg

Lite influensa har vart på besök, så bilen har inte kommit iväg till lacken än. Men nu rullar de iallafall på igen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-d5d7b6138a11659ea4dea68c43fb858b_large.jpg

Fanns en gammal skada på vänster sida som va uppspacklad. Den har nu vårt garages plåt och lack kung tagit sig an och riktat upp. Lite slipning och spackling som återstår bara. Bilen är även höjd både fram och bak för att ta sig in i boxen. Dörrarna blir de sista som åker av för att slippa fylla HELA bilen med slipdam.

https://www1.garaget.org/gallery/images/1/508/508-33bf77cb0236a76195c9e982d2c2e669_large.jpg

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Jonta
11 februari 2016 · 463 Inlägg

Tegheim skrev:
Lätt avundsjuk... min svarta skulle behöva en omgång originallack igen.

Blir ju lätt slutet med åren, min lack var hemsk. Men nu ser jag fram emot lite ny färg 👍

SpendeX skrev:
Mmmm mums! Hinner du klart till sommaren? wink

Jadå, vet inte riktigt hur lång tid lackaren behöver på sig, men till våren ska den va på vägarna ingen 😊

// John Fahlström | JF Motor
Instagram: johnsgarage82
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang