MSD, vad för kablar?

XeptiQ Whatever :)
8 januari 2015 · 1 652 Inlägg

Tja, har googlat på detta hittar ingen svensk försäljare som har eller kan rekommendera tändkablar till ett MSD..
Läste någonstans att det inte skulle funka med original eller liknande kablar för de skulle "smälta" så, nu som har kört med MSD, vad kör ni med?

Mvh

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Nordic_Drivers
8 januari 2015 · 349 Inlägg

Jag undrar samma sak faktiskt. Det står att man inte får använda "Solid core spark plug wires". Men hur vet att man att det inte är "Solid core"?

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
Glesmark
8 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Korrekt, tändkablarna smälter och svetsar fast stiften i toppen.
Du bör använda kablar enbart från MSD Evorp Corporation  för bästa funktion, dom svetsar inte.

XeptiQ Whatever :)
8 januari 2015 · 1 652 Inlägg

Glesmark skrev:
Korrekt, tändkablarna smälter och svetsar fast stiften i toppen.
Du bör använda kablar enbart från MSD Evorp Corporation  för bästa funktion, dom svetsar inte.

Ja precis. men har kollat på MSD sida i USA, inget svar av dom ännu, så kollar här...

Är ju surt att köpa nytt här, för 4-500 kr och så smälter skiten på sekunden big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
XeptiQ Whatever :)
8 januari 2015 · 1 652 Inlägg

Vet ej om länken funkar men har ju här,
http://www.msdignition.com/info.aspx?ta … ;taxid2=44
Frågan är vilken "socket" man ska gå på ?

Sen vet jag ju inte heller om vanliga NGK stift funkar bra till MSD ? Om det ska vara speciella där med?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
XeptiQ Whatever :)
8 januari 2015 · 1 652 Inlägg

Tanso skrev:
Jag undrar samma sak faktiskt. Det står att man inte får använda "Solid core spark plug wires". Men hur vet att man att det inte är "Solid core"?

Finns ju på deras sida vet jag, men socket är en fråga med. Sen har dom ju stift framtagna just för deras system så vet inte om bosch eller ngk kommer klara om inte tändkablarna inte gör det.
Sen funderar jag även på hur de blir med rotor och fördelarlock, smälter de också tro?

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Glesmark
8 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Hehe jag va lite ironiskt, inga prylar kommer smälta.
Dom gamla tändkablarna har en solid kopparkärna/ledare, de har högre resistans än nya och alstrar störningar vilket kan få känsliga saker att balla ut.

Jag tror att Biltemas blå silikontändkablar skulle göra jobbet utan problem, har bara hört gott om dom av folk som använder dom på turbobilar. Titta runt lite på nätet, några av folket på sävarturbo har testat dom, de e någon där som kör 2.7 bar laddtryck med biltemas blå utan varesig överslag eller misständningar.
Ta med din tändspole och fördelarlock till Biltema och testa så du får rätt anslutning, bör vara enkelt.
Såg att dom rear tändkablarna för 10-12kr st just nu, inte mycket att bråka om.

XeptiQ Whatever :)
8 januari 2015 · 1 652 Inlägg

Glesmark skrev:
Hehe jag va lite ironiskt, inga prylar kommer smälta.
Dom gamla tändkablarna har en solid kopparkärna/ledare, de har högre resistans än nya och alstrar störningar vilket kan få känsliga saker att balla ut.

Jag tror att Biltemas blå silikontändkablar skulle göra jobbet utan problem, har bara hört gott om dom av folk som använder dom på turbobilar. Titta runt lite på nätet, några av folket på sävarturbo har testat dom, de e någon där som kör 2.7 bar laddtryck med biltemas blå utan varesig överslag eller misständningar.
Ta med din tändspole och fördelarlock till Biltema och testa så du får rätt anslutning, bör vara enkelt.
Såg att dom rear tändkablarna för 10-12kr st just nu, inte mycket att bråka om.

Hehe, okej. slog en pling till Hansen Racing för skojs skull. Och kan ju enbart köra med spolen inte tändboxen eftersom jag inte kan komma över fördelarlock till volvo för de har inget till dom bilarna. Så blir väl att bara köra med spolen, så får göra ett test och se smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Nordic_Drivers
8 januari 2015 · 349 Inlägg

XeptiQ skrev:

Glesmark skrev:
Hehe jag va lite ironiskt, inga prylar kommer smälta.
Dom gamla tändkablarna har en solid kopparkärna/ledare, de har högre resistans än nya och alstrar störningar vilket kan få känsliga saker att balla ut.

Jag tror att Biltemas blå silikontändkablar skulle göra jobbet utan problem, har bara hört gott om dom av folk som använder dom på turbobilar. Titta runt lite på nätet, några av folket på sävarturbo har testat dom, de e någon där som kör 2.7 bar laddtryck med biltemas blå utan varesig överslag eller misständningar.
Ta med din tändspole och fördelarlock till Biltema och testa så du får rätt anslutning, bör vara enkelt.
Såg att dom rear tändkablarna för 10-12kr st just nu, inte mycket att bråka om.

Hehe, okej. slog en pling till Hansen Racing för skojs skull. Och kan ju enbart köra med spolen inte tändboxen eftersom jag inte kan komma över fördelarlock till volvo för de har inget till dom bilarna. Så blir väl att bara köra med spolen, så får göra ett test och se smile

Hmm du behöver väl ändo inget speciellt fördelarlock?

http://www.alexroy.net/MSDschem.jpg

Kika gärna in vårt Gulf-inspirerade Porsche 924 projekt :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=289782
BMW M3 E46 "M Performance" (2001)
Glesmark
8 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Jag förstår inte heller riktigt varför du behöver nytt fördelarlock, men sen har jag aldrig hållt på med just MSD heller. Sitter det några kablar på deras egna rotorlock som man måste ha till msd-boxen?

Vad gör boxen? Ändrar den tändningen, läser den laddtryck, går den att ställa in?

XeptiQ Whatever :)
8 januari 2015 · 1 652 Inlägg

Tanso skrev:

XeptiQ skrev:

Glesmark skrev:
Hehe jag va lite ironiskt, inga prylar kommer smälta.
Dom gamla tändkablarna har en solid kopparkärna/ledare, de har högre resistans än nya och alstrar störningar vilket kan få känsliga saker att balla ut.

Jag tror att Biltemas blå silikontändkablar skulle göra jobbet utan problem, har bara hört gott om dom av folk som använder dom på turbobilar. Titta runt lite på nätet, några av folket på sävarturbo har testat dom, de e någon där som kör 2.7 bar laddtryck med biltemas blå utan varesig överslag eller misständningar.
Ta med din tändspole och fördelarlock till Biltema och testa så du får rätt anslutning, bör vara enkelt.
Såg att dom rear tändkablarna för 10-12kr st just nu, inte mycket att bråka om.

Hehe, okej. slog en pling till Hansen Racing för skojs skull. Och kan ju enbart köra med spolen inte tändboxen eftersom jag inte kan komma över fördelarlock till volvo för de har inget till dom bilarna. Så blir väl att bara köra med spolen, så får göra ett test och se smile

Hmm du behöver väl ändo inget speciellt fördelarlock?

http://www.alexroy.net/MSDschem.jpg

Hmm okej låter ännu bättre, men spelar de någon roll hur man kopplar in till fördelaren? jag har ju i dag toppmonterad , blir de samma inkoppling då? El är inte min starka sida.

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
XeptiQ Whatever :)
8 januari 2015 · 1 652 Inlägg

Glesmark skrev:
Jag förstår inte heller riktigt varför du behöver nytt fördelarlock, men sen har jag aldrig hållt på med just MSD heller. Sitter det några kablar på deras egna rotorlock som man måste ha till msd-boxen?

Vad gör boxen? Ändrar den tändningen, läser den laddtryck, går den att ställa in?

Nej, grejen är att jag kanske bara har snöat in mig på en sak och inte tänker utanför "lådan".. Men MSD har ju så att man kan koppla in allt, du kan ju styra tändningen på ett annat sätt med boxen inkopplad..
så tex ser en fördelare från dom ut så här:
http://www.msdperformance.com/Products/ … 92-95.aspx

För volvo finns de inget till , inte så konstigt heller  smile Men finns sjukt grymma personer som kopplar in sånt här ändå men jag vet bara inte hur smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Glesmark
8 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Du kan väl bara koppla in den på ett sätt? Matning från spolen, och sen ut till stiften.
Är tändningsföljden 1342 på din bil så kopplar du bara 1 3 4 2, sen är det bara att vrida på nyckeln.

XeptiQ Whatever :)
8 januari 2015 · 1 652 Inlägg

Glesmark skrev:
Du kan väl bara koppla in den på ett sätt? Matning från spolen, och sen ut till stiften.
Är tändningsföljden 1342 på din bil så kopplar du bara 1 3 4 2, sen är det bara att vrida på nyckeln.

Jo, så mycket är jag allt med, men Volvos fördelarlock har inte kabel som går ut med kontakt ellerhur? Den har ju bara för spole samt till tändstiften sen är de inget mer..
Som på länken jag posta i förra inlägget. Jag vet ju inte hur de har gjort med kablar i fördelarlocket? För vanligt på volvo är de ju bara att skruva fast locket och sätta efter tändföljden 1342..
Men som sagt jag kanske är helt ute och cyklar big_smile
Så har ser ju mitt fördelarlock ut http://img.skruvat.com/images/50/28436788/28436788_0.jpg
Hur kopplar jag in de locket till MSD boxen med kontaktstycket? har ju bara för spolen samt 4 stift.

Senast redigerat av XeptiQ (8 januari 2015)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Glesmark
8 januari 2015 · 1 938 Inlägg

Det står ganska klart och tydligt där att det sitter en tändlägesgivare i det fördelarlocket, av halltyp, vanligtvis 3 eller 4 kablar beroende på om den är skärmad eller ej. Frågan är vad resten är till, kanske är Honda-specifikt snarare än att MSD kräver dom kablarna.
Har du givare till kamaxeln så sitter den någon annanstans i så fall, eller så finns det ingen.

Vet hur en fördelare fungerar, men inte MSD om det nu är så special.
Har du anslutning på din box som det står distributor eller liknande på?
Har du inte det så behöver den inte kablar till fördelaren.
Ring Hansen och fråga vad som går genom dom kablarna om det finns anslutning för dom.

XeptiQ Whatever :)
8 januari 2015 · 1 652 Inlägg

Glesmark skrev:
Det står ganska klart och tydligt där att det sitter en tändlägesgivare i det fördelarlocket, av halltyp, vanligtvis 3 eller 4 kablar beroende på om den är skärmad eller ej. Frågan är vad resten är till, kanske är Honda-specifikt snarare än att MSD kräver dom kablarna.
Har du givare till kamaxeln så sitter den någon annanstans i så fall, eller så finns det ingen.

Vet hur en fördelare fungerar, men inte MSD om det nu är så special.
Har du anslutning på din box som det står distributor eller liknande på?
Har du inte det så behöver den inte kablar till fördelaren.
Ring Hansen och fråga vad som går genom dom kablarna om det finns anslutning för dom.

Står inget på själva boxen att den är till ditributor vart jag kan se.
har läst lite i manualen och kollat lite, och jag har tittat på fel box, ( skäms lite ) Den boxen jag har är 6A, alltså ej distributor, det är 6AL som är de.. Men då ska de bara va att koppla rätt in smile
Men ser i lådan att jag har kablage till att koppla in till distributor om jag köper till lite små prylar, men de behövs ju inte då smile

Haha fan vad pinsamt allt blev.. sry smile

Senast redigerat av XeptiQ (8 januari 2015)

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser
Volvo V70III- SUMMUM "Rexxen" (2008)
Volvo 940 Turbo "Projekt bygge" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang