Seat Leon Cupra R, enklare styling och uppfräschning

Cupra_
21 juni 2017 ·

Dags för en tråkig uppdatering, men ändå en uppdatering.

Blåa faran har stått i 3 veckor, men idag tog jag den till jobbet för att den skulle få rulla lite. Hörde ett misstänkt ljud från höger bak i en kurva men viftade bort det.

Kom till jobbet, nu lät det illa.
Hissade upp bilen och började kolla efter dåliga bussningar, eller något som eventuellt var glapp..


Jodå, hjullagret höger bak var duktigt glapp. Hjulet vickade nästan en centimeter.
Satte rull på hjulet med handen och konstaterade att visst var det lagret..

Kul, köra 4,5mil med ett lager som skär när som.. Men kom hem i alla fall, så nu får den stå och skämmas tills jag fått hem ett nytt nav med lager.. Jippi.

Tobzter
21 juni 2017 · 3 145 Inlägg

Den bli ju grinig på dig när den får stå hela tiden smile
Får köpa nå roligt till den wink

Dodge Charger SE "Magnum 440" (1972)
Rickard-v
21 juni 2017 · 2 665 Inlägg

Cupra_ skrev:
Dags för en tråkig uppdatering, men ändå en uppdatering.

Blåa faran har stått i 3 veckor, men idag tog jag den till jobbet för att den skulle få rulla lite. Hörde ett misstänkt ljud från höger bak i en kurva men viftade bort det.

Kom till jobbet, nu lät det illa.
Hissade upp bilen och började kolla efter dåliga bussningar, eller något som eventuellt var glapp..


Jodå, hjullagret höger bak var duktigt glapp. Hjulet vickade nästan en centimeter.
Satte rull på hjulet med handen och konstaterade att visst var det lagret..

Kul, köra 4,5mil med ett lager som skär när som.. Men kom hem i alla fall, så nu får den stå och skämmas tills jag fått hem ett nytt nav med lager.. Jippi.

Ajdå. Hur många mil har den rullat?

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Cupra_
21 juni 2017 ·

Rickard-v skrev:

Cupra_ skrev:
Dags för en tråkig uppdatering, men ändå en uppdatering.

Blåa faran har stått i 3 veckor, men idag tog jag den till jobbet för att den skulle få rulla lite. Hörde ett misstänkt ljud från höger bak i en kurva men viftade bort det.

Kom till jobbet, nu lät det illa.
Hissade upp bilen och började kolla efter dåliga bussningar, eller något som eventuellt var glapp..


Jodå, hjullagret höger bak var duktigt glapp. Hjulet vickade nästan en centimeter.
Satte rull på hjulet med handen och konstaterade att visst var det lagret..

Kul, köra 4,5mil med ett lager som skär när som.. Men kom hem i alla fall, så nu får den stå och skämmas tills jag fått hem ett nytt nav med lager.. Jippi.

Ajdå. Hur många mil har den rullat?

Ganska exakt 7000. Fantastisk vag-kvalite smile

Cupra_
21 juni 2017 ·

Tobzter skrev:
Den bli ju grinig på dig när den får stå hela tiden smile
Får köpa nå roligt till den wink

Den ska enbart vara tacksam, den får stå under tak.. Och sköter han sig så blir det ett nytt lager nästa vecka smile

Rickard-v
22 juni 2017 · 2 665 Inlägg

Det är ju riktigt illa.
Jag bytte lager på min S3 den har gått 19. Men det var inte orsaken till missljud. Men nya framlager har jag smile

Senast redigerat av Rickard-v (22 juni 2017)

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Cupra_
22 juni 2017 ·

Rickard-v skrev:
Det är ju riktigt illa.
Jag bytte lager på min S3 den har gått 19. Men det var inte orsaken till missljud. Men nya framlager har jag smile

Okej.. Jag fick byta vid 8k mil fram på min gamla bmw också..

Cupra_
24 juni 2017 ·

Meckade loss mitt gamla risiga hjullager idag så jag kunde mäta och beställa ett nytt.

Det var kapitalt skitslut tongue

https://youtu.be/UoCoVmWlsJA

Det var iaf 30mm axel/centrumhål i lagret.
Fick bli ett SKF från Tyskland för 650 spänn.
Ringde runt och kollade lite innan. VAG skulle ha 2600, autoexperten 1700 (också skf).

Borde komma i veckan smile


Det var så pass slut så lagerbanan trillade ur när man tog väck bulten tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-4ef624f4e5958982d9107608d037a646.jpg

Senast redigerat av Cupra_ (24 juni 2017)

Rickard-v
25 juni 2017 · 2 665 Inlägg

Fan vad illa.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Cupra_
26 juni 2017 ·

Rickard-v skrev:
Fan vad illa.

Japp..

Nu är två lager på väg, beställda och skickade från Tyskland smile
Tänkte att jag byter båda så man vet att det är schysst. Slipper man tänka på det, men kan ge mig f-n på att ett framhjulslager är på g.

Sen beställde jag även mer bromsoksfärg från foliatec..
Bakoken har fått stryk av saltet i vintras och blivit fula, och eftersom bilen bara ska gå sommar nu så kan jag passa på att snygga till dem när jag ändå måste riva allt smile

Senast redigerat av Cupra_ (26 juni 2017)

Cupra_
29 juni 2017 ·

Idag kom lagret på posten.

Ser ut att vara rätt i alla fall tongue Nä jag har kollat så det ska vara rätt.
Imorgon blir det montering, gick upp 04.30 idag så orkar inte ta tag i det nu.

Sedan har jag varit och köpt en momentnyckel, då det tydligen är viktigt att lagren dras rätt exakt.
Jag har ingen aning om hur mycket 180Nm plus 180grader "känns" att dra, så jag ville vara på den säkra sidan, och en momentnyckel kan man alltid ha användning av senare smile

hyrbil Självutnämnd chipskonnässör
30 juni 2017 · 2 571 Inlägg

Jag har dragit ut på köpet av momentnyckel så otroligt länge. Det känns som en förbaskat trist utgift även fast jag vet att man definitivt kommer ha användning för den många gånger... Jag kanske också behöver ett "måste-läge" för att få tummen ur.. big_smile

Tada.wav
Volvo V90 T5 R-Design "Harriet - OEM Plus" (2018)
Cupra_
30 juni 2017 ·

hyrbil skrev:
Jag har dragit ut på köpet av momentnyckel så otroligt länge. Det känns som en förbaskat trist utgift även fast jag vet att man definitivt kommer ha användning för den många gånger... Jag kanske också behöver ett "måste-läge" för att få tummen ur.. big_smile

Haha lite så jag har känt faktiskt.. Nu köpte jag inte någon värsting, men bättre än inget..

Cupra_
30 juni 2017 ·

Ikväll har jag fått ordning på hjullagren och lackat om lite bromsok smile

Väck med de gamla lagren och dit med de nya, gick smidigt..
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-d25c1e9d71a4e01846122f3193c75770.jpg



Tillbaka med bromsarna och dags att slipa bort kass färg och ärg..
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-9793a8e0253a3b2a4a39b6894dfee104.jpg




På med ny foliatec-färg smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-7929033f423de9d3e86d322ead7a352a.jpg





Hey presto!
Allt klart, blev både snyggare och bättre smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/107/106387/106387-3c0bfcbd8a13c7b9c5273bb53ab82325.jpg

Nu får den stå och torka något dygn, sedan är det fritt fram att gasa igen smile

Senast redigerat av Cupra_ (1 juli 2017)

Rickard-v
30 juni 2017 · 2 665 Inlägg

Bra jobbat. Blev riktigt bra med färgen.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
Cupra_
22 juli 2017 ·

Hej alla glada följare smile

Här händer det inte allt för mycket. Bilen rullar fint med de nya lagren och inga nya bekymmer har dykt upp.
Däremot har det hänt en hel del privata grejer, både när det gäller jobb och lite annat. Inget allvarligt, men kontentan är att jag aldrig kör med den här bilen. 4 gånger sedan 18:e maj, sen har den bara stått i carporten.

Jag har ju passaten och ibizan.. Sen är jag sugen på att göra ett nytt projekt med en helt ny bil någon gång nästa år eventuellt.

Så, jag vill tacka alla som följt mitt projekt, som har kommit med förslag och synpunkter eller som bara har kikat in för skoj skull. Nu är alltså detta projekt avslutat, och till råga på allt så är bilen numer till salu smile

team_larsson
23 juli 2017 · 239 Inlägg

Cupra_ skrev:
Hej alla glada följare smile

Här händer det inte allt för mycket. Bilen rullar fint med de nya lagren och inga nya bekymmer har dykt upp.
Däremot har det hänt en hel del privata grejer, både när det gäller jobb och lite annat. Inget allvarligt, men kontentan är att jag aldrig kör med den här bilen. 4 gånger sedan 18:e maj, sen har den bara stått i carporten.

Jag har ju passaten och ibizan.. Sen är jag sugen på att göra ett nytt projekt med en helt ny bil någon gång nästa år eventuellt.

Så, jag vill tacka alla som följt mitt projekt, som har kommit med förslag och synpunkter eller som bara har kikat in för skoj skull. Nu är alltså detta projekt avslutat, och till råga på allt så är bilen numer till salu smile

Jag tror att vi är många från denna tråden som kommer hoppa rätt in i ditt nya projekt. tycker du har gjort ett mycket bra jobb med cupran, och hoppas att den kommer till någon som är lika villig att ta hand om den som du! Önskar dig lycka till och hoppas att ditt nya projekt kommer snart big_smile

Seat leon cupra r -11
When the clutch drops.. the bullshit stops.
Djo
23 juli 2017 · 10 157 Inlägg

Hänger på det nya projektet sen smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Soulman
23 juli 2017 · 1 271 Inlägg

Cupra_ skrev:
Hej alla glada följare smile

Här händer det inte allt för mycket. Bilen rullar fint med de nya lagren och inga nya bekymmer har dykt upp.
Däremot har det hänt en hel del privata grejer, både när det gäller jobb och lite annat. Inget allvarligt, men kontentan är att jag aldrig kör med den här bilen. 4 gånger sedan 18:e maj, sen har den bara stått i carporten.

Jag har ju passaten och ibizan.. Sen är jag sugen på att göra ett nytt projekt med en helt ny bil någon gång nästa år eventuellt.

Så, jag vill tacka alla som följt mitt projekt, som har kommit med förslag och synpunkter eller som bara har kikat in för skoj skull. Nu är alltså detta projekt avslutat, och till råga på allt så är bilen numer till salu smile

Fick du ordning på den där lampövervakningen? Jag har fortfarande inte hittat nån annan möjlighet än att byta komfortstyrdonet eller använda något online-verktyg för programmeringen som hämtar rätt inställningar.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017
Cupra_
23 juli 2017 ·

Soulman skrev:

Cupra_ skrev:
Hej alla glada följare smile

Här händer det inte allt för mycket. Bilen rullar fint med de nya lagren och inga nya bekymmer har dykt upp.
Däremot har det hänt en hel del privata grejer, både när det gäller jobb och lite annat. Inget allvarligt, men kontentan är att jag aldrig kör med den här bilen. 4 gånger sedan 18:e maj, sen har den bara stått i carporten.

Jag har ju passaten och ibizan.. Sen är jag sugen på att göra ett nytt projekt med en helt ny bil någon gång nästa år eventuellt.

Så, jag vill tacka alla som följt mitt projekt, som har kommit med förslag och synpunkter eller som bara har kikat in för skoj skull. Nu är alltså detta projekt avslutat, och till råga på allt så är bilen numer till salu smile

Fick du ordning på den där lampövervakningen? Jag har fortfarande inte hittat nån annan möjlighet än att byta komfortstyrdonet eller använda något online-verktyg för programmeringen som hämtar rätt inställningar.

Nej, det är de lösningarna som finns tydligen. Nytt styrdon gick på 4500 och mjukvaran fick bara VW handskas med..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang