En tångampere mätare använder man normalt sätt för att mäta hur mycket någonting "förbrukar".
Det fungerar inte med någonting som "genererar". (Det är en ganska dyr grunka också, alla har inte tillgång till en.)
Ett problem som uppstår när man skall mäta strömen med en tångampere mätare är att mätaren inte drar någon ström.
Man måste slå på extra ljus, spela stereon på max, på med bakrute defrostern, fläkten på fullt och vindrutetorkarna på max m.m. Ändå kommer man inte i närheten av max, för en frisk generator. Det är liksom hela idén med dimensioneringen av generatorn, den skall klara av alla el-slukande prylar i bilen och lite där till.
Att mäta spänningen däremot säger en del om generatorns hälsa. Jag skulle svarat att den skall ge 13.8V, men så läste jag några inlägg lite högre upp, och insåg att "det har hänt lite grejer sedan finska vinter kriget". Så jag lämnar volt sifran öppen.
Men ta reda på vad den skall lämna för spänning (V) och kolla att det stämmer.
En tång ampere mätare behöver man inte för att konstatera att generatorn är deffekt.
Gör så här. Slå på tändningen, kolla att batteri symbolen lyser. När motorn inte går skall den lysa med tändningen påslagen, annars är lampan trasig. Starta. Med motorn på +2000rpm drar du på allt som drar el i bilen. Lyser batteri lampan? Eller ens glimrar lite, då är det fel på generatorn. Lampan börjar lysa när spänningen i batteriet (ca12V) är högre än spänningen som generatorn klara ge ut (+13,8V - OBS plusset.

). Generatorns spänning skall sjunka med ökat effekt uttag, det är helt normalt. Men sjunker den under batterispänningen, så tar du ström från batteriet, det är det lampan varnar för.