Felsökning stolsvärme mondeo 01

fgran
15 januari 2015 · 2 Inlägg

Hej
Stolsvärmen i förarstolen fungerar inte i en Ford Mondeo årsmodell 2001.
Är det någon som har en idé vad det kan vara som är fel och vart jag ska leta för att hitta det?

xXSammy
16 januari 2015 · 6 569 Inlägg

Får du spänning till kontakten? Får du spänning förbi den?

De/Dem
jaka54
16 januari 2015 · 5 718 Inlägg

Hej!
Erfarenhetsmässigt skulle jag vilja säga att det alltid värmetråden i antingen stolsittsen eller dynan som är av!
Det är ganska lätt att fixa detta då  värmetrådarna går att mjuklöda ihop.
Jag har gjort denna reparation på flera stolar, samtliga Audi 100, och det enda man måste göra är att ta skruva isär stolen och ta bort klädseln (Klädseln på Audi stolarna sitter fast med tvärgående ståltrådar som i sin tur hålls med små stålmälor) så ser man lätt där värmetråden gått av då där finns ett brännmärke i stoppningen.
Att ta isär en stol kan i första ögonblicket verka svårt men har man gjort det några gånger så är det mycket lätt.
Stålmälorna ersätter man vid ihopsättningen med små buntband

Senast redigerat av jaka54 (16 januari 2015)

fgran
18 januari 2015 · 2 Inlägg

Hej
Jag har varit vid bilen idag och mätt och det finns spänning fram till kontakten och förbi den. När jag mätte på kontakterna under förarstolen så fick den ena kontakten 12V och den andra 0V men när jag mätte under passagerarstolen fick den ena 12V och den andra 5V. Stolsvärmen fungerar i passagerarstolen.
Är det då en kabel som är trasig mellan knappen och stolen på förarsidan?

ablim Däcksman
18 januari 2015 · 18 Inlägg

Kan inte svara direkt på din fråga, men en klassiker är att värmetråden går av när man ska sträcka sig in i bilen efter något som ligger på passagerarsidan, och då sätter knäet i förarstolen, varvid värmetråden spänns så mycket att den går av. Alltså: sätt ALDRIG knäet i stolsdynan. Använd arslet.

MVH
Albin

xXSammy
18 januari 2015 · 6 569 Inlägg

Vilken färg har kabeln du får 5V på? Kan skicka på kopplingsschemat..

Passa på skifta knapparna så kan du utesluta sånt. smile

De/Dem
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang