Däcktryckssensorer TMPS problem på Mitsubishi Outlander. Hur cleara felkod?

togu
27 januari 2015 · 35 Inlägg

Har en ny Outlander plug-inhybrid. I höstas fick jag nya hjul med senaste Hakka 8 och även däcktryckssensorer. Allt monterat av Vianor. Så lågt allting väl men efter någon mil börjar däcktrycksvarningen att lysa i bilen.
Förvisso bara ett pipljud men irriterande text som kommer upp i färddatorn hela tiden.

Vianor har programmerat in sensorerna med deras programmeringsverktyg men de har inte gjort någon åtgärd på själva bilen. De hänsvisar sedan till Mitsubishiverkstad och de vill ha 4700 kr för att byta till deras egen originalsensor. Sjukt ovärt.

Måste gå att cleara felkoder själv via ODBII-kontakten tycker jag. Någon som vet? Jag har en enkel ODBII-läsare med app till telefonen. Kan jag fixa det själv, någon som vet?

Verkar för övrigt vara en omogen marknad detta med TPMS och ännu ett förhastat påfund från EU (ungefär som den idiotiska automatiska bakljusavstängningen på nya bilar...)

skanepiraten
27 januari 2015 · 466 Inlägg

Sverige har undantag på denna funktion så varför inte be dom *ta bort* det istället?

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
togu
27 januari 2015 · 35 Inlägg

skanepiraten skrev:
Sverige har undantag på denna funktion så varför inte be dom *ta bort* det istället?

Efterhandsmarknaden (=vinterdäck) är undantagen, ja. Men problemet är att jag vill inte betala Mitsubishi dyrt för att lämna in den på service. Dessutom vet jag, vis av tidigare erfarenhet från bilverkstäder, att det inte är säkert att de lyckas få bort felkoden.

Jag vill mer än gärna få bort tjafset från färddatorn. Har inget behov av att veta däcktryck, det kan jag kolla själv.
Så min fråga är alltså om det går att få bort själv och hur jag då gör?

skanepiraten
27 januari 2015 · 466 Inlägg

togu skrev:

skanepiraten skrev:
Sverige har undantag på denna funktion så varför inte be dom *ta bort* det istället?

Efterhandsmarknaden (=vinterdäck) är undantagen, ja. Men problemet är att jag vill inte betala Mitsubishi dyrt för att lämna in den på service. Dessutom vet jag, vis av tidigare erfarenhet från bilverkstäder, att det inte är säkert att de lyckas få bort felkoden.

Jag vill mer än gärna få bort tjafset från färddatorn. Har inget behov av att veta däcktryck, det kan jag kolla själv.
Så min fråga är alltså om det går att få bort själv och hur jag då gör?

Ne alla former av däck tongue
Sverige har valt att inte införa kravet på TPMS i de nationella regler som tar över när fordonet tagits i bruk.
https://www.transportstyrelsen.se/Vag/F … ngssystem/

Tror det är tyärr verkstaden som sköter detta men bara be dom koppla bort det och jag har själv en volvo som det är bortkopplat direkt vid leverans cool

Senast redigerat av skanepiraten (27 januari 2015)

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
skanepiraten
27 januari 2015 · 466 Inlägg

Berätta gärna sen hur det gick smile

Mvh

Volvo 740 TIC "Jenny" (1986)
FLindgren
27 januari 2015 · 5 089 Inlägg

Har du betalat vianor för en uppsättning sensorer som ska funka så är det deras problem att fixa det. Dom får vända sig till sin leverantör eller dom får köpa av Mitsubishi så det funkar för dig.

\Lindgren
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
togu
28 januari 2015 · 35 Inlägg

Nu har jag anslutit ODB2-adaptern och tittat efter felkoder. Inga finns. Om det sedan beror på att det verkligen inte finns, att datan inte kommer ut till CAN-bussen eller om de finns men inte syns med annat än Mitsubishis egna serviceprogramvara kan jag inte svara på, kan för lite om CAN-bus.

Mitsubishi vill i alla fall ha 4700 kr för att stoppa in deras egna sensorer vilket jag naturligtvis inte överväger. Vid nästa service tänkte jag försöka be dem koppla ur funktionen mjukvarumässigt, om det går, såvida jag inte hittar någon hemmahackare på nätet som gjort det själv.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang