5752
Sök

Få färg på tv skärmen

Svindåre
1 433 Inlägg
9 december 2006
Trådstartare
hej!
har  köpt en tvout kabel som ja har satt in och har fått över bilden på tvn, men färgen vill sej inte... bara svartvitt på tvn. har ett nvidia grafikkort

Vad ska jag göra för att få färg?

Ps jag har haft tvn till detta förut å då vart det färg
Senast redigerat av ErskPersk (9 december 2006)

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 december 2006
Gå in på "inställningar" och sen "avancerat" under bildskärmsinställningar och sen den speciella grafikkortsfliken som finns där, prova sen de flesta inställningar, höll på som fan med mitt kort (dock ATI) men det är bara till att prova sig fram...

LYcka till för de e ett rent H-e tongue

1 207 Inlägg
10 december 2006
ErskPersk skrev:
hej!
har  köpt en tvout kabel som ja har satt in och har fått över bilden på tvn, men färgen vill sej inte... bara svartvitt på tvn. har ett nvidia grafikkort

Vad ska jag göra för att få färg?

Ps jag har haft tvn till detta förut å då vart det färg

Testa olika AV-kanaler på TVn. Jag höll på med detta en gång och var tvungen att byta scart ingång på TVn och därmed även fippla omkring med AV-kanalerna.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
10 december 2006
detta är ett vanligt problem. jag antar (av dina problem att döma) att du har en vanlig TV (analog) och ett grafikkort utan digital bild ut (DVI, HDMI). tror inte att du får det bättre om du inte skaffar bättre prylar. t.ex. har du en plattskärm med rätt ingångar så skulle jag köpt ett graikkort som klarar digital ut (kostar runt 600:-)

MVH Andreas

Edit: stavfel
Senast redigerat av Bullo (10 december 2006)

man lever bara en gång så lev väl!

8 921 Inlägg
10 december 2006
Bullo skrev:
detta är ett vanligt problem. jag antar (av dina problem att döma) att du har en vanlig TV (analog) och ett grafikkort utan digital bild ut (DVI, HDMI). tror inte att du får det bättre om du inte skaffar bättre prylar. t.ex. har du en plattskärm med rätt ingångar så skulle jag köpt ett graikkort som klarar digital ut (kostar runt 600:-)

MVH Andreas

Helt fel...klart att han kan få bild med sina grejer. Har ett crossfire system och kan se på film i en 20år gammal TV, så problemet för honom är snarare inställningar på grafikkortet.

Kolla så att du har senaste drivrutiner till grafikkortet.

Har du kollat så att du har TV´n på AV eller S?
Använder jag rätt kabel?

Skulle det fortfarande inte fungera, se till att du använder rätt sladd/sladdar.
Du kanske använder S-Video kablar när din TV inte stödjer S-Video - testa komposit istället!

Har jag kopplat rätt?

Dubbelkontrollera alla kablar att dom sitter rätt. Om du använder en SCART kontakt, kontrollera att switchen står på INPUT. Oftast kan bara ena SCART-kontakten på TVn ta emot S-Video, testa dom/den andra.
Senast redigerat av Hamilton (10 december 2006)

Fotograf på Tierp iDag

Drop Shop
926 Inlägg
10 december 2006
Kolla inställingarna med PAL/NTSC.
Annars testa som någon annan sa, att byta scartuttag. Det kan fungera.

edit: Vad kör du med för kabel? RCA eller S-Video?
Senast redigerat av mellowd (10 december 2006)

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
10 december 2006
Hamilton skrev:
Bullo skrev:

MVH Andreas

Helt fel...klart att han kan få bild med sina grejer. Har ett crossfire system och kan se på film i en 20år gammal TV, så problemet för honom är snarare inställningar på grafikkortet.

men jag har provat själv och vet att det är ett rent helvete med analogt från datorn. visst kan han få det att fungera, men till vilket pris(nerlagt arbete)? jag sa "tror inte att du får det bättre..."

man lever bara en gång så lev väl!

8 921 Inlägg
10 december 2006
Bullo skrev:
Hamilton skrev:
Bullo skrev:

MVH Andreas

men jag har provat själv och vet att det är ett rent helvete med analogt från datorn. visst kan han få det att fungera, men till vilket pris(nerlagt arbete)? jag sa "tror inte att du får det bättre..."

Nu är det ju så att TV-Out på alla kort är analogt

Fotograf på Tierp iDag

873 Inlägg
10 december 2006
Alltså...

Jag brukar köra med tio år gammla prylar jag gräver ut ur garderoben på en del av mina burkar. Bland annat TV-out från en slö gammal burk med ett PCI-V3 kort, ett av de tidigaste med S-video ut in i en sprillans ny TV. Kör även ett uråldrigt gigantiskt TV-tuner kort med UHF in/ut på den utan problem.
Är antagligen inget fel på hårdvaran om man bara har energin att ta reda på vad felet är!
95% av alla problem är användar eller mjukvaru relaterade.

Men visst är det väl enklare att köpa nya prylar om man inte vet bättre eller är lat wink

Ps.
Skriv gärna vad det är för kabel du använder och vilka inställningar du har. S-video hela vägen, omkopplat till composit eller SCART? Skulle hjälpa om någon haft samma problem känner igen det nämligen.
NVidia har lite underliga drivrutinsproblem med TV-out. Vet bland annat en kille som var tvungen att ställa in "composite" när han använde s-video_scart för att få färg.

Testa att söka rundor på just ditt kort och se om andra användare med samma OS som du löst problemet redan!

Men kolla först så att det inte bara är fel AV kanal på TVn innan du köper nya prylar. Jag har två svartvita in och en med färg på min.
Samt självklart att du kör med de senaste drivrutinerna för ditt kort med stöd för TV-out!

Don't get mad, get even.

Svindåre
1 433 Inlägg
10 december 2006
Trådstartare
jag har en s-videokabel. scart in i tvn, finns bara en ingång på tvn... satt i 3 timmar igår och försökte få färg utan resultat har ändrat på s-video och komposit samt frekvens. börjar tro at det är tvn det är fel på, är ju trots allt ganska gammal...

They called us a Dead Generation, they told us that we wouldn't survive
They left us alone in the maelstrom, as you can see we're all clearly alive!

Feminism; Idelogin bottnar i att alla män är svin, och att kvinnor är lika bra som männen
Stairway to heaven or highway to hell? i´ll think i choose the highway!

lundwall
10 december 2006
ErskPersk skrev:
jag har en s-videokabel. scart in i tvn, finns bara en ingång på tvn... satt i 3 timmar igår och försökte få färg utan resultat har ändrat på s-video och komposit samt frekvens. börjar tro at det är tvn det är fel på, är ju trots allt ganska gammal...

Ja, du har nog rätt. Din tv har inte någon s-videokanal. Därför får du den bara i svartvitt. Rätt vanligt, nyare tv-apparater har ofta en av AV-kanalerna som är s-videokompatibel, medans du hittar "din" kanal där med, där du ser i svartvitt.

Köp en Xbox och använd som mediacenter, funkar tokbra. Läs mer på http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 98&p=2

X40 Nordic
784 Inlägg
10 december 2006
Jag har en 2 år gammal dell dator och en lika gammal tv som stödjer s-video men problemet är att dell har en annan sorts s-video slad så man får köpa deras special grej för 100 kr m för att få de att fungera. Jag är inte så haj på datorer men jag vet att de e att min är en dell och vad de nu är för grafikkort som är problemet på min.

Sök