Bakhjulet låste sig, ABS lampan lyser

Nakisa
4 februari 2015 · 41 Inlägg

Hej
Bilen stod i parkeringen i 30 dagar, idag när jag ville köra den, så märkte jag att ABS lampan lyser och vänstra bakhjulen är totalt låst. Jag antar att handbromsen är fryst.

Jag har försökt att knaka med en hammare på bromsskivan men det hjälpte inte.

Jag undrar om det är möjligt att använda varmvatten för att låsa problemet? Om det är möjligt vart ska jag hälla varmvattnet? ska jag först låsa upp hjulet och sedan hälla varmvatten på bromsskivan eller?

tacksam för er tips.

DiwraZ Konnässör/TaxiChaufför
4 februari 2015 · 3 730 Inlägg

Om det nu är parkeringsbromsen som frusit så skulle varmvatten förmodligen lösa problemet. Dock måste du få allt torrt igen. Annars fryser det ju nästa gång du parkerar. Jag brukar undvika att lämna bilen med handbroms åtdragen längre stunder på vintern just för att undvika detta. Att hälla vatten direkt på bromsskivan ger ju bäst effekt då du slipper värma fälgen oxå. Kan nog gå åt en del vatten är jag rädd. Lycka till

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!
zleepy Trucker
4 februari 2015 · 1 392 Inlägg

i fortsättningen så parkera med växel i (backen) istället för handbromsen, då den kan frysa fast smile

häll en hink varmvatten och kör sen, det släpper tillslut smile

Nothing but
Rock 'n' Roll :)
Nakisa
4 februari 2015 · 41 Inlägg

kan det vara något annat problem, eller det är fryste handbroms ?

Tampongpunkarn
4 februari 2015 · 786 Inlägg

Morsan råkade ut för detta förr också men vi satte varmvatten på hjulet å sedan körde på med handbromsen lite, Senare var det perfekt. Dock Ville mor använda handbromsen så de blev att ta in den i varm garage i några timmar.

Det staten inte tjänar på är olagligt.
Ljuger man för staten så är det ett brott, ljuger staten för oss så kallas det politik.
Volvo 240 projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=276361
Volvo 245 Projektet! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282813
Nakisa
4 februari 2015 · 41 Inlägg

tack för er svar och tips smile

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 februari 2015 · 14 060 Inlägg

DiwraZ skrev:
Om det nu är parkeringsbromsen som frusit så skulle varmvatten förmodligen lösa problemet. Dock måste du få allt torrt igen. Annars fryser det ju nästa gång du parkerar. Jag brukar undvika att lämna bilen med handbroms åtdragen längre stunder på vintern just för att undvika detta. Att hälla vatten direkt på bromsskivan ger ju bäst effekt då du slipper värma fälgen oxå. Kan nog gå åt en del vatten är jag rädd. Lycka till

Jag har under ALLA år ALLTID använt handbroms, vinter som sommar och den fryser INTE fast och det för att den används hela tiden.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Mack Forum- och sitemoderator
4 februari 2015 · 26 155 Inlägg

Vettemannen skrev:

DiwraZ skrev:
Om det nu är parkeringsbromsen som frusit så skulle varmvatten förmodligen lösa problemet. Dock måste du få allt torrt igen. Annars fryser det ju nästa gång du parkerar. Jag brukar undvika att lämna bilen med handbroms åtdragen längre stunder på vintern just för att undvika detta. Att hälla vatten direkt på bromsskivan ger ju bäst effekt då du slipper värma fälgen oxå. Kan nog gå åt en del vatten är jag rädd. Lycka till

Jag har under ALLA år ALLTID använt handbroms, vinter som sommar och den fryser INTE fast och det för att den används hela tiden.

/Benny

Njae..hur kommer det sig då att bromsarna fryser fast på bakhjulen konstant på Fiat-bilarna i jobbet?
Så fort dom står parkerade - handbromsen är ju ett måste då växellådorna saknar ett P-läge - så fryser dom ihop.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
4 februari 2015 · 14 060 Inlägg

Mack skrev:

Vettemannen skrev:

DiwraZ skrev:
Om det nu är parkeringsbromsen som frusit så skulle varmvatten förmodligen lösa problemet. Dock måste du få allt torrt igen. Annars fryser det ju nästa gång du parkerar. Jag brukar undvika att lämna bilen med handbroms åtdragen längre stunder på vintern just för att undvika detta. Att hälla vatten direkt på bromsskivan ger ju bäst effekt då du slipper värma fälgen oxå. Kan nog gå åt en del vatten är jag rädd. Lycka till

Jag har under ALLA år ALLTID använt handbroms, vinter som sommar och den fryser INTE fast och det för att den används hela tiden.

/Benny

Njae..hur kommer det sig då att bromsarna fryser fast på bakhjulen konstant på Fiat-bilarna i jobbet?
Så fort dom står parkerade - handbromsen är ju ett måste då växellådorna saknar ett P-läge - så fryser dom ihop.

Jag har aldrig i hela mitt liv haft en FIAT så om det specifika bilmärket kan jag inte uttala mig om.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
zzr94092
4 februari 2015 · 4 395 Inlägg

Håller med "Benny" i båda hans inlägg..

JonasK -.-
4 februari 2015 · 383 Inlägg

En del bilar har handbromsvajrarna dragna lite dåligt, så att de hänger lite = fukt rinner inte ut och fryser sen fast när det är kallt.

Jag hade även provat att värma vajrarna, om det är möjligt på din bil.

Mitsubishi Pajero 2.6 -88
Volvo V40 2.0T -99
// Jonas
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang