7261
Sök

Xenon konvertera snöskoter?

907 Inlägg
9 februari 2015
Trådstartare
Hej jag tänkte kolla om det går att xenon konvertera en snöskoter?
Jag har ett bixenon kit som ligger men det har ju två lampor,finns det nått sett att bara kunna använda halva kitet?

3 151 Inlägg
9 februari 2015
Ja, använd en lampa och en ballast..? Klart det går, ingenting är omöjligt.

Annars kan man köpa färdiga snöskoter- och ATV-kit.

7 282 Inlägg
9 februari 2015
Om du inte har batteri är risken överhängande att du inte har en likriktare och enligt många måste ballasterna ha DC ström och inte AC.

907 Inlägg
9 februari 2015
Trådstartare
Brains skrev:
Om du inte har batteri är risken överhängande att du inte har en likriktare och enligt många måste ballasterna ha DC ström och inte AC.

Jag har batteri

907 Inlägg
9 februari 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:

tänkte mest eftersom jag redan har kittet
visst en lampa och en ballast men kablaget då hur gör jag med det?

3 151 Inlägg
9 februari 2015
primeramannen skrev:
Mervolic skrev:

Yup, använd det kitet du. Ta ena lampan och ena ballasten bara. Du behöver inte använda hela kablaget, koppla in dom kontakter du behöver bara, dom andra kan hänga löst (eller ja, fäst upp dom så dom inte fastnar i någon rem eller liknande).

Kablaget är egentligen bara ett helt vanligt relä, en lämplig säkring och några kablar. Du kan köpa egna kablar på Jula/Swedol/Biltema/OKQ8/Nisses Elektriska AB/etc och koppla in på ditt egna relä om du vill.

Om du har en lämplig kabeltjocklek (och inte för starka ballaster, max 35W xenon) så behöver du inte ens något relä, då kan du koppla ballastens kablar direkt på skoterns originalkablar.

907 Inlägg
9 februari 2015
Trådstartare
Mervolic skrev:
primeramannen skrev:
Mervolic skrev:

Yup, använd det kitet du. Ta ena lampan och ena ballasten bara. Du behöver inte använda hela kablaget, koppla in dom kontakter du behöver bara, dom andra kan hänga löst (eller ja, fäst upp dom så dom inte fastnar i någon rem eller liknande).

Kablaget är egentligen bara ett helt vanligt relä, en lämplig säkring och några kablar. Du kan köpa egna kablar på Jula/Swedol/Biltema/OKQ8/Nisses Elektriska AB/etc och koppla in på ditt egna relä om du vill.

Om du har en lämplig kabeltjocklek (och inte för starka ballaster, max 35W xenon) så behöver du inte ens något relä, då kan du koppla ballastens kablar direkt på skoterns originalkablar.

Okej tack för svaret blir att kolla på det nån helg

907 Inlägg
9 februari 2015
Trådstartare
en till fråga.
är det samma balast till 4300 som till 6000?

2 075 Inlägg
10 februari 2015
primeramannen skrev:
en till fråga.

Ja, lampan bestämmer vilken färgtemperatur det lyser med.

Däremot kan det vara bra att matcha lampans watt med ballastens watt för att få maximal livslängd och den färgtemperatur som lampan är gjord att avge. Men går att ge mer effekt till lampan, men då förkortas livslängden och lampan lyser med en lägre färgtemperatur.

907 Inlägg
10 februari 2015
Trådstartare
MammDiin skrev:
primeramannen skrev:
en till fråga.

Ja, lampan bestämmer vilken färgtemperatur det lyser med.

Däremot kan det vara bra att matcha lampans watt med ballastens watt för att få maximal livslängd och den färgtemperatur som lampan är gjord att avge. Men går att ge mer effekt till lampan, men då förkortas livslängden och lampan lyser med en lägre färgtemperatur.

Jag har 2 kit ett på 4300 och ett på 6000 båda är på 35w så då är det bara köra alltså?

3 151 Inlägg
10 februari 2015
Som sagt, 4300K eller 6000K spelar ingen roll. Det som har betydelse är lampan och ballastens watt-tal.

Sök