Nya busbilen! Följ med när jag gör den i ordning för att komma ut på vägen igen efter ett tag i dvala. Kommer bilder från allt jag gör och även från träffar och banor som jag besöker här.
Kom ett paket från j-spec idag som innehöll detta Huvlås Pinnbult för grenröret och en quickrelease
Före
Efter
Blev GANSKA mycket lättare att ta sig i och ur bilen när ratten inte va i vägen!
Skruvade bort huven för att se bättre när jag ska jobba i motorrummet
Den trasiga pinnbulten är utbytt mot en ny fin bult så imon åker grenröret på igen för att se hur jag ska modifiera downpipen för att den inte ska ta i bromsservon.
Bjuder på en bild på min arbetsbänk som börja fyllas med grejer
Nån av er som läser här som har någon erfarenhet av foliering?
fundera på att foliera bilen istället för att lacka den. e det "go for it" eller "hell no". har folierat lister och så fp inredningen men aldrig något större.
Har inte hänt så jättemycket här i helgen då den va fullspäckad med fördelsedagsfiranden
Dock har jag ändå hunnit med lite saker på svetsbordet
Började med att byta ut flexröret mot ett solit 2,5"rör
Här va det bara att kapa rakt och sy allt:
nästa steg blir att kapa bort flänsen och korta ner börjen med kanske 1cm för att få frigång mellan bromsservon och downpipen. Blir att kapa bort all svets som ligger där och lägga en TIGsömm där ist!
jag hade beställt en screampipe som jag tänkte modifiera men det gick inte som planerat vilket resulterade i att kapen åkte fram igen och en 90graders böj svetsades på så jag kunde lade röret mot downpipen.
Måste säga att trots mina låga kunskaper om tig tycker jag att det blir väldigt snyggt
Här har ni ett hum om hur det kommer bli.. nästa övning är att mäta in och borra vart hålet kommer bli i röret och sen blir det att kapa i waistegateröret såman får en fin vinkel att svetsa fast.
Motivationen va superhög å målet va att bli klar med svetsandet idag. men de tyckte inte kroppen:( Vakna med hostan från helvetet och skallebank som får fåglarna i treo-reklamen att var snälla så gosefåglar.
Men pallade mig iaf ut till garaget för att montera ihop 25års presenten
en styck stor kartong på 50kg
efter lite montering visade det sig att det va en sånhär ska bli gutt å få lite ordning på verktygen
Men det som slog mig först när jag kom in i garaget är att bilen inte stod där jag lämnade den
men visade sig bara att garagepolarna hade lite tråkigtoch slitit bort 95% av plastidipen som satt på bilen.. FAN vad gutt!! ju mer jag slipper röra dendär skiten ju gladare blir jag
Få se hur jag mår imon om jag orkar göra svetsandet imon
om du ska ha wgn in i downpipe så råderja dig till att bygga om så den går slutnade in iställe för rakt in ! dock får man ut mera effekt me öppen rakt ut !
om du ska ha wgn in i downpipe så råderja dig till att bygga om så den går slutnade in iställe för rakt in ! dock får man ut mera effekt me öppen rakt ut !
Jo det e ju bästa vore ju att släppa ut det rätt ut men tror inte att besiktningsmannen blir så glad på de
och tyvärr kommer rattstången ner dumt under turbon så blev rakt in tyvärr.. få se hur mycket det stör.
Sen en fråga rent ut till allmänheten:
Hur stor skillnad gör en extern wastegate mot en intern. siktar på mellan 350-400hk. klarar man sig på en intern wastegate i turbon eller bör man köra på en extern då?
om du ska ha wgn in i downpipe så råderja dig till att bygga om så den går slutnade in iställe för rakt in ! dock får man ut mera effekt me öppen rakt ut !
Jo det e ju bästa vore ju att släppa ut det rätt ut men tror inte att besiktningsmannen blir så glad på de
och tyvärr kommer rattstången ner dumt under turbon så blev rakt in tyvärr.. få se hur mycket det stör.
Sen en fråga rent ut till allmänheten:
Hur stor skillnad gör en extern wastegate mot en intern. siktar på mellan 350-400hk. klarar man sig på en intern wastegate i turbon eller bör man köra på en extern då?
wg rakt ut har dom inte sagt något om på 3 av mina kompisar suprer iaf
Intern WG ska funka bra i det effektspannet men beror lite på vad det är för turbo och motor, vet att vissa med SAAB 9-3 måste porta WG hålet när dom kör med 19T t.ex.
Intern WG ska funka bra i det effektspannet men beror lite på vad det är för turbo och motor, vet att vissa med SAAB 9-3 måste porta WG hålet när dom kör med 19T t.ex.