Nu kommer en update om läget och en liten "guide" på hur man tar bort tråget!
Som jag skrev i förra inlägget så börja med att tömma ur oljan och ta bort oljefiltret. Du vill ogärna ha oljan över dig själv sen

Och tråget blir ju att väga mindre utan all olja.
Sen är det bara börja skruva bort det som är i vägen.
Fästet för styrservorören och motorfästet mellan balk och växellåda ska bort. Jag hade skruvat bort de först innan jag tog bild så de är bara dit hängda nu. (Gula ringar = styrservo, Röda = motorfäste) Sitter även en klämma en bit upp på styrservo röret man lossar, skruva inte lös hela skruven för den är inte rolig att få tillbaka! Och en till bult av stlk 12, i andra änden av röret.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-f908d77f41527ad86c1912b3c7b33c5d.jpg]()
Sedan ska en riktigt jävlig bult bort som håller rören till oljetermostaten. Jag tog även bort ena bulten till fästet för AC-kompressorn för att komma åt. Bulten som är till vänster i bild då.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-6384640230f491c21963b5f10e45f95a.jpg]()
Sedan ska själva oljetermostaten bort, sitter i 2torx. (Jag har redan lossat min på bild)
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-486bcd5c671e463943a05f153f2d2437.jpg]()
Skruva sedan bort alla bultar till tråget utom 2, som håller upp det den sista stunden.
Lossa endast de 2bultarna en bit och knacka/slå på tråget så det släpper.
Sedan är det fram med spännband och dra styrservorören åt sidan så tråget kan komma ner.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-22e742bc02da45b23963a11fa49c2dbf.jpg]()
Sen drog ja ner tråget med sidan mot växellådan först och sen är det klart!

Så det första jag såg när tråget var nere var att det var lite skit i silen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-f06e73808339c17101b7166bcab9b4b6.jpg]()
Sen testade jag att ställa momentnyckeln på 35Nm, och dra på samtliga vevstaksbultar. Skaftet klicka direkt på alla vilket innebär att de är momentdragna. Så då kan jag avfärda teorin om att en bult inte skulle vara åtdragen.
Kollade även fodren där jag slipat ur, och det var bara på cyl4(mot torpedväggen) man kunde misstänka att de tagit i, med det syntes inget märkvärt på själva staken. Så jag tror det bara är annan nyans från när jag fräste ur.
Så nästa steg imorn blir att ta loss överfallen och se hur lagren ser ut.
En bild på hur dammig hon är får avsluta denna update. En tvätt behövs som sagt efter att ha stått still för länge!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-3467c2e818e944b773cdc89e68c115ab.jpg]()