Vart i garaget ett tag nu på eftermiddagen.
Tänkte börja med att ta bort sidokjolen på passagerarsida för att inspektera där bakom och förmodligen även lacka kjolen.
Men det sket sig.. Fick inte ur popnitarna i framskärmen, värdelös borr(tror den var från feltema)
Så då gick vi på oljeproblemet ist. Tog av tryckröret som ligger ovan motorn så ser man ner på lilla slangstumpen och ner i turbon. Såg inget speciellt tyckte jag. Så fortsatte med att ta lös plaströret mellan turbon och luftburken och kände på turbinen, inte mycket glapp där inte.
Jahapp ja, då kan vi ju ta av downpipen och kolla om de finns nå oljeresten där i. Kom dock på efteråt att de va nog inte så smart då det förmodligen bränns

men iaf så körde jag inte metoden med spännband denna gång

Utan lossade fästet (det jag fick svetsa) och helt plötsligt så var det extremt lätt att lossa downpipen

Man lär sig den hårda vägen!
Så efter att ha hissat upp bilen och ska kasta mig under ser jag detta. Olja på balken och runt ett litet hål i ic'n. Det var inte där förut kan jag berätta!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-e311afa2e5a44c54ba16e29951d46ff2.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-9d4509acafd9e061d2536fd64506b0a3.jpg]()
Så lossade tryckslangen under på ic'n men det var bara lite lätt kladdigt och inte sjöblött..
Så fortsatte in och skulle skruva loss fästet till downpipen. Fick se detta på turbon då
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-e147746c523ddb62247c112bec8c44ab.jpg]()
Så helt klart är att den trycker olja!
Tog då bort den lilla slangstumpen, och där dolde sig oljan!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-57c7431686fb71e0a09fda25190e4ef3.jpg]()
Syntes att det var fuktigt av olja ner över dumpen så min teori är att den trycker ur sig olja som tar sig ut "under" den lilla slangstumpen.
Men tror ändå att den trycker olja på avgassidan också iom att den luktar som den gör. Så den oljan bränns i avgashuset eller avgasröret och därför luktar den som den gör och därmed inte blåryker.
Låter det vettigt tro??
Sen såg jag i hallen att jag inte tagit ut tändspolen i garaget som jag köpte, så tog ut den och bytte den på en gång. Går ju snabbt... Typ..
"ny" vs gammal.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-f0958fe5065cbed798e8c9f1539d0fa1.jpg]()
Råka hamna lite färg på den nya så det tog lite tid

![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-b90bb5fb32bf57095dc7c85514a6b3fb.jpg]()
Ohm mätte båda och fick dessa resultat. Mätte mellan stift 1 och 4. Om det är rätt elr inte vet jag inte dock!
Gamla 2,2ohm
Nya 2,3ohm
När jag sedan skulle sätta dit den nya så tog jag motortvätt och torkade under där den ska sitta, upptäckte då att en hinna jag stört mig på som inte ville försvinna förut, gick bort med lite motortvätt!
Syns på chassinummer skylten, halva rengjord och andra halvan inte. Syns även uppe till vänster att det är rentorkat.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-9e18fd6e2f12498205a25f2a5b95e243.jpg]()
Så det blev en hel del torkande

![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-dd7b7cd6a79c8e65249f01ba3a3534a4.jpg]()
Såhär blev det! Rent och lite silver på spolen
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-8cfa2b2db1e5144803c484283e120e3c.jpg]()
Skulle vilja ha en ny turbo nu och testa med.. Men har inte nån lust alls att köpa en, köpte nyss en utbytes till V40n förra året för 6k. Och sen kanske jag och tjejen har en lägenhet på gång. Och då blir det nog en till bil

R'en är lite dyr att åka längre i när den drar i sig nästan 1,2l/mil