Ojdå! Det var verkligen ett tag sen jag skrev här! Så nu kmr det en LÅNG update med en hel del bilder, hoppas ni orkar läsa!

Men det har inte vart utan problem, tyvärr! Direkt vi kom hem från Elmia så började en lyftare ticka. Testade byta olja och filter, det hjälpte över en dag bara. Så pappa fick köra upp V40n till mig då jag inte vill åka med tickande lyftare, visst det går ju att köra. MEN det är inte rätt

Så nästa steg var att sätta dubbla o-ringar runt oljepickupen. men att ta av tråget var då tamefan inte lätt! Har ju tagit av de 3-4ggr tidigare men nu gick det verkligen inte!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-e54c3526ecfab09d6b00768101273084.jpg]()
Svaret, motorfästet var sopslut! Så motorn satt 2-3cm för långt ner. Hade precis innan lyft upp motorn för att lossa en slang som var klämd, så det tog döden på det fästet minst sagt.
Bara beställa hem ett nytt fäste och byta det då. Volvos kostade dryga 1300kr vilket jag inte var beredd att ge, så blev eftermarknads för 500kr.
Nytt vs. gammalt
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-beef867d2d8655fe8adea83f5b4be33c.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-55be96673d4a5d223ed05f2fc330ffad.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-5171a81f166897c631a1c611f5891f38.jpg]()
Nytt på plats
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-5171a81f166897c631a1c611f5891f38.jpg]()
Fick då av tråget utan problem igen. Så satte dit en extra o-ring nu.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-27df5c151df8dd88e926aa01aea770e8.jpg]()
När även tråget då var nere passade jag på att fixa denna jordkabel som hade lossnat från kabelskon, så ny kabelsko plus lite lödning så ska den nog sitta kvar!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-a40362457ea6cd0ff786368f2961a2ef.jpg]()
På med packningsklister och sen trycka dit tråget igen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-eb825df7777c0fc7652b706da0e8e990.jpg]()
Tyvärr så blev det ingen skillnad på lyftarna utan fortfarande ett tickande som kom och gick i den takt det ville.
Sen har den ju även fortsatt läckt lite vatten. Så fick ett tips att trycksätta systemet, samma metod som när man luftar bromsarna.
Och då kom det fram 2läckor, ganska oväntade!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-1c4bdf13059185aa5371c2c38aa4365c.jpg]()
Hade ingen lust att lämna iväg fälgarna för lackering så tänkte testa att blästra själv och sedan lacka. Så tog fram blästern. Hade inga stora förhoppningar att färgen skulle släppa först. Men satan så lätt de släppte, behövdes inte mycket tryck!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-320335347c81d6e73ec45b4084e48242.jpg]()
Så det var bara att fortsätta varvet runt!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-28a3ebed87ed512f59bcc7fda1bde483.jpg]()
Denna fälg vet det ganska mycket kantskav på, dock inte så grovt som tur var, så en runda med filen och sen lite spackel så blev det bra.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-67f342da547c7b1b66d353a6f8bf095a.jpg]()
Sen blev det färg på sprayburk, från Auto-K, så vi får se hur bra det håller men jag tycker det verkar lovande och är faktiskt riktigt nöjd med hur de blev!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-d534ed902eeb9c182b5fe8036879142d.jpg]()
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-931a2f3f80f03adeb115cb97961ef15d.jpg]()
Fick även lov att provmontera ett hjul när bilen ändå var upphissad och ett däck av! Såklart var det ju dock däcket längst mot väggen längst in.. Men det ger ju en liten uppfattning iaf!

![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-926c50bcb8a6b52a4ff1eba387474117.jpg]()
Så nästa steg i lyftarhistorien blev att byta dom alla mot de nya jag haft på hyllan!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-05ba623044ec829db0055a1cb1e98c81.jpg]()
När ändå ventilkåpan var av så passade jag på att ge den lite ny färg
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-a10ed7be8deb5120ed8488c9d8a79620.jpg]()
Sedan ska allt kastas ihop igen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-fc379c2c28886a8aa8d87afd746350a6.jpg]()
Lite kladd så det håller tätt efter montage.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-024268bde6f6fd97b4b0d46d72d520a2.jpg]()
Sedan så var även ett annat motorfäste helt slut, hade köpt detta för ett tag sen så det var planerat att byta
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-d1e923f085bfffcf31b0f1875f1f703d.jpg]()
Ett smärre helvete att få i kort och gott!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-c4fe36b8640eb719f1b8126ebdbd6c1b.jpg]()
Vid montering av kamremsspännaren brukar jag sätta i en lite borr, men såklart så denna sista gång jag skulle ta ur borren, så gick den av.. Så bara skruva loss spännaren igen och byta borren mot en liten spik. Fick göra om monteringen av kamremmen tre ggr då det blev fel när spännaren spändes ut så stog de en kugg fel. När jag äntligen var säker på att det skulle vara rätt gick den ju då av.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-83d343c84b1f734f60878f3ed699b735.jpg]()
Provstartade sedan och det fortsatte ticka. Bilen fick stå på tomgång en 5-10 min medans jag var inne å pratade med pappa så oljan fick bli varm. Gick ut igen och skulle kolla till den och ser denna pöl på golvet
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-ad5a0ab4ff94e282068e6bd078973707.jpg]()
Ajfaaaaaan, bara rusa till nyckeln och vrida av.
Kollade sedan packboxarna till kamaxlarna och det var såklart en som läckte! Dock inte den jag trodde faktiskt.
Det var insugssidan vid kamremmen som läckte, brukar annars vara avgassidan då den är trång och knacka in!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-0706a082340cd5996ef073773f374e34.jpg]()
Så här har den fått stå och skämmas nu ett tag!
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-954aef0594a994ec2d588918d980f7c5.jpg]()
Var på delplocken i Hedemora för 2veckor sen när de firade ett år och allt var gratis de första 2timmarna. Så fick bland annat med mig kompletta bakljus. Tänkte tona dessa med toningsfilm så kanske de blir lite lite ljusare. Om inte annat så blir de blanka istället för matta.
Så testade på en i helgen.
![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-b63fc2e8ca869b4dadd3319f16226f67.jpg]()
Sen så var jag ner till bilen igår igen för att byta packboxen som läckte. Bytte den lite snabbt och sedan provstart.
Var tyst i början innan motorn började bli varm, sedan kom det lite tickande igen. Men gasade man lite så blev det tyst. Men tog sedan en testrunda runt byn och då spelade det ingen roll ifall jag gasade elr inte utan det tickande ändå. Men packboxen var tät iaf

![https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180787/180787-e0d33fa49af0d2f051ec4d927fc0b82b.jpg]()
Funderade ifall man kanske skulle köra på lite tjockare olja, kör nu på 5w40. Men ska kolla oljetrycket nästa gång jag är till garaget så jag är helt 100 på vad det är. Kommer inte ihåg exakt från jag kollade det sist.
Men såhär är läget iaf! Problemet är bara att V40n besiktning går ut nu sista maj, och jag är tveksam att den kmr gå igenom då bakre bromsröret bakom tanken inte är så vackert! Har fått 2muntliga anmärkningar på det så tror att nu kmr den även på papper.. Så hade velat ha ut R'en nu så jag kan börja fixa V40n. Men ska testa besikta den i slutet av månaden iaf, har jag TUR så går den igenom med ytterligare en muntlig anmärkning. Om så skulle vara fallet så kmr jag fortsätta åka V40 och sedan börja lacka R'en!
