6495
Sök

12v bil möter 12v husvagnsbatteri ?

5 Inlägg
6 mars 2015
Trådstartare
Har kopplat så husvagnens parkeringslyse går att tända med vagnens styrsystem. Hur förhindrar jag att strömmen från bilbatteri inte krockar med husvagnens batteri. Alltså när jag kopplar in handsken på bilen vill jag ju inte att den spänningen går in i husvagnens styrsystem och när jag kör husvagnens parkeringslyse med handsken och bilen avslagen ska det inte gå ström in till bilen. Hoppas ni förstår vad jag menar.  Skulle typ vilja ha en backventil för el åt båda håll.tongue

Vettemannen
6 mars 2015
Revomansarrow skrev:
Har kopplat så husvagnens parkeringslyse går att tända med vagnens styrsystem. Hur förhindrar jag att strömmen från bilbatteri inte krockar med husvagnens batteri. Alltså när jag kopplar in handsken på bilen vill jag ju inte att den spänningen går in i husvagnens styrsystem och när jag kör husvagnens parkeringslyse med handsken och bilen avslagen ska det inte gå ström in till bilen. Hoppas ni förstår vad jag menar.  Skulle typ vilja ha en backventil för el åt båda håll.tongue

Sätt ett relä på kabeln i bilen i närheten av släpvagnskontakten som styrs av tändningen. När tändningen är på och du kör så laddar du båda batterierna. När du slår av tändningen så bryts kontakten mellan bil och släp av rälät.

Kan inte det funka?

/Benny

5 Inlägg
7 mars 2015
Trådstartare
http://www.kjell.com/sortiment/el/elekt … -3a-p90034

Tror ni det går att sätta såna här i båda riktningarna ?

2 075 Inlägg
7 mars 2015
Borde väl funka om man enkelt förklarar det med en lampan och en brytare där du har två dioder på plussidan vid lampan så båda dioderna leder mot lampan och från dessa dioder så går det en kabel till bilen och en till husvagnens brytare. Men då igen så får du spänningsfall över dioden så parkeringsljuset kommer inte lysa lika starkt som utan diod, och dessutom så blir dioden varm på grund av spänningsfallet över den.

5 Inlägg
7 mars 2015
Trådstartare
MammDiin skrev:
Borde väl funka om man enkelt förklarar det med en lampan och en brytare där du har två dioder på plussidan vid lampan så båda dioderna leder mot lampan och från dessa dioder så går det en kabel till bilen och en till husvagnens brytare. Men då igen så får du spänningsfall över dioden så parkeringsljuset kommer inte lysa lika starkt som utan diod, och dessutom så blir dioden varm på grund av spänningsfallet över den.

Hur stort blir spänningsfallet och hur varm blir den ? Brandrisk?

2 075 Inlägg
7 mars 2015
Revomansarrow skrev:
MammDiin skrev:

Hur stort blir spänningsfallet och hur varm blir den ? Brandrisk?

Framspänningsfallet för den dioden verkar vara 0,95V. Så om du belastar dioden med 3A eller i ditt fall exempelvis (12Vx3A) 36Watt så borde dioden avge 2,85Watt (0,95Vx3A) som värme.
Däremot vet jag inte om den klarar av denna värme utan kylfläns eller liknande (har försökt sökt efter sånt förut på nätet men inte hittat något direkt), men det kanske någon annan vet.

914 Inlägg
7 mars 2015
Om du ska ladda ett batteri så vill du väl inte ha spänningsfall,glöm dioden .Sätt dit ett relä som föregående talare skriver,om nu inte bilen redan har ett monterat.
1 volts spänningsfall är mycket när du laddar ett batteri.

5 Inlägg
7 mars 2015
Trådstartare
1 volt spänningsfall ut på parkeringslyse hur mycket syns det då ?

5 Inlägg
7 mars 2015
Trådstartare
Aronson skrev:
Om du ska ladda ett batteri så vill du väl inte ha spänningsfall,glöm dioden .Sätt dit ett relä som föregående talare skriver,om nu inte bilen redan har ett monterat.
1 volts spänningsfall är mycket när du laddar ett batteri.

Ska inte ladda nåt. Är endast för lyse.

Sök