BOLIN_
14 mars 2015
· 2 763 Inlägg
Glömde ju skriva vidare om motorproblemet i första inlägget...
När jag var och kikade på bilen på köpesdagen så såg jag att slangen mellan gasspjäll och röret från intercooler var sprucken, så tänkte att det var easy fix. Fick tag på en bättre begagnad slang och visst gick bilen bättre, men den gick ändå inte helt bra. Tog hjälp av en polare som jobbar som mek, vi kollade laddtrycket ordentligt, vi kollade bränsletryck osv. Hittade att en vakuumslang till magnetventilen var dålig, så den fixades till, och bilen gick lite bättre, men åter igen så ville den inte ge fullt.
Det blir flytt inom det närmsta och får jag ett eget garage, då blir det att riva ner insuget och byta vakuumslangar, tändstift, tändkablar, rotor, fördelarlock och kanske även alla tryckslangar. Ska även byta lambdasond så att inte det strular också.
Nu tillbaka till i höstas! Pendlade i tre månader mellan Gislaved och Jönköping, dvs 16mil varje dag. Kände efter ett tag när det började bli mörkt både på morgonen och kvällen efter jobbet att helljuset inte var någon extrem höjdare, så blev till att lösa problemet!
Köpte dessa tre med xenon. givetvis ville man ha det monterat.
Monterade av fronten så jag kunde ordentlig infästning för extraljushållaren. Städade även ur allt ur bilen, därav all bröte runt omkring
Såhär såg det ut någon dag efter att jag monterat och kopplat in de med hjälp av en vän
En dag insåg jag att jag ville ge mig på något annat och jag gick i säljar tankar. Monterade av extraljusen och lite andra grejer, kom överens med en kille om att vi skulle byta bil med varandra. Men på bytesdagen så hörde han inte av sig.
Blev att jag hade kvar den ett tag och en vintermorgon när jag hälsade på min föräldrar så såg det ut såhär.
Drog ut på en liten runda och kollade om allt fungerade med AWD och de var inga problem
När jag svängde ut vid en T-korsning där jag skulle svänga vänster, så skulle jag skynda mig och gasade på och bakvagnen släppte, givetvis var det en trottoarkant på min högra sida...
Så slutade de... Det var ju bara att försöka få tag på en uppsättning hjul så jag kunde använda bilen igen.
Sådär, samma kväll fick jag tag i en billig uppsättning och den var åter på rull!
Ska vara jäkligt glad att fälgen gick åt helvete istället för bakvagnen, det hade blivit en dyrare historia!
Sedan gick det faktiskt ett bra tag innan jag gjorde något på den. Åkte till JB och fick tag på lite grejer som jag behövde.
Bland annat ett mittarmstöd till baksätet med mugghållare samt fack.
Lite roligare än det vanliga!
Sådär, då var det borttaget
Dessa plastbitar ska man montera på det nya armstödet när man plockar bort den gråa kåpan som är på en bild lite längre upp. Sitter en på varje sida
Så sitter de monterade. När man sedan skruvat tillbaka plåtblecket ska det se ut såhär!
Ett tomt hål...
...börjar likna något...
...tada! Det ser lite roligare ut om man frågar mig!
När jag köpte bilen så hade någon tidigare monterat bort torkaren bak och satt en täckbricka i rutan bak, detta tyckte jag inte om och fick tag i en fin mekanism med en hel motor!
Mekanismen monterad.
Köpte en torkararm från en V70II och monterade på där bak.
Samtidigt passade jag på att byta pumpen till bakrutespolningen för att se om jag kunde få det till att funka...
Till min stora förvåning så funkade det alldeles utmärkt!
¨
Kul att de varit seriösa för när de har pillat med bagageluckeinredningen...
Får beställa lite nya clips framöver
Volvo - For Life