Audi S8 - Operation Bi-turbo!

Effekt, vrid och komfort, svårare än så är det inte! ;)

Manick

  • 267 Följare
  • 122 924 Visningar
  • Uppdaterades senast igår 21:49
Manick
15 mars 2015 · 301 Inlägg
#1

Kände att det var dags att skapa någon form av projekttråd om mitt bygge... Så here goes! big_smile

Bilen - En Audi S8 -97'a med manuell 6-växlad låda. Bilen köptes enbart i syfte med att göra något riktigt kul med den.
https://www1.garaget.org/archive/26/25095/337304/337304-3356591.jpg

Planen: Mosa ner en motor från en RS6'a (4,2 liters biturbomaskin) under huven. Jag vet att det har gjorts tidigare och har tagit väldigt mycket inspiration från det bygget! (Tack Martin!)
Motorn ska helrenoveras enligt konstens alla regler innan den hittar ner under huven, grenrör ska byggas custom så vi kan få på lite fläskigare turbos.

Växellådan i sig borde hålla för rätt mycket mos (6-petad 01E låda med bredare 1'ans drev), där tänker jag mig bara en renovering med nya friska synkar. Lamelldiff i bak och förmodligen en torsen fram från quaife.

Effektmål med detta bygge är runt 800hk/1000+nm vilket absolut inte ska vara några problem bara jag hittar turbos stora nog som får plats.. big_smile

Checklista över vad som ska göras/har gjorts:                 

(X)= Färdigt
(/) = Beställt/ligger på hyllan
( ) = ska göras/beställas

Motor
(X) Motor från RS6 03-05 (BCY)
(X) Smidda H-profilstakar
(X) Nya lager
(X) Ny oljepump
(X) Nya packningar
(X) Nya spännrullar + remmar laget runt
(/) Turbos (2x Borgwarner EFR 6758)
(x) Grenrör
( ) Tryckrör
( ) Intercooler
(/) Styrsystem (VEMS, 2xWBL, 2xEGT, 2x knacksensor m.m.)
(/) Spridare (1260cc presicion lågohm)
(/) Bränslepump (Fuellab 640lph)
(/) Nuke fuel rails
(/) BTR (Holley 12-851 AN10 in/ut god för 3000+ hp)
(/) Tändspolar (VAG 115R)
(/) Spjällhus (80mm som eventuellt måste bytas ut..)
( ) Grejer för att flytta oljefilter


Drivlina
(/) Koppling (3skivig 200mm sachs race koppling)
(X) Quaife diff till framhjulen
(X) SQS Lamelldiff till baken
( ) Sviktstålsaxlar
(X) JHM Renoveringssats med Carbon-synkar

Chassi/bromsar
(/) Större bromsar (390mm fram och 354mm bak från RS6 -09)
( ) Andra fjädrar och dämpare
( ) 19" fälgar med tillhörande gummin för att få plats med bromsarna

Senast redigerat av Manick (7 december )

Manick
15 mars 2015 · 301 Inlägg
#2

Maskinen har anlänt till garaget!

Detta är nummer två i ordningen, hämtade en tidigare i somras som jag visste det var vevlagerras på i hopp om att denna gick att rädda... Visade sig att det var en spricka i blocket med så den fick gå till återvinning...

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-e6bd8cb36f5cde019c4e9997741d71f2.jpg

Manick
15 mars 2015 · 301 Inlägg
#3

Självklart ska ju maskinen renoveras och det som är "för klent" måste ju bli mindre klent?

Nya stakar som ska ersätta originalet:

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-6c827731ca3215eb6159ea91400c9e4f.jpg

Manick
15 mars 2015 · 301 Inlägg
#4

I och med att effektmålet är "aningen" över original för en sån här maskin och dessutom ska det köras på E85 så behöver soppan uppgraderas.

Catchtank med AN10 anslutningar:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-c147da1207aaaaeb7775e876921af03b.jpg

1260cc Precision lågohms spridare:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-2a185c32caba8d5447ca2f0d9abd923f.jpg

Pump från Fuelab är beställt med och borde komma nu i veckan smile

Senast redigerat av Manick (15 mars 2015)

Manick
15 mars 2015 · 301 Inlägg
#5

Inge mos utan fungerande koppling...

Fick tag på denna för ett tag sedan, den ska kompletteras med andra lameller så ska den enligt tillverkare klara gott över 2000nm.

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-a3984a1281eb946963be96231a8b3bde.jpg

Manick
15 mars 2015 · 301 Inlägg
#6

Åsså är vi framme vid nutid...

Hela dagen idag spenderas i garaget. Svänghjul demonterades och maskinen hittade upp i motorstativet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-cf8add0741bb8de52919af802510e8db.jpg

Började rensa bort lite skit runtom så vi kan få ner topparna för att sen vända upp och ner på maskinen, få ur veven och byta alla lager och få i nya stakarna:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-13d5572849e88ec348e86601f51ce9ac.jpg

Dagen slutade med att jag beställde hem kam/Vevnollningsverktyg för att underlätta den biten framöver.. smile

Manick
16 mars 2015 · 301 Inlägg
#7

Vi hade tömt motorn på olja, tyckte vi... Men när vi lättade på tråget så upptäckte vi att så inte var fallet... Vart fan gömmer sig all olja egentligen?!

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-319b7b79e987b28f2c8ff10cf7deb543.jpg

danjac
16 mars 2015 · 697 Inlägg
#8

Prem lagd smile

Manick
16 mars 2015 · 301 Inlägg
#9

Snabba bud på ebay! Kam och vevlåsningsverktygen har redan skickats och jag fick sms från VAG om att jag har massa delar att hämta där..

Beställde Oljepump, kolvringar och diverse packningar därifrån i veckan som var, borde vara det.. smile

NTCRS
16 mars 2015 · 227 Inlägg
#10

Fränt, följer smile

hjd Skrotdosan.se
16 mars 2015 · 198 Inlägg
#11

Följer givetvis smile

Projektråd: Direktörn, eller Geschäftsführer om man är haj på tyska, en ny forumtråd med text och bilder och sånt.
Tidigare: Sagan om skrotdosan, en gammal forumtråd med text och bilder och sånt.
Manick
16 mars 2015 · 301 Inlägg
#12

Kul att det verkar finnas lite intresse för det här idiotbygget big_smile

Uppdatering kommer senare ikväll med ytterligare bilder och så, ska lossa andra halvan av tråget och inspektera vad jag behöver tjocklek på lagrena samt mäta upp det befintliga spjällhuset så jag kan hitta ett mekaniskt dito som passar..

Manick
16 mars 2015 · 301 Inlägg
#13

Blev en kort sväng till garaget idag igen... Dumpat av ny oljepump, insugspackningar, grenrörspackningar och ventilkåpspackningar.
Passade på att mäta spjällhuset och kom fram till följande:

83mm i diameter inlopp:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-302863c4e67fccd37199907421bfef1b.jpg

80mm mellan bulthålen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-f799a29f83bf7bc32feee4c5e94ff0ce.jpg

Unleash
16 mars 2015 · 369 Inlägg
#14

Coolt projekt ska följas med glädje

Vorsprung durch technik
Nordicaudi.com
Nascom.se
Manick
17 mars 2015 · 301 Inlägg
#15

Suttit och letat runt bland universalspjällhus och det närmsta jag hittar dom måtten jag har är detta:

http://www.h2mracing.se/webbutik/produc … 4doo8i6qt2

http://www.h2mracing.se/webbutik/images/CAMF16d.jpg

Det är lite mindre i diameter och bulthålen sitter aaaaaaningens fel men iom att det bara är tre milimeter så kan jag antingen borra upp detta eller svetsa dit adapterplattan som medföljer.. Lutar åt att det blir ett sånt! smile

Senast redigerat av Manick (17 mars 2015)

cptwolff
17 mars 2015 · 16 Inlägg
#16

Följer smile

If life starts to pass you by, just downshift.
TheGuard Audiot
17 mars 2015 · 1 152 Inlägg
#18

Följer! 😀 kika gärna in mina projekt oxå! big_smile

TheGuard Audiot
17 mars 2015 · 1 152 Inlägg
#19

Kan rekommendera att du kör med Borg Warner turbos så får du allt internt å spar massor av plats. Custom Parts-service säljer dessa smile

Manick
17 mars 2015 · 301 Inlägg
#20

TheGuard skrev:
Kan rekommendera att du kör med Borg Warner turbos så får du allt internt å spar massor av plats. Custom Parts-service säljer dessa smile

Jo jag har kollat på dom jag med, har mailat lite med Hasse där fram och tillbaks. Mitt problem är just utrymmet nere vid turbosarna, om jag har magnetventiler för laddtrycksstyrning nån annan stans gör inte det mig något.. smile

Sponsrade tjänster

Snabbt och enkelt,
med 11 miljoner fordon!

  • Fordonsdata
  • Tekniska data
  • Historik
  • Ägare
  • Värdering
  • Skuldkontroll
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang