Audi S8 - Operation Bi-turbo!

Effekt, vrid och komfort, svårare än så är det inte! ;)
  • 284 Följare
  • 201 641 Visningar
  • Uppdaterades senast 9 oktober 2022
Manick
17 april 2016 · 369 Inlägg

Varning för bildbomb.. smile

Vi fortsatte i helgen med mål att få ut maskineriet från bilen.

Drivaxlar och kardan behövde demonteras, såklart lite trångt men sagt och gjort smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-fcc6d6273ff3219aab398bd941ca3536.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-6b2cdbe8ea42c7a2183882ec9f635999.jpg

Kardan och avgas borta!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-e63356219e4eaa734f3fc71d87feffb9.jpg

Dags att förbereda lyft:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-d90001bdaa72a855e50fe4ccf60104b3.jpg

Vi kom, vi sågs, vi segrade!
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-328ca794542ee16c51e1498b6caf3f61.jpg

Lite mer utrymme att greja med "kringutrustningen" nu smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-d7ca409833186e220349a15725da90c9.jpg

I veckan delar vi på gamla maskinen och lådan, börjar snickra på motorfästen och moddar för att få dit startmotor och liknanade, ska försöka hålla tempot uppe så gott det bara går.. smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
17 april 2016 · 369 Inlägg

Lite finlir idag, det var väldigt skitigt både under bilen och framför allt under servobehållaren som har stått å läckt..

Blästern fick jobba lite, självklart ska ju grejorna få lite färg sen med..

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-8eccf8a343f6b5edb80747c40444d17a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-cb52e8a93926c5e335f2e11c870d51bc.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-0f63856f36d1b1858da91d8ccfa0064b.jpg

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
RS8
21 april 2016 · 75 Inlägg

Jag tycker det går lite segt?
För mycke putsande o för lite meckande wink

Jag rev ju ur min biturbo motor med tömning av kyl packet, avgas, brygga och allt på några timmar en kväll ur S8:an efter provstart när mitt grenrör läckte förra året och då meckande jag själv.. cool
så få lite fart nu.

Putsa och måla kan du göra senare smile

dom 3 delarna du nu målat har jag t.o.m. slängt bort från min bil big_smile

Senast redigerat av RS8 (21 april 2016)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
Manick
21 april 2016 · 369 Inlägg

RS8 skrev:
Jag tycker det går lite segt?
För mycke putsande o för lite meckande wink

Jag rev ju ur min biturbo motor med kyl packet och allt på några timmar en kväll ur S8:an efter provstart när mitt grenrör läckte förra året och då meckande jag själv..

så få lite fart nu.

Putsa och måla kan du göra senare smile

Jo fast jag har ju bara kört nån timme här å där i förra veckan, jobbar ju som sagt om dagarna och försöker ha nån form av liv samtidigt wink

Men de e på gång nu i alla fall, grenrörsbyggaren kommer nästa helg och kollar på grejorna, till dess ska vi försöka få klart motorfästen och startmotorinfästning, ska även hinna riva ur ABS-aggregatet och få bort "internt fel i styrdon" felet på det så man slipper abslampan i nyllet... smile

Har beställt hem sista grejerna till lådan med från staterna, dom borde trilla in i brevlådan nån gång i nästa vecka, då ska den få sig en helrenovering och nya diffen ska monteras!

Senast redigerat av Manick (21 april 2016)

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
RS8
21 april 2016 · 75 Inlägg

liv utanför garaget kan du ha när du blir gammal, det har du inte tid med nu. lol

Senast redigerat av RS8 (21 april 2016)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
Manick
21 april 2016 · 369 Inlägg

Riktigt så brådis har jag inte, hellre att det blir bra första gången än fort och fel..

Blir dessutom ett kortare avbrott i Maj när vi ska söder ut med jobbet en vecka, utöver det så är det full fart framåt så långt livet tillåter som gäller smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
23 april 2016 · 369 Inlägg

Så härjar vi såklart vidare..

Lådan har hittat ur bilen, förmodligen sista gången den sitter i den här bilen då nya framdiffen förmodligen inte kommer lira med oljepumpen i lådan..
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-964db0915c45529550be220cc0783cd1.jpg

Gamla sugmaskineriet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-9b15b1706acffc9c6e7a733b24386aca.jpg

Nån som behöver grenrör / "downpipes"? smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-58d0a0764a25c19cad9d1c6429254e20.jpg

Dags att börja passa in startmotorn. Original finns ju dessa maskiner bara med automatlåda vars svänghjul är större i diameter än vad det manuella svänghjulet är = startmotorn hamnar för långt ifrån startkransen och kommer liksom inte göra nån nytta...
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-341f3d64eaaa9980828e05a3d7a73958.jpg

Dags att ta fram slipen och börja karva i blocket, sen måste dom två övre hålen sättas igen och nytt övre hål borras för startmotorn.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-93f89d3182aab162bd0d3cf6d2aa6a24.jpg

Fortsättning följer på detta i morgon.... smile

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Manick
24 april 2016 · 369 Inlägg

Fortsättning som utlovat!

Karvat lite mer i blocket, nu har vi fått in startmotorn till där den behöver vara:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-123b9c84aea9cfb446dc3227beeaa2d0.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-5cdcb5a4a67d610787a25205c0398d77.jpg

Övre hålet till startmotorn måste då borras om så jag behövde en låda att använda som mall, hade en diesel-låda ståendes som jag ändå skulle slakta så den fick sätta livet till idag.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-551e4aa1071795a072d06cc8209ef987.jpg

Lite organiserat kaos...
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-faf05362fe5554e35112bc9ec853ad26.jpg

Och den egentliga anledningen till varför lådan skulle avlida.. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-33ac6e1f8a0b3a65ed41b4ece4607046.jpg

Anledning?
Original 6'ans drev har en utväxling på 0,730 vilket ger en toppfart på 277km/h @ 6500rpm.
Diesellådans 6'a har en utväxling på 0,600 vilket ger en toppfart på 337km/h @ 6500 rpm.

big_smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Pexi92 Ålänning!
24 april 2016 · 532 Inlägg

Manick skrev:
Original 6'ans drev har en utväxling på 0,730 vilket ger en toppfart på 277km/h @ 6500rpm.
Diesellådans 6'a har en utväxling på 0,600 vilket ger en toppfart på 337km/h @ 6500 rpm.

big_smile

Haha du är fan inte klok! big_smile Tänker du slå något hastighetsrekord?
Visst blir startmotorn placerad längre mot fronten av motorn så inte kuggarna ligger i hela tiden? tongue

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
wadde Tryck och pys-åka
24 april 2016 · 884 Inlägg

Eftersom jag förekommer lite titt som tätt på bild i tråden, eller mina magiska händer åtminstone, så tänkte jag "outa" allas våran Manick på bild. I färd med att göra sin s8a lite lite lättar, rejsigt värre.

https://www1.garaget.org/gallery/images/100/99544/99544-6407828e5c02f0cbf9fac64dfb1601f2.jpg

Pexi92 skrev:
Haha du är fan inte klok! big_smile Tänker du slå något hastighetsrekord?
Visst blir startmotorn placerad längre mot fronten av motorn så inte kuggarna ligger i hela tiden? tongue

Jag tar mig friheten att svara:
Vi har redan konstaterat att fartresurserna kommer bli seriöst ohälsosamma. Inte bra.
Samma gäller för en viss röd plåtkartong brevid som får samma låda, dock utan dieseldrev. (än sålänge)

Angående startmotorn så är svaret ja, den måste flyttas ut från svänghjulet en skvätt,
hemligt mått för närvarande tongue
Men det stämmer bra, framåt i fordonets riktning. Startmotorn som används är från S8 eftersom s8ans svänghjul användes.

Senast redigerat av wadde (24 april 2016)

Audi 90 quattro "Gris-90" (1986)
Manick
24 april 2016 · 369 Inlägg

Pexi92 skrev:

Manick skrev:
Original 6'ans drev har en utväxling på 0,730 vilket ger en toppfart på 277km/h @ 6500rpm.
Diesellådans 6'a har en utväxling på 0,600 vilket ger en toppfart på 337km/h @ 6500 rpm.

big_smile

Haha du är fan inte klok! big_smile Tänker du slå något hastighetsrekord?
Visst blir startmotorn placerad längre mot fronten av motorn så inte kuggarna ligger i hela tiden? tongue

Jo precis, den ska fram 7mm (dammsuger nätet efter godtycklig distans), som den är nu så kommer den ta i hela tiden och de blir ju inge bra.. smile

Senast redigerat av Manick (25 april 2016)

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Pexi92 Ålänning!
24 april 2016 · 532 Inlägg

Låter bra grabbar! Riktigt kul att följa detta projekt smile

Audi A4 1.8T Quattro "Ådin" (1998)
Manick
30 april 2016 · 369 Inlägg

Kvälls å nattmeck dagen till ära, vi ska börja måtta å grejja för grenrören så vi får plats med allt under huven, då behöver vi ju motorfästen.. Lådfästena kan vi använda dom befintliga utan problem, motorfästena däremot sitter helt galet.

Först skulle nya maskinen paras ihop med manuella lådan:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-0a0a5367eb2f7ad628b12267f00d1d39.jpg

Sen fick vi ta till så många vetenskapliga knep vi kunde komma på för att få upp maskinen i rätt höjd och få allt rakt och snyggt..
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-29e8f778380bdb4bc432afde808022a2.jpg

I med grejorna i bilen och på med tänkarhatten..
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-76cf03ce1eb2831e32e5c68f1b979b1e.jpg

Sådär! Nu sitter den på rätt ställe, dock med ytterst provisoriska motorfästen, dock tillräckligt bra för att det ska gå och måtta och greja för grenrörsbygget:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-d943c542aa46ee816aed209d6925549b.jpg

Trångt på höger sida med originalgrenrör, dock så finns det plats om man vill... smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-0c3bbf1051a0cb9e296d7f5f8d8d0665.jpg

Ungefär samma visa på vänster sida..
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-e0d15774e4df8fc1f0c51823cf0ae121.jpg

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
RS8
30 april 2016 · 75 Inlägg

Bara provisoriska motorfästen??
Upp med bilder på dom nu smile


Ska bli intressant att se hur ni ska vrida in nya turbona i det trånga utrymmet ovanför drivaxlarna hmm

Senast redigerat av RS8 (30 april 2016)

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
Manick
30 april 2016 · 369 Inlägg

RS8 skrev:
Bara provisoriska motorfästen??
Upp med bilder på dom nu smile


Ska bli intressant att se hur ni ska vrida in nya turbona i det trånga utrymmet ovanför drivaxlarna hmm

Dom provisoriska fästena fastnar inte på bild så dom får du icke se wink

Få plats med turbona tror jag faktiskt inte blir några bekymmer, killen som bygger grenrören åt mig var här idag med och konstaterade ungefär samma sak. Det blir nog trångt men det ska gå smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
1 maj 2016 · 369 Inlägg

Lite mer finlir..

Gav mig på att laga elektroniken i ABS-aggregatet i bilen, det gick så att säga sisådär.. Så det får bli ett nytt..

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-75c0d402629672ab52bb9d441022e8e5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-b7c5b93d1934ea8347c6fd19cd3534ec.jpg

Åsså har vi riggat upp maskineriet för bearbetning av subframe och tillverkning av motorfästen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-4e6ffccd8f0b1718df8258cef863d979.jpg

Blir en svets/kap-session i morgon kväll är det tänkt för att börja få till fästena, mer uppdateringar i morgon alltså smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
2 maj 2016 · 369 Inlägg

Måndagsmys i garaget! smile

Subframen behövde karvas ur lite för att vi ska kunna få dit nya fästen, vart en cool bild på köpet.. smile
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-0573251b5ec8007a9403a810f4f92e0d.jpg

Inte jättemycket vi behövde ta bort men ändå en del..
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-b38930b6192d6c1ade8718e5241693bc.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-dceb3734914a20d68edb78a18fffa535.jpg

Börja loppa fast ena fästet:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-aa1801dfb1fe59f179e7da0a2d8424b4.jpg

Sen TIG'a dit det ordentligt så de sitter:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-554eae5e0366a54c14ff6348b5c11d2f.jpg

Vi kom aldrig längre än så ikväll, vi ska stärka upp fästet från undersidan med trekantsprofiler, sen ger vi oss på nästa sida med! smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
RS8
3 maj 2016 · 75 Inlägg

Om du inte öppnat locket på ABS så går det att få den lagad (dom brukar inte vilja laga om man varit där och petat inuti)
Min ABS lämnade jag in på lagning = blev billigare än en annan från skroten + att man får ju en ny fixad medans den från skroten kan ju också sluta fungera helt tvärt..
Jag tror det var: Kilander Teknik AB
Men finns fler som lagar, han jag lämnade till tar inget betalt om det inte går att laga, medans andra ändå tar felsöknings avgift.

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.
Manick
3 maj 2016 · 369 Inlägg

RS8 skrev:
Om du inte öppnat locket på ABS så går det att få den lagad (dom brukar inte vilja laga om man varit där och petat inuti)
Min ABS lämnade jag in på lagning = blev billigare än en annan från skroten + att man får ju en ny fixad medans den från skroten kan ju också sluta fungera helt tvärt..
Jag tror det var: Kilander Teknik AB
Men finns fler som lagar, han jag lämnade till tar inget betalt om det inte går att laga, medans andra ändå tar felsöknings avgift.

Den är redan öppnad, försökt laga den, gick åt helvete och har landat i soporna big_smile

Hittade att just den enheten är samma på väldigt många modeller, hittade billigt på ebay som är på gång hem smile

Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Manick
5 maj 2016 · 369 Inlägg

Vart lite blandat idag, dock mest fokus på motorfästesbygget.

Samtidigt som min kompanjon Wadde stod med kap och svets i högsta hugg passade jag på att packa upp lite paket med låddelar som kommit från staterna:

https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-59ce46bda13a7890b28b90ac9166e7f1.jpg

Skillnad mellan originalsynk och hightechsynkar från JHM:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-0ff5499dd789a7b387e4647efe1e6cf9.jpg

Strippat en originalframdiff på dess lager och kronhjul för att flytta över till quaifediffen:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-838b3c1d837c17734ad2f94ceaa2ef81.jpg

Och nu till motorfästebygget...

Höger fram var sånär på klart, vi har byggt förstärkning från undersidan idag och färdigställt det:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-1d7ec33bf5a32bc4c857f7dce6f4e2c6.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-4d11e85b19f9a5d8d05de4461d7eb992.jpg

Uppdraget slutfört, motor testmonterad:
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-2fab227875f674d2950c22534c4d2ae2.jpg

Påbörjat bygge av fäste på vänster sida, lite lätt loppat bara, det ska TIG'as i morgon kväll tänkte vi.
https://www1.garaget.org/gallery/images/26/25095/25095-caf2f83b7d2433808b794ab330d6c60c.jpg

Audi A4 "B9 TDI Quattro" (2018)
Audi S8 "Bi-turbo" (1997)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang