Volvo s80 t6 hackar vid gas (bild+video)

Nurminen_
28 mars 2015 · 714 Inlägg

Hej har problem med att min s80 hackar vid fullgas. Det händer alltså ingenting förutom att den växlar ner och stannar på ca 2000varv. Det smäller lite från luftfiltret även. Det går att köra om man smyger med gasen.

Har bytt följande:Lmm,tändstift,magnetventil,bränslefilter,insugspackning,tändspolar.

Har även plockat ner insuget och gort rent spjället som har gul etikett. Även bytt vacumslangar.
Börjar få slut på idér nu. Har felkod på 1st bakrelambdasond bank 2 men det har jag haft långt inan problemet.
Kopplade in bilen på mecotech eller vad det heter, men kunde inte hitta främre lambdasonderna ?
Vad säger dom här bilderna er ?

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118717/118717-20a11ca35b256a82d834ef84849f4fa5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118717/118717-2e575ef76adb2d641acce2e9acaf762a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118717/118717-f16a50cb4da64fa0cb2507a7962e988c.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/119/118717/118717-1fda041c26db480453273ba550122e84.jpg

Senast redigerat av Nurminen_ (29 mars 2015)

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Framhjulsspinn
29 mars 2015 · 45 Inlägg

Nurminen_ skrev:
Hej har problem med att min s80 hackar vid fullgas. Det händer alltså ingenting förutom att den växlar ner och stannar på ca 2000varv. Det smäller lite från luftfiltret även. Det går att köra om man smyger med gasen.

Har bytt följande:Lmm,tändstift,magnetventil,bränslefilter,insugspackning,tändspolar.

Har även plockat ner insuget och gort rent spjället som har gul etikett. Även bytt vacumslangar.
Börjar få slut på idér nu. Har felkod på 1st bakrelambdasond bank 2 men det har jag haft långt inan problemet.
Kopplade in bilen på mecotech eller vad det heter, men kunde inte hitta främre lambdasonderna ?
Vad säger dom här bilderna er ?

Hej!

Visst är det lamdavärdet som du har på grafen?  Jag är ingen expert, men jag tror inte lambdan ska reglera sådär mycket upp och ner. Och med tanke på att du även har en felkod på lambdan så låter den som en het kandidat om allt annat är riktigt. Alt. kabelbrott/kortis som felkoden säger. Lambdan jobbar med så pass låg volt, så det är ganska viktigt att alla kablar har bra kontakt och är isolerade från smuts.

Om lambdan mot förmodan är hel så tror jag det rör sig om ofullständig/ojämn förbränning. Inte världens roligaste felsökning.

*Insugsläckage eller olja i IC:n
*Avgasläckage
*Ojämnt flöde mellan spridare
*Dåliga tändkablar/överslag
*map-sensor?
*felkuggad/slapp kamrem

Listan kan göras lång.
Spikar den när den hackar, eller bara blöddrar?   För mycket turbotryck i kombination med för lite soppa kan det också vara med lite varma ventiler som följd.

Kolla hur stiften ser ut igen, och om dom ser ungefär lika ut i färg och sot.

Mvh

Nurminen_
29 mars 2015 · 714 Inlägg

Hej

jo det är smällt kabel på höger lambdasond bak. Men bakre lambda kan väl inte reglera någonting ? Den kollar väl bara så katten gör sitt jobb ? Och vad betyder sluten krets som det står på bilderna ?

Kamrem tror jag inte, för den går väldigt fint och jämnt så länge man inte gasar för mycket smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nurminen_
29 mars 2015 · 714 Inlägg

Här ser ni en liten film hur fanskapet beter sig mad  2sek in i filmer trycker full gas och håller kvar. Som ni ser dra den i väg nån sekund för att dö igen mad


[video]http://www.garaget.org/video/148690[/video]

Senast redigerat av Nurminen_ (29 mars 2015)

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Framhjulsspinn
29 mars 2015 · 45 Inlägg

Osäker på den bakre lambdans funktion.

Sluten krets borde vara synonymt med kortslutning. Är kabeln av eller är det plasten som smällt undan?

Om kabeln är spänd kan sladden ryckas ur innuti lambdan, eller få brott när motorn eller avgasröret gungar och kanske lägga sig emot lambdans gods och blir på så vis en "sluten krets"

Kanske är kabeln skavd emot något och jordar sig själv? Med tanke på att du inte hittar den främre lambdan i programmet, och du får en relaterad felkod så låter det väldigt troligt att något är fel med den eller kablaget från den.

Prova följ kabeln och se om du kan hitta var den ansluter och koppla lös samtliga sladdar och prova starta och se hur den reagerar. Är det en kortis borde den försvinna och motorstyrningen borde gå i nödprogram och gå lite fett eftersom lambdan nu är bortkopplad.

Är det endast när du fullgasar som det här händer? Vid fullgas skickas nån signal från en brytare på gasspjället eller potentiometern att det är acceleration som önskas och skickar då på en aningen mer soppa och ställer tändningen lite aggresivare på vissa bilar. Och när du har turbo med elektrisk styrning via magnetventil så blir det ännu mer avancerat.  Den kanske ballar ur och tokladdar tryck utan att resten av sakerna reagerar.

Jag gissar bara nu, men man har ju varit med kom konstigare saker förut smile

*Edit Såg filmen och det verkar som om den går i nödprogram av något slag. Du kan inte fullgasa utan att den säger ifrån. Hade en bil som höll på sådär efter varje gång man hade stängt av den. Den gick i tomgångsfart tills man kom i en nedförsbacke och fick lite mer varv. Då släppte det som en plugg och bilen drog iväg och gick som den skulle tills man stängde av bilen och samma visa igen.

Gemensamma nämnaren är att både din och min bil har automat och en turbo. hmmm

Senast redigerat av Framhjulsspinn (29 mars 2015)

Nurminen_
29 mars 2015 · 714 Inlägg

Tack för tipsen väldigt tacksam för det smile

Jag ska testa det du säger att koppla ut 4 lambdasonderna. Får se vad som händer :-)
Och nej den bluddrar och hackar om man gasar vanligt med ! Då lär man släppa på gasen och smyga med den för att den ska reagera. Som sagt går rent och fint om man smyger med pedalen !
När jag hade datorn ikopplad så gasade jag fullt och datorn registrerade 98% spjällöppning om det har nån betydelse smile

Senast redigerat av Nurminen_ (29 mars 2015)

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nurminen_
29 mars 2015 · 714 Inlägg

Kom och tänka på en sak. Ibland kommer det ett väldigt konstigt ljud som håller i sig några sekunder. Det låter mörkt och dovt ungefär en mage som låter när man är hungrig

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Joakim-S Hobby Fotograf
29 mars 2015 · 650 Inlägg

Eftersom det är elektronisk gasspjäll och även gaspedal, kan man kolla hur mycket gasspjället reagerar när man trycker på gasen. Jag tycker det låter som ett klockrent fall av att gasspjället är slut. Hade liknande symptom på s80 T6:a.

Mvh Joakim

MG e-HS (2021)
Nurminen_
29 mars 2015 · 714 Inlägg

Det är utbytt nångång i tiden då det är gul etikett (vit på -99)
Och mecotech visade 98% spjällöppning när jag gasade
Har kopplat ut 2 lambdasonder men märker ingen skillnad alls. Ska koppla ut dom andra 2 när det blir lite bättre väder smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Joakim-S Hobby Fotograf
29 mars 2015 · 650 Inlägg

Nurminen_ skrev:
Det är utbytt nångång i tiden då det är gul etikett (vit på -99)
Och mecotech visade 98% spjällöppning när jag gasade
Har kopplat ut 2 lambdasonder men märker ingen skillnad alls. Ska koppla ut dom andra 2 när det blir lite bättre väder smile

Okej, ja jag satsar ändå mina kronor på spjällhuset även om den visade 98% spjällöppning. Har varit med om flera fall där spjällhus har gått sönder och sett bra ut i datorn och haft gul etikett men ändå inte fungerat bra.

Du sa att någonting flög ut ur avgasröret? Prova slå lite på katalysatorerna och lyssna efter oljud. Hade det problemet på min BMW, va bara öppna upp och rensa ur! big_smile

MG e-HS (2021)
Nurminen_
29 mars 2015 · 714 Inlägg

Okej hm har du varit med om att tomgången även varit bra ?
Mjo min bror körde bakom mig för några månader sedan. Så gasade jag på och då såg han silvriga saker flyga ut ur avgasröret tongue var väl dämpningsmaterial antar jag ! Kattarna ha jag slagit på och dom låter stumt smile

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nurminen_
29 mars 2015 · 714 Inlägg

När det här problemet kom i vintras så trodde jag det var antispinn som gick i. Märke sen att så inte var fallet. Det skumma är att det hjälpte och koppla bort batteriet ett tag förut. Men nu går det inte... Så problemet har kommit smygandes för att bli värre och värre hmm

Volvo 740 "Sugis" (1989)
burnin_rubber
30 mars 2015 · 220 Inlägg

kommer det bara när turbosarna börjar ladda för dig?
kan vara så att regleringen mellan dessa två är trasig eller att det ena aggregatet är dåligt.
Inte helt ovanligt på T6 det heller.

Nurminen_
30 mars 2015 · 714 Inlägg

1 st turbo är bytt hos Volvo för ngt år sedan iaf. Och ja det är när turbona börjar jobba den slår ifrån. Men lägger man i N och gasar flyger nålen upp och sen låter det "bööööh" så stannar den på ca 2000rpm. Och det blir jävligt varmt under bilen då sladden till ena sonden smälter och ryker när man gör så.

Kan lägga in en film på det när jag kommer hem smile

Senast redigerat av Nurminen_ (30 mars 2015)

Volvo 740 "Sugis" (1989)
burnin_rubber
30 mars 2015 · 220 Inlägg

Igensatt TCV ventil kan det också bero på.
Den kan bäcka igen om man har otur.
Ta loss och blås rent alternativt köp en ny på Volvo.

spokenratt
30 mars 2015 · 3 860 Inlägg

Det är inte så att katalysatorn har proppat igen nästan helt då? Gör som någon skrev innan, kolla avgaset..

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Nurminen_
30 mars 2015 · 714 Inlägg

Vart ligger den ventilen ?

Jag ska prova släppa på avgas från turbona och ta en testrunda när jag har tid smile

Edit: du menar magnetventilen med 3 vacumanslutningar och en elkontakt ? Den är helt ny isf smile

Senast redigerat av Nurminen_ (30 mars 2015)

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Nurminen_
30 mars 2015 · 714 Inlägg

Här kommer en liten film när jag står stilla och håller fullgas (som ni ser så varvar den upp efter ngn sekund) Tycker ni inte att den varvar upp lite väl fort för att vara stopp i avgas ?

[video]http://www.garaget.org/video/148700[/video]

Senast redigerat av Nurminen_ (30 mars 2015)

Volvo 740 "Sugis" (1989)
JBeam
30 mars 2015 · 201 Inlägg

Om du nu har en felkod på bakre lambdasond och kablen är smällt kanske man bör byta den ? Istället för att byta massa saker som inte har någon felkod :p man kan ju börja där i alla fall..

Senast redigerat av JBeam (30 mars 2015)

Nurminen_
30 mars 2015 · 714 Inlägg

Den är urkopplad

Volvo 740 "Sugis" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang